Εθνική τραγωδία! Το δυστύχημα με τη σύγκρουση τρένων, λίγο έξω από το χωριό Ευαγγελισμός, του Νομού Λαρίσσης συγκλονίζει. Τριήμερο εθνικό πένθος κηρύχθηκε στη χώρα, ΜΜΕ παγκόσμιου βεληνεκούς μεταδίδουν την είδηση, η σημαία του ευρωκοινοβουλίου κυματίζει μεσίστια, ενώ αναζητούνται τα προφανή αλλά και τα βαθύτερα αίτια της ιστορίας που οδήγησε στον θάνατο δεκάδες ανθρώπους, ενώ υπάρχουν πολύ σοβαρά τραυματισμένοι.
Η τραγωδία που συνέβη δεν είναι η πρώτη που «στοιχειώνει» την κοιλάδα των Τεμπών! Το δυστύχημα ξύπνησε μνήμες από παρόμοια γεγονότα που συνέβησαν στην περιοχή.
"Μάτωσε ο Δικέφαλος"
Ξεφυλλίζοντας τον Τύπο, γυρνάμε τη χρονομηχανή 24 χρόνια πίσω, στις 4 Οκτωβρίου 1999.
Λεωφορείο που μετέφερε οπαδούς του ΠΑΟΚ από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη μετά τον αγώνα με τον Παναθηναϊκό, εξετράπη της πορείας του, ύστερα από σύγκρουση με διερχόμενο φορτηγάκι πάνω σε προσπέραση του λεωφορείου, με το βαρύ όχημα να πέφτει σε χαράδρα 8 μέτρων και να κοστίζει τη ζωή σε έξι οπαδούς του «δικέφαλου».
Περίπου δυο χιλιόμετρα πριν από τα Τέμπη, στις 4:30 τα ξημερώματα, το τουριστικό λεωφορείο, που μετέφερε 77 οπαδούς του ΠΑΟΚ, η μοίρα ήταν αδυσώπητη για έξι από αυτούς, που δεν επέστρεψαν ποτέ στα σπίτια τους και δεν ξαναστάθηκαν στο πλευρό της αγαπημένης τους ομάδας. Τη ζωή του έχασε κι ο οδηγός του οχήματος με το οποίο συγκρούστηκε το λεωφορείο.
Σκηνές πανικού διαδραματίστηκαν και στο νοσοκομείο της Λάρισας, όπου κατέφθασαν συγγενείς και φίλοι των παιδιών που επέβαιναν στο λεωφορείο. Όλοι περίμεναν με αγωνία να πληροφορηθούν αν ζουν οι δικοί τους άνθρωποι. Δυστυχώς έξι οικογένειες ενημερώθηκαν ότι τα αγαπημένα τους πρόσωπα είχαν σκοτωθεί.
Οι έξι νεκροί οπαδοί του ΠΑΟΚ: Χαράλαμπος Ζαπουνάκης, ετών 20, Δημήτριος Ανδρεαδάκης, ετών 25, Χριστίνα Τζιόβα, ετών 18, Αναστάσιος Θέμελης, ετών 22, Γεώργιος Γκανάτσιος, ετών 17, Κυριάκος Λαζαρίδης, ετών 17. Οι οπαδοί ήταν στην πλειονότητα από τον σύνδεσμο του Κορδελιού.
Λίγα λεπτά μετά την μοιραία σύγκρουση, ενημερώνονται ο Γιώργος Μπατατούδης (πρόεδρος της ΠΑΕ) και ο Θανάσης Ακριβόπουλος (αντιπρόεδρος της ΠΑΕ), οι οποίοι με τη σειρά τους μεταφέρουν τα νέα σε όλη την οικογένεια του ΠΑΟΚ. Στη Λάρισα σπεύδει αμέσως ο Σταύρος Καλαφάτης για να συμπαρασταθεί στις οικογένειες των θυμάτων, αλλά και να συναντήσει τους υπόλοιπους εκδρομείς του ΠΑΟΚ που στάθμευσαν στα Τέμπη. Συνολικά τραυματίστηκαν 33 φίλοι του ΠΑΟΚ οι οποίοι και διακομίστηκαν στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας. Tα γραφεία της ΠAE κατακλύζονται από τηλεφωνήματα και τηλεγραφήματα. Μεταξύ άλλων τηλεγράφημα στέλνει ο σύνδεσμος φιλάθλων του Άρη, Super 3, που εκφράζει τα συλλυπητήριά του και δηλώνει ότι σε ένδειξη πένθους δεν θα κάνει τη ραδιοφωνική του εκπομπή.
