Facebook Pixel Το Politico βγάζει στον τάκο την Κίνα για πολωνικό λιμάνι
Life
| 2024-04-09 05:34:00

Το Politico βγάζει στον τάκο την Κίνα! Η παρουσία της στην Πολωνία δημιουργεί προβλήματα ασφάλειας

του Γεωπόλδου
Το Politico βγάζει στον τάκο την Κίνα! Η παρουσία της στην Πολωνία δημιουργεί προβλήματα ασφάλειας

Η πολωνική κυβέρνηση δέχεται πιέσεις να χαρακτηρίσει τον τερματικό σταθμό ως υποδομή ζωτικής σημασίας.

Μια εταιρεία με έδρα το Χονγκ Κονγκ ελέγχει ένα βασικό τμήμα του λιμανιού Gdynia της Πολωνίας — εγείροντας ανησυχίες για την εθνική ασφάλεια καθώς βρίσκεται κοντά σε μια αποβάθρα που χρησιμοποιείται για την εκφόρτωση της στρατιωτικής βοήθειας των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ για την Ουκρανία.

Οι πολωνικές αρχές λένε ότι παρακολουθούν προσεκτικά τον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων της Gdynia (GCT), τον οποίο διαχειρίζεται η Hutchison Port Holdings, θυγατρική της CK Hutchison Holdings με έδρα το Χονγκ Κονγκ. Η κυβέρνηση δέχεται πιέσεις να χαρακτηρίσει τον τερματικό σταθμό ως υποδομή ζωτικής σημασίας.

«Ό,τι έχει να κάνει με την ασφάλεια της Πολωνίας αναλύεται μόνιμα», δήλωσε στο POLITICO ο αναπληρωτής υπουργός Άμυνας Cezary Tomczyk. «Αυτό περιλαμβάνει προφανώς το θέμα της προμήθειας όπλων στην Ουκρανία και κάνουμε ό,τι μπορούμε για να μεγιστοποιήσουμε την ασφάλεια της διαδικασίας». 

Το GCT είναι μια εγκατάσταση διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων και βαρέων ανυψωτικών πλήρους εξυπηρέτησης στη Gdynia, που καταλαμβάνει περίπου 20 εκτάρια και σχεδόν 600 μέτρα προκυμαίας στο λιμάνι της Βαλτικής Θάλασσας.

Ο τερματικός σταθμός βρίσκεται ακριβώς απέναντι από μια βάση πολωνικών ειδικών δυνάμεων και ναυπηγείο του ναυτικού όπου κατασκευάζονται πολωνικές φρεγάτες πυραύλων. Το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ χρησιμοποιεί προσωρινά μια κοντινή αποβάθρα για να ξεφορτώσει τον στρατιωτικό εξοπλισμό του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ για τη βορειοανατολική Ευρώπη, καθώς και εξοπλισμό με προορισμό την Ουκρανία.

Οι ανησυχίες για την ασφάλεια δεν περιορίζονται μόνο στην εγγύτητα του Hutchison με βασικά στρατιωτικά μέσα του ΝΑΤΟ και της Πολωνίας στο λιμάνι, αλλά και στην ικανότητα της εταιρείας να παρεμβαίνει στην προσβασιμότητα του λιμανιού. 

Τον Αύγουστο, ο εξοπλισμός για τον αμερικανικό στρατό επρόκειτο να ξεφορτωθεί σε μια αποβάθρα κοντά στο GCT. Ωστόσο, η πλώρη του πλοίου προεξείχε περίπου 50 μέτρα στη ζώνη του Hutchison και η εταιρεία αρνήθηκε να συναινέσει στην εκφόρτωση. Οι λιμενικές αρχές της Γδύνιας προσπάθησαν να επέμβουν για να βρουν λύση, αλλά τελικά η μεταφόρτωση του στρατιωτικού υλικού ήταν ανεπιτυχής. 

Ανησυχίες πολέμου

Ο πόλεμος που μαίνεται στην Ουκρανία χρησιμεύει ως κλήση αφύπνισης για τις πολωνικές αρχές, και τώρα συζητούν τρόπους διασφάλισης κρίσιμων υποδομών στη χώρα.

Τον περασμένο μήνα, η Επιτροπή Ειδικών Δυνάμεων του πολωνικού κοινοβουλίου, υπό την προεδρία του Marek Biernacki, βουλευτή του Τρίτου Δρόμου, μέρος του κυβερνώντος συνασπισμού του Πολωνού πρωθυπουργού Ντόναλντ Τουσκ, συζήτησε την προστασία αντικειμένων υποδομής ζωτικής σημασίας σε θαλάσσιες περιοχές της Πολωνίας — με επίκεντρο τα υπεράκτια αιολικά πάρκα και το λιμάνι στη Γκντίνια. 

«Η επιτροπή ετοίμασε μια γνωμοδότηση προς τον πρωθυπουργό, υποδεικνύοντας ότι υπάρχει έλλειψη νομικού περιβάλλοντος για μεγάλες επενδύσεις που θα πρέπει να προστατεύονται ως μέρος της υποδομής ζωτικής σημασίας», είπε ο Biernacki στα πολωνικά μέσα ενημέρωσης .

«Θα υποβάλουμε αίτηση στον διευθυντή του κυβερνητικού κέντρου ασφαλείας για την αποκαλούμενη κινεζική προβλήτα, η οποία είναι μέρος του λιμανιού της Γκντίνια και είναι μισθωμένη σε εταιρεία με κινεζικά κεφάλαια, για να αναγνωριστεί επίσημα ως εγκατάσταση υποδομής ζωτικής σημασίας», είπε ο Biernacki στην πολωνική εφημερίδα Dziennik Gazeta Prawna.

