Τι σημασία έχει και αν υπάρχει νόμος για τις εταιρίες είσπραξης;

Η Ένωση Καταναλωτών ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) εξακολουθεί να δέχεται δεκάδες καταγγελίες από καταναλωτές, για παράνομες και αθέμιτες πρακτικές των εταιριών ενημέρωσης οφειλετών αλλά και των δικηγορικών γραφείων που έχουν αναλάβει εισπρακτικό ρόλο.

Με τον νόμο 3758/2009, υπενθυμίζεται, 'θεσπίστηκαν οι κανόνες λειτουργίας των πρώην εισπρακτικών εταιριών, οι οποίες μετονομάστηκαν σε εταιρίες ενημέρωσης οφειλετών.

Ωστόσο, όπως δείχνουν τα στοιχεία από την ΕΚΠΟΙΖΩ, θεσπίστηκαν μόνο υποθετικά, καθώς δύο χρόνια μετά, ο νόμος αποδεικνύεται ανεπαρκής. Οι εταιρίες έχουν αλλάξει μόνο την επωνυμία τους, όχι όμως τις πρακτικές τους.

Πολύ χειρότερα, την ίδια στιγμή, τον εισπρακτικό ρόλο έχουν αναλάβει πλέον συγκεκριμένα δικηγορικά γραφεία, "τα οποία φυσικά δεν καλύπτονται από τον παραπάνω νόμο, λειτουργώντας σε αντίθεση με τα συναλλακτικά ήθη και τη δεοντολογία του δικηγορικού λειτουργήματος''.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ αναφέρει επίσης ότι αρκετές τράπεζες έχουν βρει και άλλον έναν τρόπο να ξεπεράσουν τις απαγορεύσεις αυτού του νόμου.
Ο νόμος δεν επιτρέπει στις εταιρίες να έχουν εισπρακτική δυνατότητα. Τι κάνουν λοιπόν;

Απλό. Εκχωρούνται οι απαιτήσεις τους σε εταιρίες του εξωτερικού, χωρίς μάλιστα να προβαίνουν σε αναγγελία στους οφειλέτες, όπως ο Αστικός Κώδικας ορίζει.
Οι περισσότερες καταγγελίες των οφειλετών εστιάζονται στα εξής:
- Δέχονται ενοχλήσεις καθημερινά και περισσότερες από μία φορά μέσα στην ίδια ημέρα, παρότι ο νόμος απαγορεύει περισσότερες από μία φορά τις δύο ημέρες.
- Ενοχλούν σε ακατάλληλες ώρες και σε αρκετές περιπτώσεις δεν ενημερώνουν για τα στοιχεία τους.
- Ενοχλούν σε εργασιακούς χώρους καθώς και συγγενικά πρόσωπα των οφειλετών.
- Απειλούν με κατασχέσεις και πλειστηριασμούς, "γνωμοδοτούν" αυθαίρετα για το αν κανείς υπάγεται ή όχι στο νόμο για τη ρύθμιση χρεών, προσβάλλουν και πιέζουν ασφυκτικά ακόμα και αδύναμες κοινωνικές ομάδες, όπως συνταξιούχους και ανάπηρους.
- Διαστρεβλώνουν τις διατάξεις των νόμων
- Διάφοροι υπάλληλοι αντιποιούνται το δικηγορικό λειτούργημα, παριστάνοντας τους δικηγόρους.

Για τους καταναλωτές καθίσταται σαφές ότι ο νόμος για τις εταιρίες ενημέρωσης οφειλετών είναι όχι μόνο ανεφάρμοστος αλλά και ελλιπής.
Δεδομένου ότι αναφέρεται μόνο στις εισπρακτικές εταιρίες, τον ρόλο τους έχουν αναλάβει πια δικηγορικές εταιρίες και εισπρακτικές υπηρεσίες των τραπεζών, που έχουν αφεθεί να προσβάλλουν ανεξέλεγκτα τα συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα της προσωπικότητας, της τιμής, του οικογενειακού ασύλου και των προσωπικών δεδομένων.

Τη μερίδα του λέοντος στις καταγγελίες των οφειλετών όπως αναφέρει η ΕΚΠΟΙΖΩ κατέχουν οι τράπεζες EUROBANK και CITIBANK.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ καλεί:

- Τα υπουργεία Εργασίας και Ανάπτυξης και τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, να προβούν σε ουσιαστική τροποποίηση του νόμου, περιλαμβάνοντας στις ρυθμίσεις τους και τις εισπρακτικές υπηρεσίες των τραπεζών και ορίζοντας την επιβολή προστίμων και στις τράπεζες, των οποίων οι εκπρόσωποι παραβιάζουν τις διατάξεις του νόμου.

- Να εξειδικευτεί το πλαίσιο ρυθμίσεων σχετικά με τις εκχωρήσεις χρεών από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα σε τρίτους, ιδίως μάλιστα σε δικηγορικά γραφεία ή εταιρίες.

- Τους Δικηγορικούς Συλλόγους να ερευνήσουν τις καταγγελίες που λαμβάνουν από τους οφειλέτες, σχετικά με τις πρακτικές των δικηγορικών γραφείων στα οποία εκχωρούνται οι απαιτήσεις των τραπεζών.

ΠΗΓΗ: www.news247.gr