Τα διαφορετικά σενάρια πάντως, δίνουν και παίρνουν.

Νέο ρεπορτάζ από το xronometro.com, μέσω του οποίου αναλύεται η ταφική τελετουργία ηρώων στα ελληνιστικά χρόνια, αποκαλύπτει ότι ο τάφος αποτελεί ένα μνημείο αφηρωϊσμένου νεκρού, δηλαδή, θνητού στον οποίον αποδόθηκαν λατρευτικές τιμές από την κοινωνία της εποχής του.

Πού στηρίζεται το ρεπορτάζ

«Παρόμοια περίπτωση υπόγειας ταφής ''ήρωα'', των ελληνιστικών χρόνων, έχουμε και στους γειτονικούς Φιλίππους», επισημαίνει το δημοσίευμα.

Και συνεχίζει:

«Η ύπαρξη του τάφου παραμένει άγνωστη στο ευρύ κοινό, αν και πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό μνημείο, το οποίο βρίσκεται κάτω από το συγκρότημα του Οκταγώνου, και αποκαλύφθηκε από την αρχαιολογική σκαπάνη του Δημήτρη Λαζαρίδη το 1964.

Από το ελληνιστικό ταφικό ηρώο σώζεται σήμερα ο υπόγειος θάλαμος, και ένα τμήμα του κρηπιδώματος του ναόσχημου κτιρίου που υψώνονταν πάνω από τον καμαροσκέπαστο τάφο, σε τρείς μάλιστα βαθμίδες. Ο υπόγειος τάφος είναι ένας μονόχωρος ορθογώνιος χώρος με καμάρα στην οροφή και είσοδο στα νότια. Η μαρμάρινη θύρα του βρέθηκε ολόκληρη στη θέση της. Στο εσωτερικό του θαλάμου υπάρχουν πέντε κόγχες στους πλάγιους τοίχους και μια τράπεζα προσφορών στη βορειοανατολική γωνία, ενώ κάτω από το δάπεδο, η ανασκαφή αποκάλυψε ασύλητο κιβωτιόσχημο τάφο στο κέντρο του θαλάμου. Στην περίπτωση των Φιλίππων, στο κάλυμμα του τάφου σώζεται το όνομα του νεκρού, που ήταν «ΕΥΗΦΕΝΗΣ ΕΞΗΚΕΣΤΟΥ».

Πρέπει να σημειωθεί ότι είναι αξιοσημείωτη η εμφάνιση αυτού του ταφικού κτιρίου στο κέντρο της αρχαίας πόλης των Φιλίππων, αλλά και τα κοσμήματα και η νεαρή ηλικία του νεκρού. Μεταξύ των κοσμημάτων ήταν ένα χρυσό στεφάνι, ένα χρυσό διάδημα, και χρυσά επιρράμματα στα ρούχα του, τα οποία δείχνουν την επίσημη θέση του νεκρού στην αρχαία πόλη των Φιλίππων.

Στον τόμο «Φίλιπποι» του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων, σημειώνεται ότι είναι πολύ πιθανό ο νεκρός να ταυτίζεται με τον Ευηφένη Εξηκέστου, ο οποίος σε επιγραφή των Φιλίππων εμφανίζεται ως μύστης των Καβειρίων μυστηρίων του ιερού της Σαμοθράκης.

Ο τάφος χρονολογείται στο 2ο αιώνα π.Χ. Ωστόσο, η λατρεία στο ταφικό ηρώο πρέπει να συνεχίστηκε και στη ρωμαϊκή εποχή και να μεταλλάχθηκε σε χριστιανική λατρεία στον 4ο – 5ο αιώνα μ.Χ. όπως προκύπτει από το σεβασμό με τον οποίο το κτίριο ουσιαστικά ενσωματώθηκε στον παλαιοχριστιανικό ναό, το γνωστό Οκτάγωνο των Φιλίππων».




Πηγή: axiaplus.gr