Μια πρώτη ανάγνωση κάνει λόγο για ένα κόστος αποκατάστασης άνω των 180 δισ. δολαρίων. Η καταστροφή είναι ολοκληρωτική σε μια περιοχή όπου η βιομηχανική δραστηριότητα αντιστοιχεί περίπου στο 8% του ΑΕΠ της Ιαπωνίας. Το μέγεθος της καταστροφής και το γεγονός πως επλήγησαν άμεσα εταιρείες – κολοσσοί όπως οι αυτοκινητοβιομηχανίες Nissan και Toyota, τρία από τα 8 μεγαλύτερα διυλιστήρια και εγκαταστάσεις αποθήκευσης και διανομής πετρελαίου (η Cosmo Oil για παράδειγμα σχεδόν εξαφανίστηκε από το χάρτη), αλλά και εταιρείες όπως η Nippon Paper, θεωρείται βέβαιο πως θα διαταράξει την παραγωγική διαδικασία και θα επιφέρει πλήγμα όχι μόνο στην εγχώρια ιαπωνική οικονομία, αλλά στο σύνολο της παγκόσμιας παραγωγικής διαδικασίας.

Υπό αυτό το πρίσμα πρέπει να ειδωθεί και η σημερινή αντίδραση της κεντρικής τράπεζας της Ιαπωνίας που ανακοίνωσε πως διοχετεύει ρευστότητα-μαμούθ στην αγορά, της τάξης των 15 τρισ γεν (183 δισ δολαρίων) ώστε να παραμείνει υπό «κανονικές συνθήκες» η αγορά και να μην διαταραχθεί η λειτουργία της τρίτης μεγαλύτερης οικονομίας του πλανήτη.

Μάλιστα η κεντρική Τράπεζα επιμένει στις αρχικές της προβλέψεις για τη συνολική επίδοση της ιαπωνικής οικονομίας φέτος – προβλέψεις που ούτως ή άλλως αναφέρονται σε μέτριους ρυθμούς ανάπτυξης – ενώ ανάλογες είναι και οι εκτιμήσεις μεγάλων οίκων, όπως η Nomura και η Moody’s, που θεωρούν πως ναι μεν η οικονομική παραγωγή της Ιαπωνίας θα επηρεαστεί από την τραγωδία, πλην όμως σε βάθος χρόνου δεν αναμένεται να υπάρξουν σημαντικά προβλήματα στην εξυπηρέτηση των υποχρεώσεων της χώρας.

Για παν ενδεχόμενο πάντως η Τράπεζα της Ιαπωνίας ανακοίνωσε παράλληλα την αύξηση των κεφαλαίων στο Ταμείο Επαναγοράς Ομολόγων και Εγγυήσεων (Asset buyback fund) στα 40 τρις γιεν (περί τα 440 δις δολάρια). Κεφάλαια που διατίθενται για την ουσιαστική στήριξη των μικρομεσαίων εμπορικών τραπεζών της χώρας.

Από την πλευρά της η Credit Suisse εκτιμά ότι οι ζημιές από την τραγωδία στην Ιαπωνία θα αγγίξουν τα 16 τρισ γεν.

Το πιο άσχημο σενάριο πάντως είναι αυτό που θέλει την παραγωγή στην πληγείσα περιοχή να αναστέλλεται επί μακρόν, κάτι που θα έχει αρνητικότατες συνέπειες στην πορεία της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης, καθώς θα παραμείνουν επί μακρόν εκτός παραγωγικής διαδικασίας κορυφαίες εταιρείες παραγωγής ημιαγωγών, μεγάλες χαλυβουργίες, αλλά και οι λιμενικές υποδομές στο σύνολο της Βορειοανατολικής Ιαπωνίας.

Πρακτικά αυτό σημαίνει πως το παγκόσμιο διαμετακομιστικό εμπόριο δέχεται με τη σειρά του ένα πλήγμα σε μια περίοδο εξαιρετικά κρίσιμη για την πορεία ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας.

ΠΗΓΗ: protothema.gr