Το επίθετό του παραπέμπει σε γνωστό ποδοσφαιριστή της ΑΕΚ. Έχει, άλλωστε, συγγένεια μαζί του. Ωστόσο, ο μαέστρος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Γιώργος Αραβίδης, είναι οπαδός του ΠΑΟΚ!

Πρόκειται για έναν σπουδαίο καλλιτέχνη με μεγάλο αριθμό σπουδών στη μουσική και φοβερές παραστάσεις. Μία ματιά στο βιογραφικό του είναι αρκετή για να καταλάβετε.

Ο αρχιμουσικός της Λυρικής Σκηνής μίλησε στο SportDog και ανέλυσε τα κοινά σημεία μεταξύ ποδοσφαίρου και μουσικής, ενώ εξήγησε τη διαφορά της ποντιακής παράδοσης από τις άλλες ελληνικές παραδόσεις. 

Ποια ομάδα υποστηρίζετε;

"Λόγω καταγωγής από τη Θεσσαλονίκη και την Καλαμαριά είμαι ΠΑΟΚτσής".

Εσείς ως μουσικός, ποιο κομμάτι πιστεύετε ότι ταιριάζει γάντι στον ΠΑΟΚ;

"Το Μακεδονία ξακουστή του Αλεξάνδρου η χώρα. Αυτός είναι ο ύμνος".

Έχει κοινά το ποδόσφαιρο με τη μουσική;

"Μιλάμε για δύο τέχνες, αυτή του ποδοσφαίρου κι αυτή της μουσικής. Και στα δύο για να φτάσει κανείς ψηλά πρέπει να ασκείται πάρα πολύ καθημερινά. Ο αθλητής να προπονείται και ο μουσικός να ασκείται. Αμφότεροι πρέπει να ακολουθήσουν αυτή την οδό, για να φτάσουν σε υψηλά επίπεδα τεχνικής. Αυτός είναι ο κοινός παρονομαστής, καθημερινή εξάσκηση και προπόνηση".

Στη μουσική όμως απαιτούνται και σπουδές, οι οποίες δεν χρειάζονται για έναν ποδοσφαιριστή, τουλάχιστον σε αγωνιστικό επίπεδο...

"Η εξάσκηση είναι το πρώτο ζητούμενο. Από εκεί και πέρα, σε επίπεδο καριέρας, παίζει ρόλο και η τύχη, αλλά παίζει ρόλο και το ταλέντο, το οποίο υπάρχει τόσο στη μουσική όσο και στο ποδόσφαιρο. Χωρίς αυτό τίποτα δεν γίνεται... Δεν μπορούν να γίνουν όλοι Κριστιάνο Ρονάλντο ή Μέσι. Κι εγώ να ασχοληθώ 10 ώρες με το ποδόσφαιρο δε σημαίνει, ότι θα γίνω ποδοσφαιριστής. Δεν έχω το χάρισμα. Το ίδιο ισχύει και στη μουσική".

Έχετε το ίδιο επίθετο με τον ποδοσφαιριστή της ΑΕΚ, Χρήστο Αραβίδη. Υπάρχει συγγένεια;

"Έχουμε δεύτερο βαθμό συγγένειας. Είμαι δεύτερος εξάδερφος του πατέρα του επιθετικού της ΑΕΚ".

Την εξέλιξη του ανιψιού σας την έχετε παρακολουθήσει;

"Παρακολουθώ την πορεία του από πριν έρθει στην ΑΕΚ, όταν ήταν στον Πανιωνιο. Τον είδα και πρόσφατα στον αγώνα του ΠΑΟΚ με την Ένωση στο ΟΑΚΑ. Εγώ πιστεύω ότι μπορεί να φτάσει ακόμα πιο ψηλά. Αλλά είπαμε θέλει να πέσεις και σε καλούς ανθρώπους. Ένας μουσικός χρειάζεται να υπάρξουν οι κατάλληλοι συντελεστές για να τον προωθήσουν και να κάνει μία καριέρα σολιστική. Έτσι και ο ποδοσφαιριστής".

Ποια είναι η θέση σας στην Εθνική Λυρική Σκηνή;

"Είμαι μαέστρος. Ένας αρχιμουσικός προετοιμάζει και διευθύνει τη μουσική παραγωγή ενός έργου που πρόκειται να ανεβεί".

