Γράφει ο Δ. Λουκάκης...
Πριν ακόμη στεγνώσει η μελάνη της μελέτης για σιρκουί F1 στη Δραπετσώνα, η ένταξη στον αναπτυξιακό νόμο της πίστας στην τοποθεσία Ρέντες της Χαλανδρίτσας Αχαΐας, ήρθε να ενισχύσει τις προσπάθειες ανάπτυξης του μηχανοκίνητου αθλητισμού της χώρας μας. Πρόκειται για επένδυση ύψους 94,6 εκατ. ευρώ (το υπουργείο Ανάπτυξης ενέκρινε επιχορήγηση 28,9) και πλέον αναμένεται έγκριση από τη Βουλή μέσα στις επόμενες εβδομάδες.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης η ένταξη του έργου αποφασίστηκε, καθώς κρίθηκε ώριμο προς υλοποίηση. Από την πλευρά των επενδυτών υπολογίζεται ότι τα έσοδα που θα το καταστήσουν βιώσιμο θα έρθουν από τους ελληνικούς και διεθνείς αγώνες, τα δικαιώματα συμμετοχών, τις ενοικιάσεις της πίστας (ποντάρουν πολλά στις δοκιμές) και των καταστημάτων, τα τηλεοπτικά δικαιώματα, τα διαφημιστικά έσοδα, αλλά και από το μουσείο αυτοκινήτων.
«Θα είναι μια πίστα μόνιμη, με μια μικρότερη για καρτ, επίσης μόνιμη, η οποία μπορεί να αποτελέσει πόλο για τις δοκιμές της F1. Οι ομάδες θέλουν να νοικιάσουν για κάποιο διάστημα χώρους, οι οποίοι πληρούν τις παγκόσμιες προδιαγραφές για να κάνουν τις δοκιμές τους», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Νότης Μηταράκης.
Η διάρκεια ολοκλήρωσης του έργου υπολογίζεται σε 36 μήνες, αμέσως μετά την επικύρωσή του. Μάλιστα, όταν θα είναι δυνατή η χρήση των χώρων, η αποπεράτωσή του θα προχωρήσει παράλληλα με τη λειτουργία. Ο φορέας της επένδυσης είναι η εταιρεία «Αυτοκινητοδρόμιο Αχαΐας Α.Ε.» και ήδη έχει λάβει όλες τις αναγκαίες άδειες. Στη μετοχική σύνθεσή του αποτελείται συνολικά από 411 φυσικά και νομικά πρόσωπα. Βασικός μέτοχος είναι το Αυτοκινητοδρόμιο Ελλάδος Α.Ε. (21,15%) και ακολουθούν: Επιμελητήριο Αχαΐας 10,32%, Δήμος Πατρέων 7,74%, Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αχαΐας 5,32%, ΤΕΔΚ Αχαΐας 5,30%, Δήμος Φαρρών 3,87%, Αχαϊκή Συνεταιριστική Τράπεζα 1,55%, Ευάγγελος Φλωράτος 1,55%, ενώ οι λοιποί μέτοχοι (403) έχουν συμμετοχή στο 43,20%. Η επένδυση είναι καθαρά ιδιωτική και πρόκειται να αναπτυχθεί σε ιδιόκτητο οικόπεδο 1.140 στρεμμάτων, το οποίο αποκτήθηκε από την εταιρεία «Αυτοκινητοδρόμιο Πάτρας Α.Ε.».
«Η εντύπωση που δημιουργείται είναι ότι η πίστα είναι πολυτέλεια μέσα στην κρίση. Στην πραγματικότητα είναι το ανάποδο. Είναι μια δουλειά για 365 ημέρες τον χρόνο. Θα κάνουμε βιοτεχνία μηχανοκίνητου αθλητισμού. Φτιάχνουμε αυτοκινητοδρόμιο προδιαγραφών F1 γιατί έχουμε κάνει επαφή με την Ευρώπη, κυρίως τη βόρεια, όπου λόγω καιρικών συνθηκών και υψηλών τιμών ενοικίασης πιστών οι ομάδες καταφεύγουν στη Νότια Αφρική ή την Πορτογαλία για δοκιμές και εξέλιξη των αυτοκινήτων» τονίζει ο πρόεδρος της εταιρείας Ευάγγελος Φλωράτος.