Από τότε η μνήμη των αδικοχαμένων ΠΑΟΚτσήδων τιμάται κάθε χρόνο. Στο σημείο του δυστυχήματος έχει στηθεί μνημείο, όπου ετησίως τελείται μνημόσυνο. Μάλιστα οπαδοί και άλλων ομάδων κάνουν στάση εκεί, αφήνουν λουλούδια κασκόλ και γράφουν μηνύματα συμπαράστασης. Γιατί o θάνατος δεν διακρίνει χρώματα…
Νταλίκα ξεκλήρισε μία ολόκληρη τάξη - Ένα χωριό θρηνεί
Η επόμενη τραγωδία έγινε τέσσερα χρόνια μετά. Στις 13 Απριλίου του 2003, λίγο πριν τις 19:30, το απόγευμα, ο χρόνος σταμάτησε ξαφνικά στην κοιλάδα των Τεμπών για 21 μαθητές από το Μακροχώρι Ημαθίας που επέστρεφαν από τη σχολική εκδρομή τους στην Αθήνα. Όλα συνέβησαν γρήγορα, αναπάντεχα και τραγικά.
Το λεωφορείο, στο οποίο επέβαιναν 49 μαθητές και καθηγητές κατευθύνονταν στη Θεσσαλονίκη. Τα παιδιά κουρασμένα, αλλά παράλληλα χαρούμενα και ενθουσιασμένα που θα γυρίσουν πίσω να πούνε στους γονείς τους πόσο όμορφα περάσανε στο ταξίδι. Μερικοί μαθητές κοιμούνται, άλλοι μιλούν στο τηλέφωνο και ενημερώνουν τους δικούς τους πως πλησιάζουν, κάποιοι κουβεντιάζουν μεταξύ τους, ενώ μέσα στο ΚΤΕΛ ακούγεται μουσική και το κλίμα είναι ευχάριστο.
Η λεπίδα με τις σανίδες του φορτηγού που έκοψε το σχολικό πούλμαν στα 2 κομμάτια
Στο 388ο χλμ της Εθνικής Οδού Λάρισας – Θεσσαλονίκης στο αντίθετο ρεύμα κινούνταν ένα φορτηγό, το οποίο μετέφερε νοβοπάν από τον Προβατώνα του Έβρου. Ο οδηγός χάνει ξαφνικά τον έλεγχό του οχήματος του και συγκρούεται πλαγιομετωπικά με το λεωφορείο. Οι σανίδες λειτουργούν ως «λεπίδα» και κόβουν το τουριστικό λεωφορείο στα δύο κομμάτια.
Τα σωστικά συνεργεία που έφτασαν στο σημείο έκαναν πάνω από δύο ώρες να απεγκλωβίσουν νεκρούς και τραυματίες. Οι πρώτες ανταποκρίσεις έκαναν λόγο για 10 τουλάχιστον νεκρούς. Ήταν ασύλληπτο το μέγεθος της τραγωδίας εκείνη την στιγμή. Στο σημείο σπεύδουν αστυνομικοί, διασώστες του ΕΚΑΒ, αλλά και δημοσιογράφοι. Επικρατεί πανικός και χάος. Το 388ο χιλιόμετρο στην Εθνική οδό Λάρισας – Θεσσαλονίκης είχε βαφτεί με το αίμα ανήλικων παιδιών. Οι τραυματίες διακομίστηκαν στα νοσοκομεία Κατερίνης και Λάρισας και οι σοροί μεταφέρθηκαν για αναγνώριση. Οι γονείς των παιδιών σπεύδουν συντετριμμένοι στα νοσοκομεία. Στις 02:00 τα ξημερώματα ανακοινώνεται πλέον επίσημα πως οι νεκροί είναι 21 και οι τραυματίες 20, εκ των οποίων οι εννιά σε σοβαρή κατάσταση. Την επόμενη μέρα ο οδηγός συνελήφθη και τα ονόματα των θυμάτων δίνονται στην δημοσιότητα.
