Είδος: Sports
Format: PS3 (Primary version tested), Xbox 360
Εκδότης: EA Sports
Ανάπτυξη: EA Canada
Διάθεση: CD Media (210-6854220)
Παίκτες: 1-4
Επίσημο Site: www.easports.com/2014-fifa-world-cup
Κυκλοφορία: 17/4/2014

Δεν είναι τυχαίο ότι η πολιτική της Electronic Arts έχει δεχτεί σφοδρή κριτική τα τελευταία χρόνια, με αιχμή του δόρατος την κατηγορία "Γιατί χρεώνετε sequels και DLC παραπάνω απ' ότι αξίζουν;" Το αρχαιότερο παράδειγμα όλων είναι τα sports games που κυκλοφορούσαν κάθε δύο χρόνια σε εθνική διοργάνωση, με αρχή το World Cup 98. Τότε βέβαια δεν "γκρινιάζαμε" αγαπητή EA για πολλούς και διάφορους λόγους.

Την αγνή εκείνη δεκαετία του '90 τέτοια games κόστιζαν λίγο πιο κάτω από τα επίσημα Fifa και δεν είχαν την ίδια τιμή τους. Επίσης, τότε ο κόσμος ζούσε σε ρυθμούς παγκοσμίου κυπέλλου γιατί υπήρχαν δεκάδες παικταράδες στον αγωνιστικό χώρο που ήξεραν καντάρια μπάλα. Δεν συναντούσαμε την σημερινή εικόνα, όπου οι μόνοι μάγοι της μπάλας είναι ο Messi, ο Ronaldo και ελάχιστοι ακόμη. Οι gamers ανυπομονούσαν να παίξουν με τους αγαπημένους τους ποδοσφαιριστές, πόσο μάλλον όταν οι μνήμες των παικταράδων που "έδυσαν" στις αρχές δεκαετίας του '90 (Lineker, Van Basten, Gullit, Matthaus κτλ.) ήταν ακόμη "νωπές", άρα η όρεξη για μπάλα μεγαλύτερη.

Οι εποχές άλλαξαν και η EA Sports έμεινε στην παλιά της νοοτροπία. Πρόπερσι στο Euro 2012 πήρε την απόφαση να κυκλοφορήσει ένα DLC και να το χρεώσει 20 ευρώ την στιγμή που έλειπαν δικαιώματα ονομάτων στους ποδοσφαιριστές και είχε τα μισά modes απ' όσα περιμέναμε!. Τι έκανε δύο χρόνια μετά; Στρώθηκε στη δουλειά κι αποφάσισε να μας κυκλοφορήσει έναν τίτλο για το παγκόσμιο κύπελλο με όλα τα απαραίτητα modes αλλά με previous-gen ποιότητα και τιμή...next-gen! Όσον αφορά στο πρώτο, lead producer είναι αυτή τη φορά ο Matt Priot (και όχι ο David Rutter που αναβίωσε την σειρά στις δόξες της) αφού ο τελευταίος πιθανόν ασχολείται με το Fifa 15. Όσον αφορά στο δεύτερο, η EA Sports κυκλοφορεί το παιχνίδι μόνο σε PS3 και Xbox 360, δηλαδή τις κονσόλες που έχουν και την μεγαλύτερη βάση χρηστών, γλιτώνοντας παράλληλα resources από developers που έχουν να δουλέψουν για το Fifa 15.

 

 

Ας χορέψουμε samba...
Μόλις εισάγετε το δισκάκι στο PS3 ή το Xbox 360 μια πανδαισμία χρωμάτων θα πλημυρρίσει την οθόνη σας, σε αποχρώσεις ηλιοβασιλέματος. Ξέρετε τώρα, έκατσε ένας γραφίστας λίγες ημέρες, έφτιαξε νέο user interface και η EA προσπαθεί να δικαιολογήσει το 60άρι βάζοντας μέχρι και το λογότυπο της ομοσπονδίας της χώρας του εκάστοτε παίκτη που αγόρασε το παιχνίδι (εμείς έχουμε την ΕΠΟ). Κατά τα άλλα, τα μενού έχουν ακριβώς το ίδιο layout με το Fifa 14 με μόνες αλλαγές στα χρώματα.

