Η παρουσίαση των αναστηλωμένων ανακτόρων των Αιγών στη Βεργίνα, όπου δολοφονήθηκε ο Φίλιππος και μεγάλωσε ο Μέγας Αλέξανδρος, αποτελεί το θέμα του τελευταίου επεισοδίου της σειράς ντοκιμαντέρ «Treasures of the World», όπως αναφέρει η βρετανική «Daily Mail».

Στο επεισόδιο, που προβάλλεται στο βρετανικό τηλεοπτικό δίκτυο Channel 4, η παρουσιάστρια Μπέτανι Χιουζ επισκέπτεται, μεταξύ άλλων, την παλαίστρα του παλατιού και τα λουτρά της παλαίστρας που αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη.

Η Χιουζ αναφέρει ότι βρέθηκε το σημείο στον αρχαίο τοίχο απ' όπου έρρεε το νερό στα λουτρά, τα οποία ήταν κοινόχρηστα. «Αυτός θα ήταν ο χώρος όπου ο Μέγας Αλέξανδρος πλενόταν με τους συντρόφους του - με τον διάσημο ευνοούμενό του Ηφαιστίωνα και όλους εκείνους του νεαρούς άνδρες οι οποίοι αργότερα τον συνόδευσαν σε εκστρατείες», λέει η παρουσιάστρια.

Η Χιουζ -σύμφωνα με την «Daily Mail»- συνεχίζει την περιγραφή των λουτρών, λέγοντας ότι «είναι πραγματικά μια συγκινητική στιγμή να είσαι εκεί και να φαντάζεσαι τον Μέγα Αλέξανδρο να πλένεται με έναν ομοφυλοφιλικό τρόπο με τους έφηβους, γεμάτους τεστοστερόνη, συντρόφους του».

6 φημολογούμενα γκέι ζευγάρια στην Αρχαία Ελλάδα 

Πριν από λίγους μήνες, όταν ξεκίνησε να προβάλλεται το ντοκιμαντέρ του Netflix για τον Μέγα Αλέξανδρο, Alexander: The Making of a God δεν άργησαν να έρθουν και οι αρνητικές αντιδράσεις από μερίδα του κοινού, στην Ελλάδα. Κι αυτό γιατί στο ντοκιμαντέρ, ο Μέγας Αλέξανδρος παρουσιάζεται ερωτευμένος με τον Ηφαιστίωνα. Μάλιστα από το πρώτο κιόλας επεισόδιο, ιστορικός από το Αμερικανικό Πανεπιστήμιο του Καΐρου ισχυρίζεται ότι «Ο Ηφαιστίωνας δεν ήταν απλώς ένας αγαπημένος σύντροφος, αλλά ίσως ο μεγαλύτερος έρωτάς του». Κι έγινε χαμός, όπως υποψιάζεσαι. Τώρα που καταλάγιασε, λοιπόν, η σκόνη της επικαιρότητας, ήρθε ο καιρός να μιλήσουμε για το γεγονός ότι υπάρχουν αρκετά ντουέτα αντρών, αλλά και γυναικών στην Αρχαία Ελλάδα που φημολογείται ότι είχαν ομοερωτικές σχέσεις. Κι αυτά θα δεις εδώ. Τα (ίσως) ομόφυλα ζευγάρια της αρχαιότητας.

Οι Αρχαίοι Έλληνες δεν θεωρούσαν τον σεξουαλικό προσανατολισμό ως κάτι που ορίζει την κοινωνική ταυτότητα. Η σεξουαλική επιθυμία δεν εκφραζόταν αυστηρά προς ένα φύλο, ενώ μεγαλύτερο ρόλο έπαιζε ο τρόπος που την εκδήλωναν στην πράξη. Μεγαλύτερο κύρος είχαν δηλαδή οι ενεργητικοί εραστές σε μία σχέση, ομοερωτική ή μη και μικρότερο οι παθητικοί. Είπαμε, ήταν μπροστά οι αρχαίοι σε σχέση με την αποδοχή του έρωτα ως συναισθήματος χωρίς φύλο, αλλά ήταν και αρχαίοι. Δεν είχαν μία κοινωνία χωρίς διακρίσεις, όπως αυτές που ακόμα ονειρευόμαστε στο μέλλον. Γεγονός είναι πάντως πώς οι ιστορικοί ανά τα χρόνια, έχουν αναφερθεί σε στενές φιλικές σχέσεις ανδρών στην Αρχαία Ελλάδα κι έχουν εξετάσει την πιθανότητα αυτοί να ήταν στην πραγματικότητα εραστές. Καταγεγραμμένες είναι και σχέσεις μεταξύ γυναικών. Ακολουθούν κάποια από τα φημολογούμενα ομόφυλα ζευγάρια της αρχαιότητας. Και ναι, τον Μέγα Αλέξανδρο θα τον δεις 2 φορές στην παρακάτω λίστα.