Οι επιζήσαντες μαθητές μεταφέρουν ανατριχιαστικές μαρτυρίες από το δυστύχημα. «Τα παιδιά φώναζαν για βοήθεια. Δεν μιλούσαν όλα. Κάποια είχαν σκεπαστεί κάτω από τα καθίσματα». Ο κρότος της σύγκρουσης «πάγωσε τον χρόνο», όπως έλεγαν εκείνη την εποχή τα ΜΜΕ. Τα πρωτοσέλιδα μεγάλων αθηναϊκών εφημερίδων θα προτιμούσαν τίτλους όπως «Γιατί, Θεέ μου», «Θρήνος για τα 21 αγγελούδια», «Είναι άδικο…»
Όμως ο χρόνος δεν πάγωσε. Οι διασωθέντες μαθητές αλλά και οι συγγενείς, έπρεπε να μάθουν να ζουν με αυτές τις εικόνες. Όλη η Ελλάδα θρηνούσε μαζί τους, όμως επρόκειτο για μια πρωτοφανή τραγωδία.
Οι αιτίες της σύγκρουσης αναλύθηκαν λεπτομερώς αλλά δεν έγιναν ποτέ 100% σαφείς. Ο οδηγός του φορτηγού οδηγούσε 6 ώρες χωρίς διάλειμμα και τα ελαστικά του δεν ήταν σε καλή κατάσταση. Από την άλλη, το λεωφορείο είχε κριθεί ακατάλληλο λόγω παλαιότητας και έπρεπε να είχε αποσυρθεί τουλάχιστον 3 μήνες πριν.Η δίκη έγινε πέντε χρόνια αργότερα, τον Οκτώβριο του 2008, με τον οδηγό του λεωφορείου να αθωώνεται, αλλά τον οδηγό της νταλίκας να καταδικάζεται σε κάθειρξη 15 ετών. Οι ιδιοκτήτες της νταλίκας αλλά και του εργοστασίου νοβοπάν, καταδικάστηκαν από 4 μέχρι 14 χρόνια. Η εταιρεία κατέβαλλε επίσης το ποσό των 8.500.000 ευρώ στις οικογένειες των θυμάτων. Όπως είπε ο αντιδήμαρχος Βέροιας το 2012, «Παρά τις τιμωρίες, παρά τις αποζημιώσεις, τα παιδιά του Μακροχωρίου δεν θα γυρίσουν ποτέ πίσω.
Τα ονόματα των 21 άτυχων μαθητών
Ευαγγελία Θ. Γάτου – Ετών 16
Αναστασία Π. Παυλίδου – Ετών 16
Περιστερά Ι. Ουστά – Ετών 16
Γεωργία Δ. Τραπεζανλή – Ετών 16
Σταύρος Δ. Κανελλόπουλος – Ετών 15
Ηλίας Π. Τσολερίδης – Ετών 16
Παναγιώτης Κων. Μουρατίδης – Ετών 16
Ανδρέας Χ. Αθανασιάδης – Ετών 16
Χριστίνα Ε. Σταματέλλου – Ετών 16
Ιωάννης Κ. Τριανταφυλλίδης – Ετών 16
Βασίλειος Ν. Παπαδόπουλος – Ετών 16
Ευανθία Κ. Ψαλίδα – Ετών 16
Δημήτριος Α. Κοσμίδης – Ετών 15
Κωνσταντίνος Α. Θαλαλαίος – Ετών 16
Γεσθιμανή Ζ. Σταφυλίδου – Ετών 16
Σάββας Λ. Παναγιωτίδης – Ετών 16
Αθανάσιος Μαρκανταράς – Ετών 16
Γιώργος Κ. Μήτσκας – Ετών 16
Ιωάννα Θ. Καστίδου – Ετών 16
Δημήτριος Θ. Σίγγας – Ετών 16
Όλγα Β. Αγγελίνα – Ετών 15
Μνήμες από αυτές τις δύο τραγωδίες ξύπνησε το δυστύχημα με τη σύγκρουση τρένων λίγο έξω από το χωριό Ευαγγελισμός στη Λάρισα. Μόνο που αυτά αφορούσαν θανατηφόρα τροχαία στο παλιό οδικό δίκτυο. Η… κατάρα των Τεμπών χτύπησε και το σιδηροδρομικό δίκτυο.