Το βασικό μενού του παιχνιδιού απαρτίζεται από πέντε οθόνες. Οι τρεις έχουν τα modes, η τέταρτη δείχνει την κατάταξη στη λίστα φίλων σας και μέσω του Shop σας επιτρέπει να εξαργυρώσετε coins για να αγοράσετε καλούδια και η πέμπτη περιλαμβάνει τα Settings.

Ο κύριος λόγος για τον οποίο διαβάζετε το review είναι τα τρία πρώτα μενού που περιέχουν όλα τα modes. Ας τα αναφέρουμε επιγραμματικά λοιπόν. Το Home μενού περιλαμβάνει φιλικό αγώνα, επιλογή για το World Cup 2014 και τέλος το Captain your country. Στο τελευταίο ελέγχετε έναν και μόνο παίκτη από τους έντεκα, ενώ το θετικό είναι ότι από την ίδια κονσόλα μπορείτε να συνδεθείτε και να παίξετε έως τέσσερα άτομα, κάτι που κάνει το Fifa ιδανικό για την παρέα! Ο παίκτης που θα επιλέξετε μπορεί να είναι πραγματικός διεθνής ποδοσφαιριστής ή να δημιουργήσετε νέο παίκτη γεννημένο το 1994 (20 ετών), με τον οποίο θα παίξετε αρχικά με τις ρεζέρβες της χώρας σας και σιγά-σιγά θα συμμετάσχετε σε σημαντικότερους αγώνες. Το παράδοξο είναι ότι το World Challenge mode της Konami έχει μεγαλύτερο και ακριβέστερο βάθος πάγκου για κάθε εθνική ομάδα, σε αντίθεση με τον τίτλο της EA όπου πέρα από τις 23άδες θα συναντήσετε ανύπαρκτους παίκτες στις ρεζέρβες κάθε χώρας.

Στα υπόλοιπα offline modes συναντάμε καταρχήν το Road to The Fifa World Cup που σας ξεκινάει από τα προκριματικά, το Story of Finals που τις ημέρες του παγκοσμίου κυπέλλου θα αφορά πραγματικά γεγονότα και θα παίζετε κάθε ημέρα τα αντίστοιχα ματς και το Story of Qualifying. Το συγκεκριμένο mode είναι τα Challenges καθώς παίζετε ανάμεσα σε 23 σενάρια που έχουν έναν βασικό στόχο που είναι συνήθως "Κέρδισε τον αντίπαλο" και δύο δευτερεύοντες όπως "βάλτε άλλα δύο γκολ", "σκοράρετε από στημένο" ή "μην πάρετε κάρτες". Κάθε σενάριο έχει τέσσερα επίπεδα δυσκολίας. Όσο ανεβάζετε το επίπεδο τόσο πολλαπλασιάζετε τα coins που θα κερδίσετε.

Ομολογουμένως βρήκα τα σενάρια ιδιαίτερα δύσκολα, του στυλ "Βάλε δύο γκολ με την Ιταλία 5 λεπτά πριν το ματς ή σκόραρε με την Ιρλανδία 2ο γκολ ενάντια του Καζακστάν στο '89 και πάει λέγοντας". Κι αν δεν σου κάτσει το γκολ, που μπορεί να μην σου κάτσει ούτε στο Semi-Pro επίπεδο, περιμένεις ξανά το loading. Τέτοιος ψυχοβγάλτης ούτε στον χειρότερο εφιάλτη μας. Τα εύκολα σενάρια είναι πραγματικά ελάχιστα και κατά βάση αδύνατα στα ανώτερα επίπεδα δυσκολίας.

 

 

"Ελλάς ολέ, ολέεε..."
Η υποστήριξη του EA Sports Football Club υφίσταται κανονικά, πράγμα που σημαίνει ότι όσο οι κάτοχοι του Fifa που επιλέγουν συγκεκριμένη εθνική ομάδα κερδίζουν αγώνες, τόσο την ανεβάζουν στην παγκόσμια κατάταξη. Σημασία ως συνήθως έχει το ποσοστό νικών επί των παικτών και όχι ο συνολικός αριθμός όσων παίζουν με συγκεκριμένη εθνική. Στην περίπτωσή που διάλεξα την Ελλάδα και προτείνω το ίδιο να κάνετε κι εσείς. Επίσης, το Fifa level σας θα είναι κοινό με τα μέχρι τώρα games της σειράς.

