Άρθρο με τίτλο "Ο «εξαφανισμένος» Ιβάν Σαββίδης" που υπογράφει ο Νίκος Φωτόπουλος δημοσίευσε πριν μερικές ημέρες η Εφημερίδα των Συντακτών. Στο κείμενο γίνεται μία αναφορά στις επενδύσεις του μεγαλομετόχου της ΠΑΕ ΠΑΟΚ που δείχνουν, ότι παρακμάζουν και παρότι γίνεται αναζήτηση των αιτιών της απουσίας του από το ελληνικό γίγνεσθαι, δεν προκύπτουν απαντήσεις.
Διαβάστε αναλυτικά το άρθρο:
Ήλθε, επένδυσε, έλαμψε, αλλά πού είναι σήμερα ο πολυσυζητημένος Ελληνοπόντιος μεγιστάνας από το Ροστόφ; Στη Θεσσαλονίκη της καλοκαιρινής ραστώνης οι φήμες (και τα δημοσιεύματα) για την αποδρομή του από τα επιχειρηματικά και αθλητικά πράγματα δίνουν και παίρνουν, χωρίς μάλιστα να υπάρχουν απαντήσεις!
Τα χτυπήματα έρχονται το ένα πίσω από το άλλο. Πρώτα πρώτα, ο ΠΑΟΚ. Η λαοφιλής προσφυγική ομάδα της Θεσσαλονίκης αποτέλεσε την αιχμή του δόρατος για τη διείσδυση του Ιβάν Σαββίδη στα ελληνικά πράγματα. Την πήρε από τα βάραθρα, την ξελάσπωσε από τα χρέη, ενθουσίασε τον κόσμο της, έριξε χρήμα για παίκτες και προπονητές, τη σήκωσε σε μια σπουδαία πορεία, τη δόξασε, έβαλε πλάτη για νέο γήπεδο (τη νέα Τούμπα), αλλά εν τέλει απομακρύνθηκε!
Πουλάει παίκτες
Εχει χρόνια να παρακολουθήσει έναν αγώνα από την πολυτελή σουίτα του, έχει αφήσει άλλους να κάνουν κουμάντο, πουλάει παίκτες για να κάνει μεταγραφές και το κυριότερο: Αν και η κυβέρνηση νομοθέτησε επιτέλους για την ανέγερση του γηπέδου, το πολυδιαφημισμένο πρότζεκτ της Νέας Τούμπας μοιάζει τουλάχιστον μετέωρο.
Κορωνίδα στις επενδύσεις του Ιβάν Σαββίδη αποτελεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Αρχικά το είχαν πάρει οι Γερμανοί, αλλά συμμετείχε στο σχήμα με ένα μικρό ποσοστό. Στη συνέχεια, όμως, κατάφερε να πάρει το πλειοψηφικό πακέτο από τους Γερμανούς· και όχι μόνο αυτό, αλλά τράβηξε και μια… αχρείαστη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου! Δυστυχώς, σήμερα, παρά τις διαψεύσεις, η επένδυση μοιάζει κάπως επισφαλής.
Εκτός από μερικές νέες γερανογέφυρες που αγοράστηκαν, το μεγάλο και πολυσυζητημένο για δεκαετίες έργο της 6ης προβλήτας δεν έχει προχωρήσει. Και ο χρόνος κυλάει γρήγορα. Πρόκειται για βασική απαίτηση της σύμβασης παραχώρησης, που αν δεν ικανοποιηθεί θα επέλθουν σοβαρές συνέπειες για τον επενδυτή. Μάλιστα, καθώς η επέκταση της 6ης προβλήτας καρκινοβατεί, με τις προθεσμίες να παρέρχονται, αναθερμαίνεται το αμερικανικό ενδιαφέρον για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Το 2017, ο Ιβάν Σαββίδης πέτυχε μια διπλή νίκη! Εξαγόρασε την πασίγνωστη βιομηχανία ανθρακούχου νερού Σουρωτή παίρνοντας το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών, πετώντας σαν τη μύγα απ’ το γάλα την πολυεθνική Coca-Cola που τη διεκδικούσε. Στη συνέχεια απέρριψε πρόταση του παγκόσμιου βασιλιά των αναψυκτικών που ήθελε να βρεθεί με κάποιον τρόπο ενεργά στο σχήμα.
Σήμερα, το σκηνικό εκείνο φαίνεται να αλλάζει. Η επένδυση των 25 εκατ. ευρώ έχει «παγώσει». Η επιχείρηση απασχολεί 80 άτομα και στην εταιρική χρήση του 2021 η εταιρεία παρουσίαζε ζημίες προ φόρων 284.000 ευρώ. Μετέωρο παραμένει το ερώτημα αν η Coca-Cola, που κατέχει μικρό ποσοστό της εταιρείας, θα επανέλθει σύντομα ή θα αφήσει τον χρόνο να κυλήσει κι άλλο.
