Οι ανακοινώσεις των επίσημων φορέων και των αυτοκινητοβιομηχανιών κάνουν λόγο για την εφαρμογή νέων πολύπλοκων διατάξεων, οι οποίες θα επιτρέπουν στον οδηγό κατά τη διάρκεια της οδήγησης να ασχολείται με το διάβασμα ενός βιβλίου ή με το σερφάρισμα στο διαδίκτυο. Το αυτοκίνητο θα κινείται με ασφάλεια ακόμη και σε δύσκολες διαδρομές. Τα πράγματα, λοιπόν, αλλάζουν και στο αυτοκίνητο και γι΄αυτό ο υποψήφιος αγοραστής πρέπει να είναι ενημερωμένος για να κάνει την καλύτερη επιλογή ανάλογα με τις ανάγκες του.

Οι επιστήμονες έλαβαν υπ? όψιν τους μερικά καθοριστικά στοιχεία: Ο ανθρώπινος παράγοντας έχει αναγνωριστεί ως αιτία τουλάχιστον για 80% των ατυχημάτων. Επίσης, μια διαφορετική διαχείριση του αυτοκίνητου σύμφωνα με τις οικολογικές νόρμες μπορεί να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου του οχήματος, αλλά και τις εκπομπές CO2 έως και 20%.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρηματοδοτεί το πρόγραμμα SARTRE (Safe Road Trains for the Environment - Ασφαλείς Οδικοί Συρμοί για το Περιβάλλον) το όποιο έχει στόχο να αναπτύξει τις τεχνολογίες που θα βελτιώσουν την οδική ασφάλεια. Σύμφωνα με τους ειδικούς, το μέλλον στις οδικές μετακινήσεις σε μια Ευρώπη ευαισθητοποιημένη στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και την ασφάλεια στους δρόμους, ανήκει στην ομαδοποίηση μέσω των λεγόμενων "οδικών συρμών". Με τον όρο αυτό χαρακτηρίζεται ένα κονβόι αυτοκινήτων, που το πρώτο καθοδηγεί μια σειρά από άλλα οχήματα, που ακολουθούν. Κάθε αυτοκίνητο μετράει την απόσταση, την ταχύτητα και την κατεύθυνση, κάνοντας αυτόματα τις σχετικές ρυθμίσεις με σημείο αναφοράς το αμέσως προπορευόμενο. Όλα τα οχήματα είναι ανεξάρτητα και μπορούν να αφήσουν το κονβόι ανά πάσα στιγμή.

Όσο όμως βρίσκονται εκεί, οι οδηγοί τους μπορούν να χαλαρώσουν και να κάνουν άλλα πράγματα καθώς η ομάδα των αυτοκινήτων ταξιδεύει προς τον προορισμό της.

Το πρόγραμμα SARTRE ολοκλήρωσε με επιτυχία την πρώτη δοκιμή τελείως ανεξάρτητης κίνησης ενός στόλου οχημάτων. Ο στόλος αυτός περιελάμβανε ένα φορτηγό, ακολουθούμενο από τρία αυτοκίνητα τα οποία οδηγούνται εντελώς αυτόνομα με ταχύτητες μέχρι 90 χλμ./ώρα σε απόσταση μεταξύ τους όχι μεγαλύτερη από 6 μέτρα. Στις δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν, τα τιμόνια των αυτοκινήτων που ακολουθούσαν το προπορευόμενο φορτηγό έκαναν μόνα τους, και μάλιστα πολύ απαλά, τις απαραίτητες κινήσεις για να διατηρηθούν στο κονβόι κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής οδήγησης σε δρόμο που προσομοίωνε επαρχιακό οδικό δίκτυο. Οι οδηγοί τους μπορούσαν να πίνουν καφέ ή να διαβάζουν εφημερίδα ή να δουλεύουν στον υπολογιστή, χωρίς να χρειάζεται να ανησυχούν για τους χειρισμούς του αυτοκινήτου τους.

"Ο στόχος είναι να ολοκληρωθούν οι δοκιμές μέχρι το φθινόπωρο του 2012. Μέχρι τότε θα έχουμε 4 αυτοκίνητα πίσω από το πρωτοπόρο όχημα και έτσι θα είναι πιο ολοκληρωμένος ο συρμός, που θα κινείται με ταχύτητες έως 90 χλμ./ώρα," λέει ο Έρικ Κόελινγκ, τεχνικός διευθυντής του προγράμματος για τη Volvo.

Ο συνδυασμός των τεχνολογιών και των εφαρμογών από τις ειδικευμένες στον τομέα εταιρείες που παίρνουν μέρος στο πρόγραμμα SARTRE, δίνουν απτά αποτελέσματα προόδου στην προσπάθειά για μεγιστοποίηση της ασφάλειας και της λειτουργικότητας των "οδικών συρμών" που στο μέλλον θα είναι η κυρίαρχη κατάσταση. Σε κάθε περιοχή εφαρμογής του προγράμματος SARTRE υπολογίζεται πως θα εμφανίζεται εξοικονόμηση ενέργειας της τάξεως του 20%. Είναι βολικό επίσης για τους οδηγούς, αφού θα μπορούν να ασχοληθούν με κάτι άλλο κατά τη διάρκεια της διαδρομής. Εκτός όλων των άλλων, αφού τα αυτοκίνητα θα κινούνται με την προβλεπόμενη για αυτοκινητόδρομο ταχύτητα και οι αποστάσεις μεταξύ τους θα είναι λίγα μέτρα, η ομαδοποίηση είναι πολύ πιθανό να δώσει λύση και στο κυκλοφοριακό πρόβλημα. Εκτός όλων των άλλων, η χωρητικότητα του οδικού δικτύου θα χρησιμοποιείται πιο αποτελεσματικά, δίνοντας την αίσθηση πως έχουν μεγαλώσει οι οδικές αρτηρίες.
Η σχετική τεχνολογία και οι εφαρμογές της είναι σε πλήρη εξέλιξη και μπορεί σε μεγάλο βαθμό να περάσει στην παραγωγή μέσα στα επόμενα χρόνια. Αυτό όμως που μπορεί να καθυστερήσει περισσότερο, είναι η αποδοχή του συστήματος από το κοινό αλλά και η νομοθεσία που πρέπει να αλλάξει σε 25 χώρες και να γίνουν οι απαραίτητες ρυθμίσεις.

Η Volvo, πρωτοπόρος σε τεχνολογίες και εφαρμογές του μέλλοντος, είναι η μοναδική αυτοκινητοβιομηχανία που συμμετέχει στο ερευνητικό πρόγραμμα για τις οδικές μετακινήσεις.