Είναι εύλογο για το ISIS να ιδρύσει ένα νέο χαλιφάτο στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ασίας; Ενώ ο αριθμός των περιστατικών που σχετίζονται με τρομοκρατία έχει μειωθεί με τα χρόνια, η απειλή παραμένει σημαντική για τα κράτη μέλη του ASEAN (Ένωση Χωρών της Νοτιοανατολικής Ασίας). Αυτές οι χώρες αντιμετωπίζουν ήδη διάφορες περιφερειακές προκλήσεις ασφάλειας, όπως η πολιτική αναταραχή στη Μιανμάρ, η εξέγερση στη Νότια Ταϊλάνδη, η αυξανόμενη ριζοσπαστικοποίηση και η διαμάχη στη Νότια Σινική Θάλασσα.
Ο Δρ Rahul Mishra* και ο Syaneeza Shaharizal σχολιάζουν **.
Τον Μάρτιο του 2019, ο κόσμος γνώρισε μια σημαντική καμπή στη μάχη κατά της τρομοκρατίας, καθώς το Ισλαμικό Κράτος του Ιράκ και αλ-Σαμ (ISIS) είδε το αυτοαποκαλούμενο χαλιφάτο του στο Μπαγκούζ της Συρίας να καταρρέει. Αυτό σηματοδότησε ένα αποφασιστικό πλήγμα για τη διαβόητη τρομοκρατική οργάνωση, με τους κορυφαίους ηγέτες της, συμπεριλαμβανομένου του Abu Omar Al-Baghdadi, να ολοκληρώνουν τις ελίτ αντιτρομοκρατικές επιχειρήσεις που ενορχηστρώθηκαν από τις δυνάμεις των ΗΠΑ και του Ιράκ στο Idlib της Συρίας.
Σε αντίθεση με την Αλ Κάιντα, της οποίας ο στόχος είναι να επανενώσει την παγκόσμια ισλαμική κοινότητα (την Ούμα), το ISIS είχε διαφορετική ατζέντα. Επιδίωξε να δημιουργήσει ένα εδαφικό χαλιφάτο ως επίκεντρο της δύναμής του, με σκοπό να χρησιμεύσει ως κόμβος για τη λεγόμενη «κάθαρση» του Ισλάμ. Ο απώτερος στόχος του ήταν η παγκόσμια επέκταση.
Μετά την ήττα τους στη Συρία, πολλοί ξένοι μαχητές που είχαν ενταχθεί στις τάξεις του ISIS επέστρεψαν στις χώρες τους, συμπεριλαμβανομένης της Νοτιοανατολικής Ασίας. Αυτή η περιοχή, ειδικά στο Αρχιπέλαγος της Μαλαισίας, περιλαμβάνει τη Νότια Ταϊλάνδη, τη Μαλαισία, τη Σιγκαπούρη, το Μπρουνέι, την Ινδονησία και τις νότιες Φιλιππίνες και διαθέτει έναν από τους μεγαλύτερους μουσουλμανικούς πληθυσμούς στον κόσμο.
Αμέσως μετά την επιστροφή τους, εμφανίστηκαν βίντεο με μαχητές από το Ισλαμικό Κράτος της Ανατολικής Ασίας να ορκίζονται πίστη στην οργάνωση στις Φιλιππίνες. Στη συνέχεια, πολυάριθμες βομβιστικές επιθέσεις αυτοκτονίας σημειώθηκαν τους μήνες και τα χρόνια που ακολούθησαν, εγείροντας ανησυχίες για την πιθανή αναζωπύρωση της τρομοκρατίας στη Νοτιοανατολική Ασία.
Αυτό μας φέρνει στο διαφαινόμενο ερώτημα εάν είναι εύλογο για το ISIS να ιδρύσει ένα νέο χαλιφάτο στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ασίας. Ενώ ο αριθμός των περιστατικών που σχετίζονται με τρομοκρατία έχει μειωθεί με τα χρόνια, η απειλή παραμένει σημαντική για τα κράτη μέλη του ASEAN. Αυτές οι χώρες αντιμετωπίζουν ήδη διάφορες περιφερειακές προκλήσεις ασφάλειας, όπως η πολιτική αναταραχή στη Μιανμάρ, η εξέγερση στη Νότια Ταϊλάνδη, η αυξανόμενη ριζοσπαστικοποίηση και η διαμάχη στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Η σκοπιμότητα ενός χαλιφάτου του ISIS στη Νοτιοανατολική Ασία εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, συμπεριλαμβανομένης της επιρροής του στην ισλαμική κοινότητα στην περιοχή και της τακτικής ευθυγράμμισής του με τα χαρακτηριστικά ενός ιδανικού χαλιφάτου.