Μέγας Αλέξανδρος και Ηφαιστίωνας

Φίλοι μια ολόκληρη ζωή ήταν ο Μέγας Αλέξανδρος και ο Ηφαιστίωνας. Μεγάλωσαν μαζί, όπως είπε πριν από λίγο καιρό και ο Κωνσταντίνος Μπογδάνος στην εκπομπή της Κατερίνας Καινούργιου Super Κατερίνα, όπου κλήθηκε να αποκαταστήσει τον «αλήθεια» για τον Μέγα Αλέξανδρου, επικαλούμενος διάφορες ιστορικές πηγές, αφού αυτή αμφισβητήθηκε από την «woke κουλτούρα του Netflix», όπως υποστήριξε.

Ένας από τους ιστορικούς, που υποστηρίζουν πάντως ότι η σχέση μεταξύ Μέγα Αλέξανδρου και Ηφαιστίωνα ήταν ερωτική, είναι και ο Πλούταρχος. Μάλιστα θεωρείται ότι οι 2 τους πίστευαν ότι η σχέση τους, ήταν ανάλογη με αυτή του Αχιλλέα και του Πάτροκλου και γι’ αυτό όταν βρέθηκαν στην Τροία εναπόθεσαν ο μεν Αλέξανδρος στεφάνι στον τάφο του Αχιλλέα, ο δε Ηφαιστίωνας στον τάφο του Πάτροκλου. Ο Μέγας Αλέξανδρος, όταν ο Ηφαιστίωνας πέθανε από πυρετό, σκότωσε τον γιατρό που απέτυχε να τον γιατρέψει και τον έθαψε με τιμές που άρμοζαν σε μέλη της βασιλικής οικογένειας.

Μέγας Αλέξανδρος και Μπαγκόας

Ο Μπαγκόας ο νεότερος, ήταν Πέρσης και θεωρείται ότι ήταν ο λιγότερο γνωστός εραστής του Μέγα Αλέξανδρου. Αναφέρεται 3 φορές σε αρχαίες πηγές και ο Μέγας Αλέξανδρος τον γνώρισε στην αυλή του Δαρείου του 3ου. Ήταν εξαιρετικός χορευτής και συμμετείχε στις γιορτές και τους διαγωνισμούς χορού στα μέρη όπου ταξίδευε με τον Αλέξανδρο. Μάλιστα είχε κερδίσει στον χορό στο φεστιβάλ της Carmania.

Λέαινα και Μέγγιλα

Ο Λουκιανός ο Σαμοσατεύς, περιγράφει στους Εταιρικούς Διαλόγους του, την ερωτική σχέση μεταξύ της Λέαινας και της Μέγγιλας. Η Λέαινα μιλά με την εταίρα Κλωναριώ, που τη ρωτά πώς είναι, να είναι η ερωμένη της πλούσιας Μέγγιλας από τη Λέσβο. Η Λέαινα που είναι επίσης εταίρα, της περιγράφει πόσο αγαπά τη Μέγγιλα που οι τρόποι της στον έρωτα είναι τόσο καλύτεροι από αυτούς των αντρών. Επίσης της λέει ότι η Μέγγιλα έχει ερωτικές ορέξεις «ίδιες με των αντρών» παρόλο που ήταν γυναίκα. Κάποιοι μελετητές θεωρούν ότι η Μέγγιλα, είναι η πρώτη τρανς γυναίκα που αναφέρεται ποτέ στην ανθρώπινη ιστορία.

