Εκατοντάδες μουσουλμάνοι σε μια πακιστανική πόλη έβαλαν φωτιά (BBC, 17 Αυγούστου) σε τουλάχιστον τέσσερις εκκλησίες και βανδάλισαν τα σπίτια των Χριστιανών με τον ισχυρισμό ότι δύο άνδρες είχαν βεβηλώσει το Κοράνι. Είναι ειρωνικό το γεγονός ότι εν μέσω της συνεχιζόμενης πολιτικής και οικονομικής αναταραχής το Πακιστάν γίνεται μάρτυρας εθνοκάθαρσης από ένοπλους όχλους στην πόλη Τζαρανβάλα στην επαρχία Παντζάμπ. Βίντεο στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης έδειξαν εκατοντάδες ανθρώπους οπλισμένους με μπαστούνια και μπαστούνια να επιτίθενται στην εκκλησία του στρατού της σωτηρίας και στην Καθολική Εκκλησία του Αγίου Παύλου, να τους πυρπολούν, ενώ ένας άλλος όχλος επιτέθηκε σε ιδιωτικά σπίτια, να τους πυρπολεί και να σπάει παράθυρα.
Ο νόμος περί βλασφημίας του Πακιστάν παρείχε στους επιτιθέμενους την δικαιολογία να στοχεύσουν τη χριστιανική κοινότητα. Η διαμάχη ξέσπασε μετά την ανακάλυψη σχισμένων σελίδων του Κορανίου, του Ιερού Βιβλίου για τους μουσουλμάνους, κοντά στη χριστιανική αποικία με υποτιθέμενο βλάσφημο περιεχόμενο γραμμένο πάνω τους. Ένας τοπικός θρησκευτικός ηγέτης στη συνέχεια φέρεται να προέτρεψε τους μουσουλμάνους να διαμαρτυρηθούν και να απαιτήσουν τη σύλληψη των ενόχων. Κατά κάποιο τρόπο δεν υπάρχει τίποτα νέο στην εμφάνιση και η επανάληψη τέτοιων περιστατικών δεν θα ήταν έκπληξη καθώς το Πακιστάν είναι Πακιστάν!
Κατά ειρωνικό τρόπο, η αστυνομία του Παντζάμπ κατέθεσε μια αναφορά εναντίον δύο ντόπιων Χριστιανών κατοίκων σύμφωνα με τους αμφιλεγόμενους νόμους περί βλασφημίας του Πακιστάν για την υποτιθέμενη βεβήλωση του Κορανίου. Ο νόμος και η τάξη έχουν φαινομενικά καταρρεύσει στο Πακιστάν. Ο Ακμαλ Μπάτι, Πρόεδρος της Συμμαχίας μειονοτήτων του Πακιστάν, καταδίκασε το περιστατικό και είπε ότι ο οργισμένος όχλος χρησιμοποίησε τους νόμους περί βλασφημίας για να δικαιολογήσει την πυρπόληση των ιδιωτικών σπιτιών αθώων ανθρώπων.
Το BBC Urdu ανέφερε ότι οι αρχές είχαν λάβει κλήσεις για διαδηλώσεις και πυρκαγιές μετά από αναφορές για τους δύο άνδρες που φέρεται να βεβήλωσαν το Κοράνι, το ιερό βιβλίο του Ισλάμ, που κυκλοφόρησε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι τοπικές αρχές δήλωσαν ότι σκισμένες σελίδες του Κορανίου με βλάσφημο περιεχόμενο που φέρεται να γράφτηκε με κόκκινο μελάνι, βρέθηκαν κοντά στην κατοικημένη περιοχή της χριστιανικής κοινότητας. Μόλις αυτές οι αναφορές κυκλοφόρησαν στην πόλη και στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, προκάλεσε οργή μεταξύ της μουσουλμανικής κοινότητας. Η βία που ακολούθησε είδε όχλους να επιτίθενται και να λεηλατούν ιδιωτικά σπίτια που ανήκαν σε Χριστιανούς. Ανησυχητική είναι η προμελετημένη και επικίνδυνη επίθεση όχι μόνο στις εκκλησίες αλλά και σε δεκάδες κτίρια που συνδέονται με εκκλησίες στην Τζαρανβάλα, στο ανατολικό Παντζάμπ, τα οποία ως εκ τούτου υπέστησαν επίσης ζημιές. Η αστυνομία έχει συλλάβει περισσότερους από 100 διαδηλωτές και ξεκίνησε έρευνα για τη βία. Ο Μπάτι, ο οποίος είναι δικηγόρος, είπε ότι περισσότερες από 150 οικογένειες που κατοικούσαν στη χριστιανική αποικία κοντά στην εκκλησία του στρατού της σωτηρίας εκκενώθηκαν. Είπε στο Αλ Τζαζίρα ότι οι οικογένειες είχαν φύγει από την Τζαρανβάλα για τα κοντινά χωριά ή την πόλη του Φαϊσαλαμπάντ, καθώς ανησυχούσαν για την ασφάλειά τους. Όπως φαίνεται από το τελευταίο περιστατικό, η βλασφημία είναι ένα ευαίσθητο ζήτημα στο Πακιστάν, καθώς οι απλές κατηγορίες μπορούν να οδηγήσουν σε εκτεταμένη βία.
