Σχεδόν 4 μήνες μετά την πτώση του ανοικτά της Κρήτης, η Frontex άρχισε εκ νέου τη μη επανδρωμένη επιτήρηση στην Ελλάδα. Αυτό επιβεβαιώνεται από την εκπρόσωπο τύπου του Οργανισμού. Η παρθενική πτήση προγραμματίστηκε για απόψε (Τρίτη 19/12/2023) το βράδυ.
Η Frontex χρησιμοποιεί ισραηλινό UAV για την επιτήρηση του Ιονίου Πελάγους ανάμεσα σε Κρήτη και Ιταλία. Tο UAV “Heron 1” έχει τη βάση του στο αεροδρόμιο στο Τυμπάκι στη Ν. Κρήτη. Tο αεροσκάφος έλαβε αδειοδότηση και νηολόγηση από τις αρμόδιες Ελληνικές Αρχές για επιχειρήσεις σε περιοχές πολιτικής αεροπορίας.
Η σύμβαση-πλαίσιο αξίας €50 εκατομμυρίων για πτήσεις, εργασίες συντήρησης και επισκευές με το “Heron 1” εξυπηρετείται από το αμυντικό τμήμα της Airbus, με έδρα τη Βρέμη. Η εταιρεία αμυντικών συστημάτων είναι επίσης υπεύθυνη για την προμήθεια του μαχητικού UAV από τον κατασκευαστή του, την Israel Aerospace Industries (IAI). Η ανάπτυξη τέτοιου εξοπλισμού είναι η δεύτερη κατά σειρά: η Airbus έχει επίσης αναπτύξει επί 2ετία UAV αναγνώρισης της IAI με έδρα τη Μάλτα για λογαριασμό του Frontex.
Οι νέες πτήσεις από την Κρήτη θα εκτελούνται από το νέο αεροσκάφος, γνωστό εσωτερικά στο Frontex ως “Heron 2″. Οι Ελληνικές Αρχές προσπάθησαν να ανασύρουν το βουλιαγμένο αεροσκάφος, χωρίς επιτυχία. Αυτό επιβεβαιώθηκε από τον Εκτελεστικό Διευθυντή του Frontex, κ. Hans Leijtens, την περασμένη εβδομάδα σε απάντηση ερώτησης του Ευρωβουλευτή της αριστερής πτέρυγας του Ευρωκοινοβουλίου κ. Özlem Demirel.
Σύμφωνα με τον κ. Leijtens, ο ενωσιακός Οργανισμός φύλαξης συνόρων συνεργάστηκε με την Airbus βάσει ενός “αξιόπιστου σχεδίου ανάκτησης” με στόχο τη συνέχιση της επιχείρησης από την Κρήτη. Δεν έδωσε απάντηση στο ερώτημα για τα αίτια του ατυχήματος. “Σύμφωνα με ανακοινώσεις και εκθέσεις του εργολάβου, το αεροσκάφος έπεσε στη θάλασσα”, ανέφερε λακωνικά η απάντηση.
Ο ενωσιακός Οργανισμός για την Ασφάλεια της Αεροπλοΐας (European Aviation Safety Agency – EASA), που εξέδωσε “τεχνική σύσταση” για τη λειτουργία του UAV του Frontex στην Ελλάδα, επίσης ήταν απρόθυμος να σχολιάσει την πτώση. Οι πτήσεις του “Heron 1” είχαν χαρακτηριστεί ως “κρατική λειτουργία” από την κυβέρνηση των Αθηνών, αναφέρει ο ενωσιακός Οργανισμός, που έχει έδρα στην Κολωνία, σε απάντηση ερώτησης του πρακτορείου “nd”. Γι’ αυτό, παρόλο που οι πτήσεις διεξάγονταν για λογαριασμό της ΕΕ, διέπονταν από τους Ελληνικούς Κανονισμούς αντί του ενωσιακού κεκτημένου.
Επίσης, ο Οργανισμός EASA δεν επιθυμεί να δημοσιοποιήσει την “τεχνική σύσταση” που χορήγησε στις Ελληνικές Αρχές για την αξιοπλοΐα του “Heron 1”. Ο Οργανισμός έλαβε την απόφαση για μη δημοσιοποίηση των αιτηθέντων εγγράφων “μετά από διαβούλευση με τους συντάκτες τους”. Η αιτία που προβλήθηκε ήταν η “προστασία εμπορικών συμφερόντων” και η “δημόσια ασφάλεια στο εσωτερικό Κράτους Μέλους”. Εικάζεται ότι η άρνηση χορήγησης των εγγράφων οφείλεται σε οδηγία είτε του Ισραηλινού κατασκευαστή είτε της Airbus.