Όταν θα επιχειρήσετε να παίξετε online, θα συναντήσετε τα online φιλικά, το Fifa World Cup που σας βάζει να πάρετε το παγκόσμιο κύπελλο στα τελευταία στάδιά του και το Road to Rio de Janeiro. Το Fifa World Cup στο online, για έναν περίεργο λόγο δεν επιτρέπει να αναλάβετε άλλη εθνική πέρα από την default, κάτι που δημιουργεί μειονέκτημα έναντι πολλών αντιπάλων που έχουν επιλέξει ισχυρή εθνική. Εκτός κι αν είμαι στραβός και όντως υπάρχει τέτοια επιλογή καλά κρυμμένη. Διαφορετικά η EA Sports θα πρέπει να διορθώσει το θέμα αυτό με patch.

Όσο για το Road to Rio de Janeiro, σας βάζει να παίξετε σε 12 πόλεις της Βραζιλίας, περνώντας από διάφορα γήπεδα. Κάθε πόλη είναι στην ουσία ένα πρωτάθλημα όπου χρειάζεστε ορισμένους πόντους για να "ανεβείτε κατηγορία". Στην πράξη όπως καταλάβατε μιλάμε για το Online Seasons, σε μια διαφορετική όμως μορφή. Με απλά λόγια "Κερδίζετε άνοδο ή υποβιβάζεστε από την μία πόλη στην άλλη".

Ασφυκτική πίεση
Ώρα για την σέντρα. Οι φίλαθλοι στις εξέδρες είναι εκστασιασμένοι και το εναρκτήριο λάκτισμα μόλις δόθηκε. Oh wait...παίζουμε στο PS3 και το Xbox 360, έτσι;

Όσοι τυχεροί από εσάς έχετε PS4 ή Xbox One θα έχετε διαπιστώσει ότι το Fifa 14 εκεί είναι η μέρα με την νύχτα σε σύγκριση με το παλιό. Η Ignite Engine που παράγει τρομερά γραφικά και σύγχρονο collision detection σε συνδυασμό με τον υψηλότατης ποιότητας έλεγχο της μπάλας δεν μπορούν να συγκριθούν. Αν όμως δεν θυμάστε πως παίζατε Fifa στο PS3 και το Xbox 360 τότε φορτώστε το και πάλι. Από αυτή την εμπειρία αφαιρέστε ένα 40-50% κι έχετε το 2014 Fifa World Cup.

Είναι προφανές ότι η EA Sports αντιμετώπισε το Fifa αυτού του μήνα ως "πειραματόζωο". Δεν ξέρω τι θέλει να πετύχει, αλλά κατά βάση μας σερβίρει ένα διαφορετικό A.I. από πλευράς CPU. H πίεση που ασκείται από τους αντιπάλους δεν έχει προηγούμενο στο Expert επίπεδο, το οποίο μοιάζει να δυσκόλεψε ένα κλικ πιο πάνω. Αυτό θα σας αναγκάσει να στραφείτε εξ αρχής στο Legacy Defending (το παλιό σύστημα άμυνας όπου πατάτε το Χ και πιέζετε). Διαφορετικά οι αγώνες απλά "δεν βγαίνουν". 

Συν τις άλλοις, οι παίκτες κινούνται με λιγότερα frames και φτάνουν στον προορισμό τους πιο γρήγορα. Λίγο ακόμη και θα είχα την εντύπωση ότι όπως έρχονται και με πιέζουν οι επιθετικοί (ειδικά στην Αργεντινή κάτι Messi και Aguero που τρέχουν σφαίρα) θα μπορούσαν να παρομοιαστούν με την Samantha από το The Ring. Αν δοκιμάσετε να τρέξετε με την μπάλα με κοντινή και παρατηρήσετε τον παίκτη σας με προσοχή θα διαπιστώσετε ότι τα frames έχουν μειωθεί. Οι σπασμωδικές αυτές κινήσεις παρατηρούνται περισσότερο από πλευράς CPU και όχι όταν παίζουν χρήστες μεταξύ τους.