Νωρίτερα φέτος, ένας δάσκαλος σκοτώθηκε στο Τούρμπατ του Μπαλουχιστάν αφού κατηγορήθηκε για βλασφημία. Τον Φεβρουάριο του 2023, ένας θυμωμένος όχλος άρπαξε έναν ύποπτο από το κελί του στη Νανκάνα και τον λιντσάρισε επειδή φέρεται να βεβήλωσε το Κοράνι. Ομάδες δικαιωμάτων λένε ότι οι νόμοι περί βλασφημίας του Πακιστάν έχουν συχνά καταχραστεί για προσωπικούς λόγους. Παρόλο που το Πακιστάν δεν έχει ακόμη καταδικάσει κανέναν σε θάνατο για βλασφημία, μια απλή κατηγορία μπορεί να οδηγήσει σε εκτεταμένες ταραχές, προκαλώντας λιντσάρισμα και δολοφονίες. Πριν από δύο χρόνια, ένας άντρας της Σρι Λάνκα κατηγορούμενος για βλασφημία σκοτώθηκε από ένα εξοργισμένο πλήθος και έβαλε φωτιά στο σώμα του. Το 2009, ένας όχλος έκαψε περίπου 60 σπίτια και σκότωσε έξι ανθρώπους στην περιοχή Γκόρτζα στο Παντζάμπ, αφού τους κατηγόρησε για προσβολή του Ισλάμ. Τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από το Κέντρο Κοινωνικής Δικαιοσύνης, δείχνουν ότι περισσότεροι από 2.000 άνθρωποι έχουν κατηγορηθεί για βλασφημία από το 1987, και τουλάχιστον 88 άνθρωποι έχουν σκοτωθεί για αυτούς τους ισχυρισμούς.
Ο αρχικός νόμος στο Πακιστάν που τιμωρεί τη βλασφημία, θεσπίστηκε από τους Βρετανούς, τον 19ο αιώνα. Στη δεκαετία του 1980, η κυβέρνηση εισήγαγε αυστηρότερες τιμωρίες για παραβίαση του νόμου, συμπεριλαμβανομένης της θανατικής ποινής για όποιον προσβάλλει το Ισλάμ. Περίπου το 96% του πληθυσμού του Πακιστάν είναι μουσουλμάνοι. Άλλες χώρες, όπως το Ιράν, το Μπρουνέι και η Μαυριτανία, επιβάλλουν επίσης θανατική ποινή για προσβολή της θρησκείας. Η βία που τροφοδοτείται από τη θρησκεία στο Πακιστάν έχει αυξηθεί από τότε που η χώρα έκανε τη βλασφημία τιμωρείται με θάνατο. Η εμφάνιση εξτρεμιστικών και εκδικητικών φατριών στο Πακιστάν, έχουν προσθέσει λάδι στη φωτιά. Η πακιστανική κοινωνία έχει έτσι γίνει όλο και πιο κατακερματισμένη, οδηγούμενη από την διεύρυνση των οικονομικών ανισοτήτων, οδηγώντας σε αύξηση της βίας που απευθύνεται σε μειονοτικές θρησκευτικές ομάδες.
