Σε ξαφνική μετατόπιση φορτίου φέρεται να απέδωσε τη βύθιση του αλιευτικού με τους πάνω από 650 μετανάστες ανοικτά της Πύλου ο κυβερνήτης του μοναδικού σκάφους του Λιμενικού που βρισκόταν στο σημείο του ναυαγίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται ο Γιάννης Σουλιώτης στο ρεπορτάζ του στην «Κ», ο καπετάνιος του πλοίου με κωδικό ΠΠΛΣ 920 βρέθηκε χθες το μεσημέρι ενώπιον της ανακρίτριας Καλαμάτας που διεξάγει ποινική έρευνα για το πολύνεκρο ναυάγιο. Ο εν λόγω αξιωματικός κλήθηκε να εξεταστεί με την ιδιότητα του μάρτυρα, με την κατάθεσή του να ολοκληρώνεται έπειτα από περίπου μιάμιση ώρα. Ανάμεσα στις ερωτήσεις που κατά πληροφορίες του απηύθυνε η ανακρίτρια είναι και η πλέον προφανής, δηλαδή σε τι αποδίδει τη βύθιση του αλιευτικού με τους μετανάστες. Οπως και στην πρώτη κατάθεσή του ενώπιον συναδέλφων του στο Λιμεναρχείο Καλαμάτας, ο κυβερνήτης απέδωσε το ναυάγιο στη μετατόπιση βάρους εντός του υπερφορτωμένου αλιευτικού, πιθανότατα ως αποτέλεσμα της ξαφνικής μετακίνησης των μεταναστών που επέβαιναν σ’ αυτό προς τη μια πλευρά του σκάφους.

Καλά πληροφορημένη πηγή αποκάλυψε στην «Κ» ότι η ανακρίτρια τον ρώτησε ακόμα γιατί δεν επεδίωξε να έρθει σε απευθείας επικοινωνία με τον καπετάνιο του αλιευτικού ούτως ώστε να διαπιστώσει εάν πράγματι χρειαζόταν βοήθεια. Με τον κυβερνήτη να απαντά ότι κάτι τέτοιο δεν ήταν εφικτό.

Ο καπετάνιος του 920 φέρεται να έχει συγκεντρώσει στοιχεία από τα οποία προκύπτει ότι το καταγραφικό του σκάφους (VDR), δηλαδή το σύστημα καμερών μέσω του οποίου βιντεοσκοπούνται οι κινήσεις του σκάφους, ήταν εκτός λειτουργίας λόγω βλάβης ήδη από την 1η Ιουνίου, δύο εβδομάδες δηλαδή πριν από την ημέρα του ναυαγίου. Επιπλέον, πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι για τα τεχνικά προβλήματα στο καταγραφικό είχαν εγκαίρως ενημερωθεί γραπτώς οι αρμόδιοι, μεταξύ των οποίων και ο εκπρόσωπος στην Ελλάδα της εταιρείας που έχει την ευθύνη για την εγκατάσταση και συντήρηση του συστήματος VDR. Πηγές κοντά στο Λιμενικό ανέφεραν ακόμα ότι το 920 δεν είχε τεχνικές δυνατότητες ούτε όμως τον εξοπλισμό (κάβους) προκειμένου να προχωρήσει σε ρυμούλκηση του αλιευτικού με τους μετανάστες.

Φέρεται να έχει συγκεντρώσει στοιχεία από τα οποία προκύπτει ότι το καταγραφικό του πλοίου ήταν εκτός λειτουργίας δύο εβδομάδες πριν από την ημέρα της τραγωδίας.

Ο κυβερνήτης του σκάφους τα πρώτα εικοσιτετράωρα μετά το ναυάγιο είχε κληθεί να καταθέσει και στο Λιμεναρχείο Καλαμάτας. Σε εκείνη την κατάθεσή του είχε αναφέρει ότι το αλιευτικό με τους μετανάστες «στις 11.40 μ.μ. προσεγγίστηκε σε απόσταση 200 μέτρων» καθώς και ότι «ενημερώσαμε ότι έχουμε έρθει να συνδράμουμε και να παρέχουμε οποιαδήποτε βοήθεια απαιτηθεί».

Στη συνέχεια είχε περιγράψει ότι μετά την προσωρινή ακινητοποίηση του αλιευτικού, οι άνδρες του Λιμενικού είχαν δέσει ένα σχοινί στην πλώρη του πλοιαρίου προκειμένου να δουν τι ακριβώς χρειάζονταν οι μετανάστες. «Μετά την πρόσδεση με την πλώρη του αλιευτικού, ακούστηκαν φωνές στην αγγλική γλώσσα “Νο Help”, “Go Italy” και, παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις αν θέλουν βοήθεια-συνδρομή, μας αγνόησαν και περί ώρα 23.57 έλυσαν κάβο που τους είχαμε δώσει. Εβαλαν μπροστά ξανά τη μηχανή του σκάφους και κινήθηκαν σε δυτική κατεύθυνση με χαμηλή ταχύτητα».

Σε απόσταση 70 μέτρων

Η βύθιση του αλιευτικού έγινε λίγο μετά τη 1.40 π.μ. με τον κυβερνήτη να περιγράφει ότι ενώ το 920 βρισκόταν σε απόσταση 70 μέτρων αντιλήφθηκε ότι το αλιευτικό είχε αρχίσει να παίρνει μεγάλη κλίση και στο πλοιάριο να επικρατεί αναστάτωση. «Σε λιγότερο από ένα λεπτό το σκάφος ανατράπηκε». Εντός των επόμενων εβδομάδων αναμένεται να κληθεί να καταθέσει εκ νέου ενώπιον της ανακρίτριας Καλαμάτας.