Αχιλλέας και Πάτροκλος

Στους ανέφερα και πριν και στους αναφέρω πιο αναλυτικά εδώ. Ο Αχιλλέας και ο Πάτροκλος είναι πρόσωπα της Ιλιάδας και περιγράφονται ως πολύ καλοί φίλοι, που μεγάλωσαν μαζί και πήγαν μαζί να πολεμήσουν στην Τροία. Όταν ο Πάτροκλος πεθαίνει από το χέρι του Έκτορα, ο Αχιλλέας εκδικήθηκε σκοτώντάς τον και ατιμάζοντας το πτώμα του. Επιπλέον το πένθος του, έδειχνε ότι είχε χάσει τον πιο δικό του άνθρωπο. Την εποχή του Πλάτωνα θεωρούνταν σίγουρο ότι οι  Αχιλλέας και Πάτροκλος ήταν εραστές, όπως φαίνεται στο Συμπόσιο.

Αρμόδιος και Αριστογείτων

Ο Αρμόδιος και ο Αριστογείτων, ήταν γνωστοί για το γεγονός ότι δολοφόνησαν τον Ίππαρχο, τον αδερφό του τυράννου Ιππία. Γι’ αυτό άλλωστε αναφέρονται και ως τυρρανοκτόνοι. Σύμφωνα με τον Θουκυδίδη και τον Ηρόδοτο ήταν εραστές. Ο Ίππαρχος είχε ερωτευτεί τον Αρμόδιο, εκείνος τον απέρριψε κι αυτός πήρε εκδίκηση προσβάλλοντας την αδερφή του. Έτσι οι 2 εραστές τον δολοφόνησαν και πίστεψαν ότι θα καταφέρουν να ξεφύγουν λόγω της διοργάνωσης των Παναθηναίων στην αγορά. Τους έπιασαν και ο Αρμόδιος θανατώθηκε επιτόπου,  ενώ ο Αριστογείτων μετά από βασανιστήρια.

Σωκράτης και Αλκιβιάδης

Σύμφωνα με τον Πλούταρχο και τον Πλάτωνα, ο πολιτικός και στρατιωτικός Αλκιβιάδης ήταν «ο αγαπημένος» του φιλόσοφου Σωκράτη. O Πλάτων υποστήριζε ότι ο Αλκιβιάδης «φοβόταν και σεβόταν μόνο τον Σωκράτη και απεχθανόταν τους υπόλοιπους εραστές του».

O Σωκράτης ήταν επίσης δάσκαλός του. Όπως και στην περίπτωση του Αρμόδιου και του Αριστογείτονα η ομοερωτική σχέση τους ήταν στο πλαίσιο της διαδεδομένης στην Αρχαία Αθήνα παιδεραστίας, σύμφωνα με την οποία ενήλικες άντρες ανέπτυσσαν πνευματικές σχέσεις με εφήβους. Οι σχέσεις αυτές αφορούσαν την ελίτ της πόλης κράτους.

Plus ένα ζευγάρι της μυθολογίας

Ο Θησέας και ο Πειρίθους ήταν οι καλύτεροι φίλοι. Σύμφωνα με τον μύθο, ο Πειρίθους είχα ακούσει για το θάρρος και το σθένος του Θησέα που αποφάσισε να τον προκαλέσει, παρασύροντας το κοπάδι του μακριά από τον Μαραθώνα. Οι 2 τους συναντήθηκαν, εντυπωσιάστηκαν τόσο ο ένας από τη δύναμη του άλλου και ορκίστηκαν δεσμούς φιλίας.

Σύμφωνα με τον Οβίδιο, υπήρχε ομοερωτισμός στη σχέση τους. Η σύζυγος του Θησέα, Φαίδρα, ένιωθε παραμελημένη εξαιτίας της αγάπης του Θησέα για τον φίλο του και χρησιμοποίησε τη σχέση τους ως επιχείρημα για να δεχτεί ο Ιππόλυτος τον έρωτά της. Ο Θησέας παραμελούσε, βλέπεις, και τον γιο του, γιατί προτιμούσε να περνά το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου του με τον σύντροφό του.