Το πολυτελές ξενοδοχείο «Μακεδονία Παλάς», σε προνομιακή θέση στη νέα παραλία της Θεσσαλονίκης, ήταν μία από τις πρώτες επενδύσεις του κ. Σαββίδη, με διόλου ευκαταφρόνητο τίμημα. Για 1,8 εκατ. ευρώ το ενοικίασε για 40 χρόνια από το ελληνικό Δημόσιο το 2013 και έριξε αρκετά χρήματα για την ανακαίνισή του. Το εγχείρημα υπήρξε εντυπωσιακό, το 284 δωματίων ξενοδοχείο έχει ικανοποιητικές πληρότητες, όμως σε μια πόλη που τα πεντάστερα ξενοδοχεία ξεφυτρώνουν το ένα μετά το άλλο, σκέφτεται κανείς ότι κουβαλάει ήδη μια δεκαετία στην πλάτη του.
Το ξενοδοχειακό συγκρότημα «Πόρτο Καράς», στη Χαλκιδική, το εξαγόρασε αντί 205 εκατομμυρίων ευρώ, εν μέσω της πανδημίας! Ενας από τους κύριους τομείς ανάπτυξης που σχεδίαζε ήταν η κατασκευή και πώληση βιλών – αλλά και στο «Πόρτο Καράς» ο χρόνος δείχνει να έχει παγώσει.
«Ούτε ένα τούβλο δεν έχει μπει», λένε οι Χαλκιδικιώτες και για την άλλη του τουριστική επένδυση στο Παλιούρι, όπου αγόρασε από το ΤΑΙΠΕΔ μια υπέροχη έκταση 320 στρεμμάτων για να χτίσει κατοικίες και να ανακαινίσει το υπάρχον ξενοδοχείο «Ξενία». Δεν είναι μόνο αυτές οι επενδύσεις του. Μεταξύ άλλων στη Θεσσαλονίκη έχει αγοράσει μια σειρά ιστορικών μεγάρων για σημαντικά χρηματικά ποσά, που όμως δεν έχουν αξιοποιηθεί ακόμη.
Το «κόκκινο σπίτι» στην πλατεία Αγίας Σοφίας, ερειπωμένο γκρεμίδι για χρόνια, το πήρε και το ανακαίνισε με σκοπό να στεγάσει τα γραφεία της εταιρείας του και την μπουτίκ του ΠΑΟΚ. Τα γραφεία δεν λειτούργησαν ποτέ και η μπουτίκ στο ισόγειο έκλεισε πριν από λίγες ημέρες.
Η βίλα Ζαρντινίδη αγοράστηκε με την προοπτική να στεγάσει μουσείο Ποντιακού Ελληνισμού και κάποια «πριβέ» λέσχη. Παραμένει κλειστή στην κατάσταση που αγοράστηκε. Το κτίριο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, άλλοτε ιδιοκτησίας Ερυθρού Σταυρού, έχει απλώς εγκατεστημένη μια σκοπιά ασφαλείας απέξω και σπανίως παρουσιάζει κίνηση. Υποτίθεται ότι εκεί θα διαμόρφωνε την κατοικία του.
«Λάθος επιλογές»
Η «Εφ.Συν.» προσπάθησε να πάρει απαντήσεις στις ερωτήσεις που δημιουργεί όλο αυτό το σκηνικό. Δυστυχώς φαίνεται ότι κανείς δεν εκπροσωπεί επίσημα τον Ιβάν Σαββίδη σε θέματα Τύπου και Επικοινωνίας στην Ελλάδα. Ετσι, περιοριστήκαμε να έρθουμε σε επαφή με «κύκλους» του Ελληνοπόντιου επιχειρηματία, ο οποίος περιλαμβάνεται στη λίστα των πλουσιότερων ανθρώπων του κόσμου, σύμφωνα με το περιοδικό Forbes.
Ανθρωποι από το «φιλικό» του περιβάλλον μας ξεκαθάρισαν ότι «κανείς πλέον δεν ξέρει τι ακριβώς γίνεται» και παραδέχτηκαν πως «υπάρχει μια διαφορά του τρόπου αντίληψης στην επικοινωνία αλλά και στην επιχειρηματικότητα, σε σχέση με το πώς γίνονται τα πράγματα στις δυτικές κοινωνίες». Κάποιοι έκαναν λόγο για «λάθος επιλογές προσώπων μεταξύ των συνεργατών» κι άλλοι για «συνεχιζόμενο ενδιαφέρον του κ. Σαββίδη για τις επενδύσεις του στην Ελλάδα, αλλά δυσκολίες στην κίνηση κεφαλαίων λόγω του πολέμου με την Ουκρανία».
Η αλήθεια συνήθως κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Ισως ισχύουν όλα, ίσως και τίποτα. Γεγονός είναι ότι ο Ιβάν Σαββίδης παραμένει ένα πρόσωπο του μύθου στην Ελλάδα – και στη Θεσσαλονίκη ακόμα περισσότερο. Το αν ο μύθος του θα εξακολουθεί να υπάρχει ή θα γκρεμιστεί σαν χάρτινος πύργος, θα φανεί το επόμενο χρονικό διάστημα από τις πράξεις και τις επιλογές του. Και αυτό, δεν θα μας το πει κανένα περιοδικό που ασχολείται με τους λεφτάδες του κόσμου.