Σε φάση αναδιάρθρωσης και επαύξησης των παραγωγικών της δυνατοτήτων έχει μπει η ΕΑΒ, κάτι στο οποίο έχει δώσει ιδιαίτερο βάρος ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, με την νέα διοίκηση να επισκέπτεται το ΓΕΑ, ενημερώνοντας τους επιτελείς για την πρόοδο των προγραμμάτων. Σε άρθρο του Χρήστου Μαζανίτη στο enikos.gr γίνεται αναφορά στην ανάπτυξη συστημάτων Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών και στον στόχο δημιουργίας ενός mega-drone που θα πρωταγωνιστεί, κάτι που δεν είναι ανέφικτο, αφού σύμφωνα με το ρεπορτάζ, το ΑΡΧΥΤΑΣ είναι στο τελικό στάδιο των δοκιμών.

Διαβάστε αναλυτικά το άρθρο:

Δύο από τα προγράμματα της ΕΑΒ στα οποία το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το ΓΕΕΘΑ με το ΓΕΑ έχουν δώσει ιδιαίτερο βάρος, είναι η ανάπτυξη των Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (UAV) ΑΡΧΥΤΑΣ και ΓΡΥΠΑΣ.

Προ ημερών, πραγματοποιήθηκε στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ) συνάντηση των εκπροσώπων της εταιρείας «ΕΑΒ Α.Ε», Αλέξανδρου Διακόπουλου (Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος), Δημήτριου Σκαλαίου (Εντεταλμένος Σύμβουλος Chief Restructuring Officer), Νικόλαου Κόκλα (Διευθυντής Ε&Α) και Κυριάκου Ενωτιάδη (Τομεάρχης Ηλεκτρονικών), με αρμόδιους επιτελείς της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων του ΥΠΕΘΑ, του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας, του Γενικού Επιτελείου Στρατού, του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού και του ΓΕΑ.

Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Εθνικής Άμυνας «σκοπός της συνάντησης ήταν η παρουσίαση εκ μέρους της εταιρείας, των ερευνητικών – αναπτυξιακών προγραμμάτων UAV και συστημάτων παρακολούθησης, που υλοποιεί/συμμετέχει».

Η εταιρεία έχει αναλάβει την αναβάθμιση των ελληνικών F-16 σε Viper, που έχει μικρές καθυστερήσεις, το πρόγραμμα αναβάθμισης των P-3 Orion που έχει φύγει εκτός κάθε ορίου παράδοσης, καθώς και τα προγράμματα συντήρησης των μεταγωγικών C-130 και των ελικοπτέρων Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας.

Ωστόσο, ιδιαίτερο βάρος δίδεται από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και σε άλλα δύο προγράμματα της ΕΑΒ, αυτό της ανάπτυξης των εγχώριων drones, που θα βάλουν την Ελλάδα για τα καλά στη νέα εποχή της παραγωγής και βιομηχανικής αυτάρκειας.

Το πρόγραμμα ΑΡΧΥΤΑΣ φαίνεται ότι βρίσκεται σε στάδιο τελικών δοκιμών, επί των οποίων θα προκύψουν οι παρατηρήσεις που θα φέρουν την τελική του διαμόρφωση, ανάβοντας το «πράσινο φως» για την έναρξη παραγωγής.

Παράλληλα, σε στάδιο τεχνολογικής ωρίμανσης βρίσκεται και το πρόγραμμα ΓΡΥΠΑΣ.

Η ΕΑΒ έχει οριστικοποιήσει το τελικό σχέδιο και φαίνεται ότι έχουν καταλήξει και σε ένα μεγάλο μέρος επί των τεχνολογιών που θα φέρει. Σε ό, τι αφορά το μέγεθος – όπως έχουμε ξαναγράψει – τοποθετείται ανάμεσα στο ισραηλινό              HERON και το αμερικανικό MQ-9 Reaper. Δύο drones με τα οποία είναι οικείες οι Ένοπλες Δυνάμεις, αφού τα μεν ισραηλινά επιχειρούν ήδη για λογαριασμό της Πολεμικής Αεροπορίας και του Λιμενικού ενώ τα MQ-9 βρίσκονται στο στάδιο ένταξης και ήδη έχουν έρθει σε επαφή μαζί τους στην 110 Πτέρυγα Μάχης στην Λάρισα, όπου βρίσκονται 10 αμερικανικά τύπου.

«Με απλά λόγια, δεν έχει καμία σχέση με φτηνές κατασκευές τύπου Bayraktar. Στόχος είναι η ανάπτυξη ενός mega-drone που θα μπορεί να πρωταγωνιστεί ουσιαστικά επί του πεδίου» εξηγεί άριστος γνώστης του προγράμματος.

Αξιόπιστες πηγές αναφέρουν στο enikos.gr κάποια ενδιαφέροντα στοιχεία για τα χαρακτηριστικά του.

Πρόκειται για ένα αερόχημα βάρους άνω των 3 τόνων με το ωφέλιμο οπλικό του φορτίο και άνοιγμα πτερυγίων 20 μέτρα. Με επιχειρησιακό ταβάνι τα 50.000 πόδια, εμβέλεια άνω των 2.000 χλμ και αυτονομία που θα πλησιάζει τις 40 ώρες, το φιλόδοξο πρόγραμμα δείχνει ότι ο πήχης έχει ανέβει πολύ ψηλά. Εμφανισιακά έχει αρκετές ομοιότητες με το HERON.

Δεν είναι απλό πράγμα η υλοποίηση τέτοιου project. Χρειάζονται πολλά χρήματα, στήριξη και κυρίως τεχνογνωσία, η οποία δεν είναι ελεύθερη. Όπως για παράδειγμα το “Software to Mission Computer”, δηλαδή ο «Υπολογιστής Αποστολών».

Δεν υπάρχει έτοιμο λογισμικό για την άφεση των βομβών και δεν είναι μία απλή υπόθεση. Διότι κανείς δεν θέλει να δει το σενάριο να φεύγουν οι βόμβες κατά λάθος ενώ πετά πάνω από κατοικημένη περιοχή την οποία υποτίθεται πώς προστατεύει. Πολλά τμήματα του προγράμματος ξεκινούν από το «μηδέν». Όμως είναι αποφασισμένοι να περάσουν από πιστοποίηση για κάθε στάδιο.