Οι Έλληνες αγαπούν τη Λυρική;

"Όλες οι παραστάσεις είναι sold out. Αυτό τα λέει όλα. Έχει ένα φανατικό κοινό η Ελλάδα που ακολουθεί πιστά τις παραστάσεις της Λυρικής και όχι μόνο. Σε Μέγαρο Μουσικής, Ηρώδειο, Εθνική Λυρική Σκηνή δεν πέφτει καρφίτσα. Είναι τίγκα οι αίθουσες παρά τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες".

Ετοιμάζεστε για τη μετακόμιση στα νέα κτίρια;

"Από την επόμενη σεζόν, θα γίνει αυτή η μεγάλη αλλαγή. Πηγαίνουμε πια στο Ίδρυμα Νιάρχος στο Φάληρο. Θα γίνει η Λυρική ένα από τα ωραιότερα θέατρα σε όλον τον κόσμο. Εκεί το κτίριο, είναι από τα πιο σύγχρονα παγκοσμίως. Πρόκειται για φοβερές εγκαταστάσεις με τρομερή ηχητική".

Με τη μουσική των προγόνων σας έχετε ασχοληθεί;

"Βεβαίως έχω ασχοληθεί με την ποντιακή μουσική. Όποτε μου δίνεται η ευκαιρία, διευθύνω έργα τα οποία είναι εμπνευσμένα από τον Πόντο. Τον Σεπτέμβρη του 2015, έγινε στην Καλλιθέα (ποντιακό τριήμερο) μία συναυλία, όπου διηύθυνα μια σειρά έργων ενός Πόντιου συνθέτη από τη Θεσσαλονίκη, του Παύλου Τσακαλίδη. Ο συγκεκριμένος έχει γράψει καταπληκτικά έντεχνα κομμάτια για ορχήστρα εγχόρδων εμπνευσμένα από την ποντιακή μουσική. Ήταν πολύ ωραία βραδιά".

Πού ξεχωρίζει η ποντιακή από τις άλλες ελληνικές μουσικές παραδόσεις;

"Η ποντιακή μουσική είναι κατ΄ εμέ, η πιο ενδιαφέρουσα παραδοσιακή μουσική που υπάρχει στον ελληνικό χόρο. Κι αυτό γιατί; Επειδή έχει αυτή την έντονη πολυρυθμία. Οι ρυθμοί είναι εξαιρετικά δύσκολοι, αλλά και οι μελωδίες. Όσον αφορά τους ποντιακούς χορούς, είναι τρομερά εκρηκτικοί. Αυτή η αίσθηση που υπάρχει σε ενα Κότσαρι, σε έναν Πυρρίχιο, δεν υπάρχει σε κανέναν άλλο χορό στην Ελλάδα. Μην μπερδεύουμε επίσης και τη λύρα. Η ποντιακή λύρα, ο κεμεντζές που λέμε εμείς οι Πόντιοι, δεν έχει καμία σχέση με την κρητική. Είναι εντελώς διαφορετικό όργανο. Είναι μία συναρπαστική μουσική που σε καθηλώνει, όταν την ακούς".

Σας βρίσκει σύμφωνο, ως μουσικό, η αλλοιώση της παραδοσιακής μουσικής; Για παράδειγμα παρατηρούμε σε κέντρα πρόσμιξη οργάνων (αρμόνιο, ηλεκτρική κιθάρα, ντραμς) και στοιχείων από νησιώτικα και ελαφρολαϊκά, τα οποία παράγουν ένα πολύ αντιαισθητικό ηχητικό αποτέλεσμα.

"Είναι λάθος και με βρίσκει εντελώς αντίθετο. Μοντερνοποιούν την ποντιακή μουσική, την παραβιάζουν και την παραλάσσουν. Είναι λάθος μέγα. Είμαι αντίθετος σε κάθε τέτοιες επέμβασεις".

Ναι, αλλά πολλές φορές οι καλλιτέχνες έχουν τη δικαιολογία, ότι αυτό "αρέσει στον κόσμο". Δεν πατάνε πόδι όπως θα έκανε για παράδειγα ο Χρύσανθος...

"Ναι, πλέον η μουσική είναι και εμπόριο. Η αποδοχή του κόσμου παίζει ρόλο. Αλλά ό,τι του δώσεις του κόσμου, αυτό θα ακούσει. Έχει πλήρη άγνοια. Όσον αφορά την παρατήρησά σας, ήταν πολύ μεγάλη μορφή ο Χρύσανθος. Μοναδικός και αναντικατάστατος. Αυτό τα λέει όλα. Δεύτερος δεν υπήρξε στην ποντιακή μουσική. Το ιδιαίτερο χρώμα της φωνής που είχε βοήθησε στην ανάδειξη της παράδοσης".