Το Fifa πάει μουντιάλ...εμείς καθόμαστε καναπέ.

Στα του χειρισμού, η εμπειρία στις σέντρες και τα σουτ έχει μείνει αυτούσια. Στο μαρκάρισμα είδα κάποιες μικροκαθυστερήσεις στις αντιδράσεις των αμυντικών και τραγικό το ότι με το πάτημα του analog stick ο παίκτης πέφτει για τάκλιν (την στιγμή που το είχαμε ορίσει στο O). Στις πάσες επίσης διαπίστωσα ότι ορισμένες φορές δεν εκτελούνταν σωστά και ειδικά με την ταχύτητα που θα ήθελα, θυμίζοντάς μου περισσότερο arcade ποδοσφαιράκι τύπου Pro Evolution Soccer 2014 παρά το simulation του Fifa. Όταν λοιπόν η συνολική εμπειρία είναι τόσο αποκαρδιωτική σε βαθμό που να θυμίζει όχι απλά έβδομη γενιά αλλά 6,5 gen, το να χρεώνεται ένα παιχνίδι στην τιμή που κοστίζει το Fifa 14 στις κονσόλες όγδοης γενιάς είναι ότι χειρότερο.

Unlockables
Για κάθε σας δραστηριότητα στο 2014 Fifa World Cup κερδίζετε coins, τα οποία και εξαργυρώνετε στο αντίστοιχο Shop. Αγοράζετε π.χ. ιστορική φανέλα της Εθνικής Γερμανίας ή της Εθνικής Αγγλίας, νέα challenges, ξεκλειδώνετε κλασική μεικτή κόσμου με Taffarel, Zico, Rivelino, Beckenbauer, Baresi, Cantona και άλλους αστέρες (αλήθεια τον Taffarel στο τέρμα τι τον θέλανε; Μια καρέκλα να βάλεις πιο πολλά θα έπιανε). Τα παραπάνω καλούδια τα ξεκλειδώνετε για το προφίλ σας ή τα δωρίζετε σε φίλο σας. Στο forum topic στην αρχή του review μπορείτε να αιτηθείτε ότι αντικείμενα θέλετε, προσωπικά ξοδεύω όλα τα coins για πάρτη σας αφού από σήμερα δεν νομίζω να ξανακουμπήσω το παιχνίδι!

Σχεδιασμός...πέτρινων χρόνων
Στο demo του 2014 Fifa World Cup πιθανόν να θυμάστε ότι πριν από κάθε αγώνα υπήρχε μια παρουσίαση τύπου "helicopter view" με πανοραμικό πλάνο από τα γήπεδα. Αυτά τα πλάνα έχουν αντικατασταθεί από μακέτες των γηπέδων και αμέσως μετά, πριν την εμφάνιση των εθνικών ομάδων στον αγωνιστικό χώρο, θα δείτε τους οπαδούς τους.  Η δουλειά που έχει γίνει στα γραφικά δίνει την αίσθηση ότι είναι ίδια...τουλάχιστον με το Euro 2012 για να μην πάμε πιο παλιά. Ο σχεδιασμός είναι τόσο τραγικός που περιλαμβάνει ελάχιστα textures σε κάθε οπαδό και σοβαρές ελλείψεις στους (στατικούς) φωτισμούς. Τα πλάνα είναι μονίμως πολύ κοντινά δείχνοντας έναν ή δύο οπαδούς. Εναλλάσσονται ανάμεσα στις εξέδρες ενός γηπέδου και σε "κεντρικές καφετέριες" μιας πόλης όπου έχουν μαζευτεί εκατοντάδες άτομα και βλέπουν τους αγώνες σε video wall. Με τόσο κακό σχεδιασμό, θυμίζουν όμως περισσότερο disco, night club, κάτι άλλο τέλος πάντων, αλλά σε καμία περίπτωση τα κλασικά cafe με οπαδούς εθνικών ομάδων, όπως τα ξέρουμε από κοντά ή από τα δελτία ειδήσεων.

