Πολύχρωμα λαμπιόνια και χαμογελαστοί Αη Βασίληδες σε χιονισμένα τοπία σκορπίζουν ευφορία, προσφορά πολύτιμη στην ανάγκη να «σπάσει» ο ζόφος των τελευταίων μηνών.

Η ατμόσφαιρα, ωστόσο, για εμπόρους δεν φαίνεται ιδιαίτερα γιορτινή, αφού ήδη από τις πρώτες ημέρες λειτουργίας των επιχειρήσεων διαφαίνεται ότι ο σάκος του Άη Βασίλη δεν θα είναι γι αυτούς ιδιαίτερα γεμάτος. Εξομολογούνται στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι τα φετινά Χριστούγεννα προοιωνίζονται «μαύρα», καθώς τα πρώτα δείγματα φανερώνουν ότι θα πέσουν θύματα της γενικότερης ύφεσης που πλήττει την αγορά, αλλά και της δραματικά μειωμένης ροής ρευστού από τους καταναλωτές. Οι τιμές είναι κατά πολύ φθηνότερες από πέρσι, λένε, αλλά ο κόσμος «γυρίζει την πλάτη του» στην αγορά χριστουγεννιάτικων ειδών. Η μόνη ελπίδα για τους εμπόρους είναι οι τελευταίες μέρες πριν τις γιορτές.

Ο κ. Χρήστος, έμπορος εποχικών ειδών, για περισσότερα από 15 χρόνια στο Παλαιό Φάληρο δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Η κίνηση μέχρι τώρα είναι μειωμένη αισθητά, σε σχέση με τα περασμένα χρόνια. Εμείς, λόγω της δύσκολης οικονομικής κατάστασης που βιώνουν οι Έλληνες, φέτος ρίξαμε τις τιμές από 25 έως 30%. Αλλά και πάλι δεν πουλάμε τίποτα. Πελάτες μπαίνουν στο μαγαζί, αλλά περιορίζεται μόνο στο να κοιτάζουν. Δεν υπάρχουν χρήματα για αγορές. Ζήτημα είναι να πάρουν ένα δωράκι, το πιο φτηνό».

Στη πλειονότητά τους τα χριστουγεννιάτικα είδη κινούνται φέτος σε καλές τιμές και σε πολλές περιπτώσεις είναι φθηνότερα από πέρσι. Ενδεικτικά, τα έλατα ανάλογα με το ύψος κοστίζουν από 25 ευρώ μέχρι 195 ευρώ. Οι τιμές στις χριστουγεννιάτικες μπάλες κυμαίνονται από 0,70 - 1,50 ευρώ, τα λαμπιόνια 30 ευρώ, το αστέρι για την κορυφή του δέντρου στα 12 ευρώ και οι γιρλάντες από 6 έως 18 ευρώ. Διάφορα άλλα χριστουγεννιάτικα στολίδια κοστίζουν μέχρι 10 ευρώ, ενώ Αη Βασίληδες, ξωτικά και τάρανδοι διαφόρων μεγεθών μέχρι 15 ευρώ.

Από έρευνα της εταιρείας Deloitte, η οποία αποτελεί την 14η κατά σειρά, που πραγματοποιεί σχετικά με την αγοραστική πρόθεση των Ευρωπαίων καταναλωτών κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, καταδεικνύεται ότι οι Έλληνες είναι οι πιο απογοητευμένοι καταναλωτές, σε σύγκριση με το υπόλοιπο δείγμα και σε σχέση με την κατάσταση της οικονομίας.