Παρά τις συμφωνίες που έχει επιτύχει ο υπουργός Οικονομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης κ. Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, οι καταναλωτές δύσκολα θα αποφύγουν νέες επιβαρύνσεις το επόμενο διάστημα. Είναι χαρακτηριστικό ότι, με βάση τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, τον Δεκέμβριο ο δείκτης τιμών παραγωγού αυξήθηκε με το πρωτοφανές 7,6% σε ετήσια βάση, ενώ και σε σχέση με το Νοέμβριο οι τιμές είναι πάνω κατά 1,8% στην παραγωγή.
Οι τιμές στην παραγωγή είναι πια στα επίπεδα του Αυγούστου του 2008, όταν κρίση δεν υπήρχε και όταν το πετρέλαιο είχε φτάσει διεθνώς στα 150 δολάρια ανά βαρέλι – ενώ τώρα είναι στα 85 δολάρια, με αναλογικά πολύ πιο λίγο εξασθενημένο το ευρώ έναντι του δολαρίου.
Με δεδομένο ότι αυξήσεις υπάρχουν και σε ό, τι αφορά στην παραγωγή από το εξωτερικό, είναι προφανές ότι οι Έλληνες καταναλωτές βρίσκονται ανάμεσα σε “διασταυρούμενα πυρά”: από τη μια οι μεγάλες πληθωριστικές πιέσεις που τροφοδοτούνται από τους φόρους στα καύσιμα κι από την άλλη η ανάκαμψη των οικονομιών διεθνώς, η οποία τροφοδοτεί τη ζήτηση.
Δεν είναι τυχαίο ότι σταθερά εδώ και δύο χρόνια, στις μελέτες οικονομικού κλίματος που πραγματοποιεί το ΙΟΒΕ (Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών), τα νοικοκυριά εκφράζουν την εκτίμηση ότι οι τιμές θα κινούνται ανοδικά το επόμενα διάστημα.
Την ίδια ώρα, οι επιτήδειοι οργιάζουν στην εγχώρια αγορά καυσίμων. Οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου αποκλιμακώνονται εδώ και δύο εβδομάδες σχεδόν, ενώ και το ευρώ ενισχύεται έναντι του αμερικανικού νομίσματος. Είναι χαρακτηριστικό ότι λ.χ. η τιμή της αμόλυβδης στα διυλιστήρια έχει υποχωρήσει κατά 5% σχεδόν, αλλά στα πρατήρια η μέση τιμή πώλησης για όλη την χώρα είναι μόλις κατά 0,7% χαμηλότερη, δηλαδή κατά 1 λεπτό το λίτρο…
ΠΗΓΗ: protothema.gr