Εντός του αγωνιστικού χώρου, ο κακός φωτισμός που προαναφέραμε θα σας κάνει να νομίζετε ότι βρίσκεστε σε ερασιτεχνικό γήπεδο. Τα textures είναι φτωχά, τα δε animations των παικτών είναι όπως προαναφέραμε προβληματικά και οι κινήσεις τους απαρτίζονται από ελάχιστα frames. Όσο για τα 3D models των ποδοσφαιριστών...ας μη μιλήσουμε καλύτερα. Οι περισσότεροι εξ αυτών μοιάζουν να έχουν το ίδιο ύψος, ενώ τα πρόσωπά τους θυμίζουν σε ελάχιστα σημεία τα αντίστοιχα των πραγματικών ποδοσφαιριστών. 

Το μόνο στοίχημα που κέρδισε η EA Sports είναι ο ηχητικός τομέας. Οι Clide Tyldesley και Andy Townsend στο κλασικό Βρετανικό σπικάζ, περιγράφουν ιστορικά στοιχεία για όλες τις ομάδες. Στην Εθνική Ελλάδας αναφέρουν την κατάκτηση του Euro 2004, "σκοτώνουν" τα ονόματα παικτών κ.ο.κ. Στα ατομικά σχόλια ποδοσφαιριστών περιμέναμε λίγο περισσότερες λεπτομέρειες. Στην εξέδρα, οι φίλαθλοι δίνουν τρελό ρυθμό, με τα συνθήματα των εθνικών ομάδων να είναι αρκετά πιστά των πραγματικών.

Η EA Sports πρόσθεσε επίσης την επιλογή συντονισμού σε ραδιοφωνικό σταθμό, κάτι που μπορεί να θυμίζει λίγο GTA αλλά το πήρα με θετικό μάτι. Σας δίνει την δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε τρία ραδιόφωνα. Τα πρώτα δύο παίζουν εκπομπές τύπου...αμερικάνικο talk show. Στο πρώτο μιλούν οι Andy Goldstein και Ian Darke, στο δεύτερο ένα δίδυμο που αποκαλείται "Men in Blazers" και στο τρίτο παίζει βραζιλιάνικη μουσική. Πότε απαλή, πότε με λίγο "τσίκι-τσίκι", σαν αυτή που ακούμε όταν πηγαίνουμε στο Maracana Grill στην Καλλιθέα και τσακίζουμε βραζιλιάνικα κρέατα. 

Επίλογος
Η συνολική εικόνα του 2014 Fifa World Cup είναι αποκαρδιωτική από κάθε άποψη. Από το εξαιρετικό Fifa 14 στις next-gen κονσόλες φτάσαμε σε ένα κακέκτυπό του, που έχει χειρισμό και γραφικά ένα κλικ πιο κάτω από το αντίστοιχο Fifa 14 σε PS3 και Xbox 360 κι ορισμένοι τομείς του gameplay του. Παρότι θα σας μεταφέρει με επιτυχία την ατμόσφαιρα του παγκοσμίου κυπέλλου, υστερεί σε θέμα χειρισμού, διαθέτει απαράδεκτα γραφικά gameplay κι ορισμένα modes του απλά δεν θα σας προσεγγίσουν. Μετά από όλα αυτά η EA Sports θέλει να μας πλασάρει την πραμάτειά της για 60-70 ευρώ. Αλήθεια, μασάει η κατσίκα χλοοτάπητα προηγούμενης γενιάς;

Θετικά:
- Πλήθος από modes και unlockables
- Εξαιρετικό σπικάζ
- Το A.I. είναι πραγματική πρόκληση

Αρνητικά:
- Προβλήματα στο χειρισμό
- Κακοσχεδιασμένα γραφικά σε κάθε τομέα
- Τα online modes δύσκολα θα σας κρατήσουν
- Απαράδεκτο κόστος
- Υπερβολικές απαιτήσεις από ορισμένα challenges στο Story of Qualifying

Βαθμολογία
Γραφικά: 6.5
Ήχος: 9
Gameplay: 7
Αντοχή: 7.5
Γενικά: 7

To χειρότερο Fifa των τελευταίων ετών. Μυρίζει "αρπαχτή" από χιλιόμετρα.