Συμπληρώνοντας υποστηρίζει ότι τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα είναι οι κλιματολογικές συνθήκες της περιοχής, η ακτοπλοϊκή σύνδεση με την Ιταλία και το χαμηλό κόστος ενοικίασης, καθώς οι ομάδες πληρώνουν 20.000 ευρώ την ημέρα στην πίστα της Μόντσα, στην Ιταλία, σε αντίθεση με τη Χαλανδρίτσα, όπου το ενοίκιο θα είναι μόλις 3.500 ευρώ.
Ωστόσο, ο πρόεδρος του φορέα δεν αποκλείει στο μέλλον και τη διεξαγωγή αγώνων F1. «Εάν ανακάμψει η οικονομία μπορεί να δοθεί μία επιδότηση για τέτοιους αγώνες. Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε στα σχέδιά μας κάτι τέτοιο, λόγω του υψηλού κόστους», αναφέρει.
Η πίστα αγώνων θα έχει συνολικό μήκος 4.880μ. και πλάτος 15μ. για την κύρια ευθεία μήκους 904 μ. και 12 μ. για την υπόλοιπη διαδρομή. Για λόγους ασφαλείας θα υπάρχουν χώροι διαφυγής (run-off) σε κατάλληλες θέσεις, ενώ οι κερκίδες θα μπορούν να φιλοξενήσουν 48.500 θεατές.
Αντιδράσεις ξένων ΜΜΕ
Η απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης να εγκρίνει 28,9 εκατ. ευρώ για την πίστα στην Χαλανδρίτσα σχολιάστηκε αρνητικά από τον διεθνή Τύπο. «Με ένα οικονομικό χάος τόσο βαθύ που βγάζει τους διαδηλωτές στους δρόμους, σε απόγνωση, δεν θα περίμενε κανείς οι αθλητικές εγκαταστάσεις να είναι μεταξύ των προτεραιοτήτων», σημειώνει η Daily Mail.
«Παρά τα στοιχεία που δείχνουν την Ελλάδα να οδεύει σε μια έκτη χρονιά ύφεσης, η κυβέρνηση προχωρά στην κατασκευή πίστας», υπογραμμίζει η Telegraph, ενώ στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν το γαλλικό Europe 1 και οι βελγικές εφημερίδες De Tijd και De Morgen.
Από την πλευρά του ο κ. Φλωράτος χαρακτηρίζει άδικη την κριτική: «Εκείνο που παράβλεψαν είναι το γεγονός ότι πρόκειται για μια καθαρά ιδιωτική επένδυση, η οποία προετοιμάζεται 17 χρόνια τώρα, σε ένα ιδιόκτητο οικόπεδο».
Παλαιότερες προσπάθειες
Η δημιουργία πίστας με προδιαγραφές F1 δεν είναι τωρινό φαινόμενο. Επί κυβέρνησης Μητσοτάκη «εγκαινιάστηκε» η πίστα στον Ορχομενό Βοιωτίας, όμως από το συγκεκριμένο έργο έμειναν οι πινακίδες στην αποξηραμένη λίμνη Κωπαΐδας.
Επίσης στα σχέδια έμεινε η κατασκευή αυτοκινητοδρομίου στις Κάτω Γούβες Ηρακλείου Κρήτης, ενώ το τελευταίο διάστημα εκδηλώθηκε πρωτοβουλία ιδιωτών για την κατασκευή πίστας στη Δραπετσώνα, για την οποία είχε εξασφαλιστεί η στήριξη του αφεντικού της F1, Μπέρνι Εκλεστόουν.
Πηγή: Καθημερινή