Υποκινούμενα από μια αναταραχή επενδύσεων από κινεζικές εταιρείες, τα ορυχεία σε όλη την ήπειρο προβλέπεται να αυξήσουν την παραγωγή πρώτων υλών λιθίου πάνω από 30 φορές από τον όγκο του περασμένου έτους έως το 2027, σύμφωνα με την S&P Global Commodity Insights. Η Αφρική θα αντιπροσωπεύει το 12% της παγκόσμιας προσφοράς μέχρι τότε, έναντι 1% το 2022.
Η διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας θα ενισχύσει τις προσπάθειες της Κίνας να υπερασπιστεί την κυριαρχία της στην επεξεργασία μετάλλων ηλεκτροκίνητων οχημάτων, μετατρέποντας πρώτες ύλες όπως το λίθιο, το νικέλιο και το κοβάλτιο σε χημικά που χρησιμοποιούνται σε εξαρτήματα μπαταριών, ενώ οι ΗΠΑ εντείνουν τις προσπάθειες για τη δημιουργία δικών τους δικτύων εφοδιασμού με εταίρους ελεύθερου εμπορίου και συμμάχους όπως ο Καναδάς και η Αυστραλία.
«Είναι βέβαιο ότι η Αφρική θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο για την Κίνα», ιδιαίτερα ως εναλλακτική πηγή πρώτων υλών στην Αυστραλία, που σήμερα είναι ο κορυφαίος προμηθευτής και όπου οι εξαγωγές θα μπορούσαν να περιοριστούν καθώς τα εγχώρια διυλιστήρια έρχονται στο διαδίκτυο, δήλωσε ο Peng Xu, αναλυτής για το Bloomberg NEF. Το Μάλι, η Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό και η Ζιμπάμπουε θα μπορούσαν να ενταχθούν στις τάξεις των κορυφαίων παραγωγών λιθίου μέχρι το τέλος της δεκαετίας, σύμφωνα με στοιχεία της BNEF.
Αυτή την στιγμή ήδη η Κίνα εισάγει λίθιο από την Ζιμπάμπουε με ένα ορυχείο κινεζικών να συμφερόντων να έχει ήδη ξεκινήσει παραγωγή στην χώρα, ενώ κινεζική επένδυση έχει ήδη γίνει και στο Μάλι, με κινεζική εταιρία να έχει μερίδιο και στην Αιθιοπία.
«Οι κινεζικές επενδύσεις στην Αφρική είναι σίγουρα η μεγαλύτερη πηγή κεφαλαίου για την προμήθεια υλικών μπαταριών τα τελευταία χρόνια», δήλωσε ο Μάρτιν Τζάκσον, επικεφαλής πρώτων υλών μπαταριών του Ομίλου CRU με έδρα το Λονδίνο. Οι επενδύσεις σε νέες περιοχές είναι ζωτικής σημασίας για την αλυσίδα εφοδιασμού της Κίνας ώστε να συμβαδίζει με τη ζήτηση από τους κατασκευαστές της, τόνισε.
Οι παραγωγοί μπαταριών της Κίνας, με επικεφαλής την CATL και την BYD, ξεπέρασαν την παραγωγική ικανότητα της 1 τεραβατώρας το 2022 και συνεχίζουν να επεκτείνονται.
Οι ΗΠΑ εξετάζουν επίσης επιλογές για προμήθεια πρώτων υλών από την Αφρική, αλλά μέχρι στιγμής έχουν μόνο μερικά δοκιμαστικά σχέδια, συμπεριλαμβανομένων προκαταρκτικών συμφωνιών συνεργασίας με το Κογκό και τη Ζάμπια, δήλωσε η Alice Yu, αναλύτρια μετάλλων και εξόρυξης στην S&P Global Commodity Insights.
Η παγκόσμια προσφορά πρώτων υλών λιθίου προβλέπεται να αυξηθεί κατά 35% φέτος, με περίπου το ήμισυ αυτού του συνόλου να προέρχεται από εντελώς νέες δραστηριότητες, ανέφερε η BNEF σε έκθεση της 30ης Ιουνίου. Η αγορά για τους πόρους λιθίου θα παραμείνει σφιχτή φέτος και το 2024, αν και αναμένεται να χαλαρώσει από το 2025 καθώς τίθενται σε λειτουργία περισσότερα έργα, συμπεριλαμβανομένης της Αφρικής και του Καναδά.
Ωστόσο, τα έθνη στην Αφρική είναι πιθανό να ακολουθήσουν άλλες χώρες στην προσπάθειά τους να διατηρήσουν περισσότερα έσοδα από τις προμήθειες λιθίου στην πατρίδα τους, προσθέτοντας μονάδες επεξεργασίας ή διύλισης που μπορούν να αυξήσουν την αξία των εξαγωγών. Η Ζιμπάμπουε και η Ναμίμπια εισήγαγαν πρόσφατα μέτρα για να αποθαρρύνουν ή να απαγορεύσουν τις εξαγωγές ακατέργαστου μεταλλεύματος λιθίου.
Το Μαρόκο, το οποίο έχει μια συμφωνία ελεύθερου εμπορίου με τις ΗΠΑ, αναδεικνύεται ήδη ως ένας πιθανός κόμβος για την παραγωγή μπαταριών, με πλεονεκτήματα όπως η γειτνίασή του με την Ευρώπη και η αφθονία φωσφορικών αλάτων.
Η κυβέρνηση νωρίτερα αυτό το έτος είπε ότι ο κινέζος κατασκευαστής μπαταριών Gotion High-Tech κατέληξε σε μια προκαταρκτική συμφωνία για την κατασκευή του πρώτου μεγάλου εργοστασίου μπαταριών στην Αφρική, το οποίο θα έχει ετήσια χωρητικότητα 100 γιγαβάτ και θα απαιτούσε επένδυση 6 δισεκατομμυρίων ευρώ (6,5 δισεκατομμύρια δολάρια).
ΠΗΓΗ: Infognomonpolitics.gr