Ο Αμίρ Μίρ, Υπουργός Πληροφοριών για την επαρχία Παντζάμπ, καταδίκασε την υποτιθέμενη βλασφημία και είπε σε δήλωσή του ότι χιλιάδες αστυνομικοί είχαν σταλεί στην περιοχή, με δεκάδες ανθρώπους να κρατούνται. Το Reuters αναφέρει ότι ο όχλος αποτελούνταν κυρίως από ανθρώπους ενός ισλαμιστικού πολιτικού κόμματος που ονομάζεται Tehreek-e - Labbaik Pakistan (TLP). Το TLP αρνήθηκε οποιαδήποτε ανάμειξη. Ο προσωρινός πρωθυπουργός Ανουάρ Ουλ-Χακ Κακάρ ζήτησε ταχεία δράση εναντίον των υπευθύνων για τη βία. Ο Πακιστανός επίσκοπος Azad Marshall, στη γειτονική πόλη Lahore, δήλωσε στο X (πρώην Twitter) ότι η χριστιανική κοινότητα ήταν "βαθιά οδυνηρή και στενοχωρημένη" από τα γεγονότα. "Ζητάμε δικαιοσύνη και δράση από τις αρχές επιβολής του νόμου και από εκείνους που αποδίδουν δικαιοσύνη, και την ασφάλεια όλων των πολιτών να παρέμβουν άμεσα και να μας διαβεβαιώσουν ότι η ζωή μας είναι πολύτιμη στη δική μας πατρίδα", ανάρτησε στο Διαδίκτυο.
Σε δήλωσή του, ο Ακμάλ Μπάτι, Πρόεδρος της Συμμαχίας μειονοτήτων του Πακιστάν, δήλωσε ότι η κυβέρνηση και η τοπική διοίκηση απέτυχαν να προστατεύσουν τη ζωή και την περιουσία των Χριστιανών κατοίκων και ισχυρίστηκε ότι έγιναν ανακοινώσεις σε τζαμιά για επίθεση στη χριστιανική αποικία και υποκινήθηκαν άνθρωποι. Πρόσθεσε ότι παρά ταύτα, οι αστυνομικοί δεν μπορούσαν να αναπτύξουν εγκαίρως την απαραίτητη ασφάλεια για την προστασία της αποικίας και της περιουσίας. Η Συμμαχία ισχυρίστηκε ότι τα θύματα αφέθηκαν στο έλεος του όχλου και οι εξτρεμιστικές οργανώσεις είχαν το ελεύθερο χέρι να επιτεθούν στα σπίτια των φτωχών που ανήκαν στην χριστιανική κοινότητα. Η Συμμαχία απαίτησε από τον προσωρινό Πρωθυπουργό και τον προσωρινό πρωθυπουργό να επισκεφθούν την περιοχή και να παρέχουν ηθικό καθώς και οικονομική υποστήριξη στα θύματα.
Όπως αναφέρθηκε στην αρχή, το περιστατικό στη Τζαρανβάλα δεν είναι το πρώτο. Όπως αναφέρει το δημοσίευμα (17 Αυγούστου 2023), "μπορεί να είναι κυνικό αλλά αληθινό ότι δεν θα είναι το τελευταίο αν συνεχίσουμε όπως είναι, αν το κράτος ξεχάσει ότι συνέβη ποτέ η Τζαρανβάλα-όπως ξέχασε την Γκότζρα ή την αποικία Τζόζεφ ή την επίθεση στην εκκλησία του Πεσαβάρ ή τον βομβαρδισμό του Πάσχα στη Λαχόρη". Το Πακιστανικό κράτος έχει γίνει αδιάφορο για το τραύμα που υπέστησαν οι μειονοτικές κοινότητες του όλα αυτά τα χρόνια. Είναι ειρωνικό και τραγικό ότι αυτή η βία έρχεται λίγες μέρες μετά από μια
ταινία που απαγορεύτηκε στο Πακιστάν. Αναρτήθηκε όμως στο YouTube μόνο και μόνο επειδή οι αρχές του Πακιστάν αποφάσισαν ότι το θέμα της ήταν ταμπού.
Το θέμα: Η θρησκεία είναι οπλισμένη. Επομένως, ο όρος "τρομοκρατία" στο πλαίσιο του Πακιστάν πρέπει να επαναπροσδιοριστεί. Αυτό που η χριστιανική κοινότητα στη Τζαρανβάλα έχει υποστεί πρόσφατα, δεν είναι τίποτα λιγότερο από μια πράξη τρομοκρατίας. Όταν το Πακιστανικό κράτος αποδεικνύει δημοσίως ότι δεν έχουν όλες οι ομάδες τα ίδια δικαιώματα, δημιουργεί χώρο για τη ρητορική μίσους των μαχητικών ομάδων. Αυτή είναι η πραγματικότητα των μειονοτήτων στο Πακιστάν σήμερα.
Με πληροφορίες από thenews.com.pk και dawn.com