Κι ενώ οι μετριοπαθείς μη ειδικοί αρκούνται σε υποθέσεις για την ταυτότητα των κατασκευαστών του τάφου ή τη διερεύνηση πιθανών συσχετισμών με τον Μέγα Αλέξανδρο, την οικογένεια και τους απογόνους του, στο Διαδίκτυο κυκλοφορούν αμέτρητες εκδοχές πολύ πιο ευφάνταστων σεναρίων. Στις μηχανές αναζήτησης, οι λέξεις-κλειδιά «Αμφίπολη, η αλήθεια» αποδίδουν εκατοντάδες χιλιάδες αποτελέσματα, η πλειονότητα των οποίων ελάχιστη σχέση έχει με την πραγματικότητα.
Ανθελληνικό λόμπι
Μακράν πιο δημοφιλής μεταξύ των χρηστών του Ιντερνετ αποδεικνύεται η θεωρία σύμφωνα με την οποία τα σημαντικότερα ευρήματα της ανασκαφής αποκρύπτονται συνειδητά από τους αρχαιολόγους και την κυβέρνηση, πιθανότατα κατόπιν εντολής της τρόικας, της Γερμανίας ή... του διεθνούς «ανθελληνικού λόμπι». Και πώς αλλιώς να εξηγηθεί η «εξαφάνιση» των κινητών ευρημάτων -ανάμεσά τους, χρυσά νομίσματα, κοσμήματα και μαρμάρινες επιγραφές, που δεν αποκλείεται να βρίσκονται ήδη στο εξωτερικό- αλλά και τα αυστηρά μέτρα ασφαλείας στον χώρο της ανασκαφής -φήμες κάνουν λόγο ακόμα και για την παρουσία αλεξιπτωτιστών και κλιμακίου της ΕΥΠ- όπως και τα κομμένα χέρια των Καρυατίδων -τι κρατούσαν άραγε;- ή η ημερομηνία Αυγούστου στα σκίτσα των Σφιγγών, τα κεφάλια των οποίων ανακαλύφθηκαν τον Αύγουστο;
Στόχος της πλεκτάνης είναι, φυσικά, η περαιτέρω «αποδυνάμωση του φρονήματος των Ελλήνων», που διαφορετικά θα έβρισκαν επιτέλους το «χαμένο τους κύρος», μια διέξοδο από την κρίση ή ένα έναυσμα για να εξεγερθούν ενάντια στους «ξένους κατακτητές», αναλόγως με την οπτική γωνία. Παράλληλα, η αποκάλυψη του μυστικού του τάφου θα στεκόταν εμπόδιο στα σχέδια παραχώρησης της Μακεδονίας -ως όνομα ή γεωγραφική έκταση, αυτό δεν αποσαφηνίζεται- στη FYROM με τις ευλογίες των ΗΠΑ. Αντιθέτως, αν το μνημείο ταυτιζόταν με τον τάφο του Αλεξάνδρου, το «ψευδοκράτος των Σκοπίων θα διαλυόταν εντός 15 ημερών».
Διανθίζοντας τις απόψεις τους με πλήθος «αποκαλυπτικών» στοιχείων, οι συνωμοσιολόγοι συνδέουν την Αμφίπολη με φαινομενικά άσχετα γεγονότα, όπως η επίσκεψη της Αμάν Αλαμουντίν στον αρχαιολογικό χώρο της Δωδώνης και η έρευνα στο ναυάγιο των Αντικυθήρων. Η αφήγηση συνήθως ολοκληρώνεται με αναπάντητα ερωτήματα και υπαινιγμούς, που ενθαρρύνουν τον αναγνώστη να συμπληρώσει τα κενά χρησιμοποιώντας τη «λογική» του. Σε μια διαφορετική εκδοχή της προηγούμενης θεωρίας, οι αρχαιολόγοι γνώριζαν εξαρχής πως η ανασκαφή του τύμβου δεν θα οδηγούσε σε σημαντικές ανακαλύψεις, ακολούθησαν όμως τις οδηγίες της πολιτικής ηγεσίας, που επιθυμούσε να δημιουργήσει έναν «αντιπερισπασμό», στρέφοντας την προσοχή του κοινού μακριά από τις προωθούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις. Την ίδια ώρα, οι κάτοικοι της Αμφίπολης φαίνεται ότι ξεπουλούν τη γη τους σε ξένους επενδυτές, που έχουν αντιληφθεί τις δυνατότητες τουριστικής εκμετάλλευσης του τύμβου και καταφθάνουν στην περιοχή κουβαλώντας βαλίτσες με χρήματα.
Οι πιο αληθοφανείς ισχυρισμοί ισορροπούν μεταξύ ιστορικής πραγματικότητας και μυθοπλασίας, ενίοτε παραπέμποντας στα λεγόμενα επιστημόνων. Σύμφωνα με μία ερμηνεία, τα γλυπτά δεν είναι Καρυάτιδες, καθώς φέρουν τη χαρακτηριστική ενδυμασία των Μαινάδων, όπως απεικονίζεται στα αρχαία νομίσματα από την περιοχή του Παγγαίου. Το γεγονός αυτό καταδεικνύει ότι το μνημείο του λόφου Καστά δεν ήταν τάφος, αλλά «ιερό αφιερωμένο στη λατρεία του Διονύσου ή και της Αρτεμης». Αντίστοιχα, φωτογραφίες που απεικονίζουν Βρετανούς στρατιώτες να «λεηλατούν τον τάφο της Αμφίπολης το 1916» έχουν αναδημοσιευτεί σε δεκάδες ιστοσελίδες και μπλογκ, μαζί με τη σχετική λεζάντα.
Συνωμοσίες και σύμβολα
Ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα σενάρια που εμπεριέχουν αναφορές σε υποχθόνιες δυνάμεις, μασονικές στοές και παγκόσμιες συνωμοσίες. Εδώ, καθοριστικό ρόλο διαδραματίζουν τα σύμβολα. Για παράδειγμα, ο τάφος συμβολίζει το πέρασμα προς τον κόσμο των νεκρών και ο «πόλεμος κατά της Ελλάδας» ισοδυναμεί με μια προσπάθεια ματαίωσης «της εξόδου του ανθρώπου από τον κάτω κόσμο», με υποκινητές τους Εβραίους, την Καθολική Εκκλησία κ.ο.κ. Ο συγγραφέας του συγκεκριμένου κειμένου κάνει λόγο για «μυστηριακές τελετές» ή και «συστηματικές ανθρωποθυσίες» που πραγματοποιούνταν στην Αμφίπολη για «να εξευμενιστούν οι θεοί του κάτω κόσμου».
πηγή: kathimerini.gr