Σαν σήμερα, στις 30 Σεπτεμβρίου 1982 έγινε το περίφημο Ναυάγιο της Ζακύνθου, το οποίο πλέον αποτελεί πολύ... hot τουριστικός προορισμός λόγω της φοβερής παραλίας του νησιού. Βέβαια άλλες πηγές υποστηρίζουν, ότι το ναυάγιο έγινε τον Οκτώβριο του 1980.

Τί συνέβη; Πλοίο προερχόμενο από Ιταλία που ήταν φορτωμένο με λαθραία τσιγάρα και ναυάγησε.

Τα ονόματα του πλοίου

Πρόκειται για το "Παναγιώτης" ένα μηχανοκίνητο πλοίο με μακρόχρονη ιστορία, στη διάρκεια της οποίας άλλαξε ιδιοκτήτες και ονόματα. Το πλοίο 1937 ναυπηγήθηκε στο Μπόουλινγκ της Σκωτίας με το όνομα "Saint Bedan" από την εταιρία Scott & Sons και είναι τύπου motor vessel / MV, συνολικού μήκους 48 μέτρων, πλάτους 8 μέτρων και βάρους 450 τόνων.

Το 1964 μεταπωλήθηκε στους Έλληνες Μ. Γκιγκιλίνη και Δ.Καλκασινα στη Θεσσαλονίκη και μετονομασία του σε "Μερόπη" και δύο χρόνια αργότερα, μεταπωλήθηκε στον Ν. Κάλφα, με έδρα τη Θεσσαλονίκη και μετονομάστηκε σε "Χάρις" και το 1975 αγοράστηκε από την εταιρία Π. Λυσικάτος & Co. με έδρα τον Πειραιά και πήρε το όνομα μέχρι να ναυαγήσει.

Το πλοίο εντοπίστηκε από περιπολικό σκάφος της Θαλάσσιας Οικονομικής Αστυνομίας και διαπιστώθηκε ότι μετέφερε περίπου 2.000 κιβώτιατσιγάρων αξίας 30 εκατομμύριων δραχμών. Το πλήρωμα υποστήριξε πως, αφού επί τρεις μέρες το πλοίο λόγω των κακών καιρικών συνθηκών περιφερόταν μεταξύ Κεφαλλονιάς και Ζακύνθου, εξαιτίας μηχανικής βλάβης προσάραξε στο ακρωτήρι Σχοινάρι. Για δύο μέρες παρέμειναν αποκλεισμένοι σε σπηλιά και μετά βρήκαν καταφύγιο στο χωριό Βολίμες.

Η αντίδραση των κατοίκων

Στην αρχή οι κάτοικοι είχαν θορυβηθεί εξαιτίας της περιβαλλοντολογικής καταστροφής που πίστευαν πως θα δημιουργούσε το συγκεκριμένο καράβι με το φορτίο του, και κατ' επέκταση και στον τουρισμό του νησιού. Όμως λίγο καιρό μετά αποτέλεσε πόλο έλξης για τουρίστες εγχώριους και μη, ενώ κατατάσσεται στις ομορφότερες παραλίες της Ελλάδας και του κόσμου.

Μέχρι τότε, η ακτή ονομαζόταν Άη Γιώργης, ενώ πλέον είναι ευρέως γνωστή απλώς ως "Ναυάγιο". Η παραλία βρίσκεται σε δυσπρόσιτο μέρος και μπορεί να προσεγγιστεί μόνο μέσω θαλάσσης ή αέρα.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι για το ιδιοκτησιακό καθεστώς του ναυαγίου δεν υπήρχε διαμάχη μέχρι την εκπόνηση από πλευράς του Δήμου Ζακύνθου και του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων μελέτης για την παρέμβαση στο ναυάγιο με σκοπό τη συντήρηση και την προστασία του. Τότε έγινε κατάθεση ασφαλιστικών μέτρων από την πλευρά του ως φερόμενου ως συνιδιοκτήτη Αλέξανδρου Σουλάνη (με 30%, με τους άλλους δύο φερόμενους ως συνδιοκτήτες τους Παναγιώτη-Γεράσιμο Λυσικάτου με 50% και Ευστράτιο-Λαμπρινό Σταυράκη με 20%). Η εκδίκαση της υπόθεσης στις 9-7-2016 απέρριψε την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων.Οι ιδιοκτήτες άσκησαν το ένδικο μέσω της Έφεσης κατά της αποφασεως. Το Πλοίο Παναγιώτης ανήκει μέχρι σήμερα σε ιδιώτες.

Το ναυάγιο εξαφανίζεται

Τον Ιανουάριο λόγω της κακοκαιρίας που έπληξε το Ιόνιο, αναφέρθηκε, ότι το ναυάγιο βρίσκεται σε τραγική κατάσταση. Σύμφωνα με τον Δήμαρχο Ζακύνθου, Γιώργο Στασινόπουλο η άμμος σκέπασε σε μεγάλο βαθμό το κουφάρι του πλοίου, αναδεικνύοντας ένα χρόνιο πρόβλημα εξαιτίας της κακής συνεννόησης των φορέων που είναι υπεύθυνοι για το ναυάγιο.

Συγκεκριμένα υποστήριξε πως το πλοίο για δεκαετίες έχει αφεθεί έρμαιο των κακών καιρικών συνθηκών που επικρατούν κάθε χειμώνα. Παράλληλα, η γραφειοκρατία είναι ένας ακόμη λόγος που οι προσπάθειες διάσωσης και συντήρησης του πλοίου βρίσκονται στάσιμες. Ο δήμαρχος επεσήμανε πως έχει ξεκινήσει σειρά επαφών με κυβερνητικούς φορείς, ζητώντας να αναλάβει ο Δήμος την αποκλειστική διαχείριση του Ναυαγίου, το οποίο αποτελεί τεράστιο πόλο έλξης από τους τουρίστες κάθε χρόνο και βοηθά στην οικονομία τόσο του νησιού αλλά και κατ' επέκταση της χώρας. 

Με πληροφορίες από newsbeast.gr, wikipedia, Lifo