Εάν συμβεί αυτό, η Hutchison θα πρέπει να αναφέρει στην κυβέρνηση για τις επιχειρήσεις ασφαλείας της, αλλά δεν θα επηρεάσει τις επιχειρηματικές λειτουργίες του λιμανιού σε καιρό ειρήνης.

Τον περασμένο μήνα, η Επιτροπή Ειδικών Δυνάμεων του πολωνικού κοινοβουλίου συζήτησε την προστασία αντικειμένων υποδομής ζωτικής σημασίας σε θαλάσσιες περιοχές της Πολωνίας — με επίκεντρο τα υπεράκτια αιολικά πάρκα και το λιμάνι στη Γκντίνια| Omar Marques/Getty Images

Η Hutchison Port Holdings δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό.

Φτηνό μίσθωμα

Δεν είναι η μόνη τριβή για την επένδυση της Hutchison.

Η εταιρεία έχει μια εξαιρετικά φθηνή μίσθωση στην τοποθεσία μέχρι το 2089 χάρη σε μια συμφωνία που υπογράφηκε το 2007. Η Hutchison πληρώνει 294.000 złoty (68.000 ευρώ) ετησίως, δήλωσε η πόλη της Gdynia στην πύλη ειδήσεων O2.

«Φαίνεται ότι η κινεζική λιμενική οντότητα πληρώνει μόνο ένα μικρό κλάσμα, περίπου 1 τοις εκατό, από όσα πρέπει να πληρώσουν άλλες εταιρείες για να λειτουργήσουν σήμερα σε μια τόσο στρατηγική περιοχή λιμανιού», δήλωσε ο Tony Housh, πρόεδρος του Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου στην Πολωνία. «Αυτό δείχνει ξεκάθαρα όχι μόνο αθέμιτο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για όλους τους άλλους φορείς εκμετάλλευσης στη Gdynia, το Gdańsk και το Szczecin, αλλά και ότι το πολωνικό κράτος δυνητικά χάνει εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια κατά τη διάρκεια αυτής της ασυνήθιστης μίσθωσης. Αυτό είναι πάνω από τις ανησυχίες σχετικά με την εθνική ασφάλεια και την προστασία των εμπορικών δεδομένων». 

Οι πολωνικές ανησυχίες αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης ανησυχίας της ΕΕ για τον αντίκτυπο των κινεζικών επενδύσεων σε λιμενικές υποδομές.

Τον Ιανουάριο, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε έκθεση που υπογραμμίζει τους κινδύνους από το άνοιγμα των στρατηγικών λιμανιών του μπλοκ σε ξένες επενδύσεις. 

Η κοινοβουλευτική έκθεση έρευνας ανέφερε ότι είναι απίθανο η Κίνα να χρησιμοποιήσει τις ναυτιλιακές της εταιρείες ως «αφανή πολιτικά εργαλεία».| Marco Bertorello/AFP μέσω Getty Images

«Πρέπει να χαρακτηρίσουμε τα λιμάνια μας, ειδικά αυτά που αναφέρονται στα σχέδια ΔΕΔ-Μ , ως κρίσιμης σημασίας υποδομή, ώστε να είμαστε καλύτερα εξοπλισμένοι για να ελέγξουμε τις επενδύσεις και να αποτρέψουμε την αθέμιτη επιρροή ξένων παραγόντων», δήλωσε ο Τομ Μπέρεντσεν, Ολλανδός μέλος του Ευρωπαϊκού Το Κοινοβούλιο που τηρεί την έκθεση. «Χρειαζόμαστε επίσης αυστηρά νομοθεσία για να ανακτήσουμε τον έλεγχο της λιμενικής υποδομής σε κρίσιμες καταστάσεις». 

Μια έκθεση από την Υπηρεσία Ερευνών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου πέρυσι διαπίστωσε ότι οι κινεζικές κρατικές εταιρείες όπως η COSCO Shipping και η China Merchants Port Holdings συμμετείχαν σε επενδύσεις σε λιμάνια σε 10 χώρες της ΕΕ. Η Hutchison Port Holdings επισημάνθηκε επίσης στην έκθεση.

Πέρυσι, η γερμανική κυβέρνηση προχώρησε στην απόφαση να πουλήσει το 24,9 τοις εκατό ενός τερματικού σταθμού του λιμανιού του Αμβούργου στην COSCO, παρά τις ανησυχίες για την ασφάλεια και την αντίθεση από το εσωτερικό του κυβερνώντος συνασπισμού.

Αν και η κοινοβουλευτική έκθεση έρευνας ανέφερε ότι θα ήταν απίθανο η Κίνα να χρησιμοποιήσει τις ναυτιλιακές της εταιρείες ως «αφανή πολιτικά εργαλεία», ο Berendsen διαφώνησε. 

«Φανταστείτε ένα σενάριο όπου ορισμένα κράτη μέλη εκφράζουν ρητή υποστήριξη στην Ταϊβάν κατά τη διάρκεια μιας διαμάχης με την Κίνα. Δεν θέλουμε το Πεκίνο να μπορεί να ανταποκριθεί κλείνοντας κρίσιμες λιμενικές υποδομές αυτού του κράτους μέλους», είπε.

ΠΗΓΗ: Politico

Ακολουθήστε το sportdog.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις αθλητικές ειδήσεις

Tags