Πρώτον, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε γιατί το δίκτυο του ISIS ήταν τόσο προσηλωμένο στη δημιουργία ενός χαλιφάτου. Αυτό απαιτεί κατανόηση του ρόλου του χαλίφη όπως τον αντιλαμβάνονται οι πιστοί μουσουλμάνοι. Ο χαλίφης θεωρείται ως ένας ηγέτης με ακεραιότητα και εξουσία που εφαρμόζει το Νόμο της Σαρία και τις αυστηρές διδασκαλίες του Ισλάμ. Για να ασκήσει αυτή την εξουσία, ένα χαλιφάτο απαιτεί τον έλεγχο μιας περιοχής και μιας κοινότητας που συμμορφώνεται.
Για τους μαχητές του Ισλαμικού Κράτους, οι ιστορικοί χαλίφηδες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας δεν πληρούσαν τα κριτήριά τους επειδή δεν είχαν καταγωγή από τους Κουράϊς—την αραβική φυλή του προφήτη Μωάμεθ. Ως εκ τούτου, όταν ο Μπαγκντάντι, ο οποίος ήταν κουραϊσικής καταγωγής, ορκίστηκε χαλίφης του Ισλαμικού Κράτους, δεν έχασε χρόνο αναζητώντας έδαφος για να ασκήσει την εξουσία του, χρησιμοποιώντας θρησκεία και εθνοκεντρικά εργαλεία για να δημιουργήσει έναν κρατικό μηχανισμό για να εξυπηρετήσει τους σκοπούς του. .
Δεύτερον, ένα χαλιφάτο επιβάλλει την αυστηρή ισλαμική νομολογία που βασίζεται στο Νόμο της Σαρία, με τη μη συμμόρφωση ενδεχομένως να οδηγεί σε αφορισμό. Αυτό, θεωρητικά, μπορεί να είναι ελκυστικό για τους πιστούς μουσουλμάνους, παρόλο που η πραγματικότητα στο έδαφος στα εδάφη που ελέγχονται από το ISIS ήταν πολύ διαφορετική.
Τρίτον, ένα χαλιφάτο φιλοδοξεί να δημιουργήσει μια κοινωνία πιστών πιστών από ντόπιο και ξένο υπόβαθρο, υποστηρίζοντας την ιδεολογία και τους στόχους του. Το ISIS στοχεύει να δημιουργήσει ένα παγκόσμιο ισλαμικό κράτος μακροπρόθεσμα, στρατολογώντας ενεργά νέα μέλη μέσω φυσικών και διαδικτυακών καναλιών, τα οποία συχνά διαχειρίζονται γυναίκες που χρησιμοποιούν πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης για να προσελκύσουν ευάλωτα άτομα με ψευδή τζιχαντιστική προπαγάνδα.
Τέταρτον, το ISIS κατάφερε να δημιουργήσει χαλιφάτα σε αμφισβητούμενες περιοχές στα σύνορα Ιράκ-Συρίας, εκμεταλλευόμενοι αντάρτικες ομάδες που ξεσηκώνονταν ενάντια σε αποτυχημένα κράτη, ξένες επεμβάσεις και υπάρχουσες συνοριακές συγκρούσεις που εμπλέκουν διάφορες εθνοτικές ομάδες κατά μήκος των συνόρων όπως οι Κούρδοι, τις ατελείωτες βεντέτες μεταξύ διαφορετικών οι ηθοποιοί παρέχουν. Αυτοί οι παράγοντες παρείχαν ένα ευνοϊκό περιβάλλον για να τραφούν τα στρατεύματα του Ισλαμικού Κράτους.
Στη Νοτιοανατολική Ασία, οι τρομοκρατικές ομάδες που συνδέονται με το ISIS όπως η Jemaah Islamiyah και ο Abu Sayyaf δεν είναι νέες οντότητες. Παρά τη μειωμένη επιθετικότητα μετά την πανδημία, τοπικές ομάδες όπως η Jemaah Islamiyah διατηρούν στρατηγική οργάνωση, λειτουργώντας σε ξεχωριστούς «Mantiqis» (οικισμούς) σε όλο το Αρχιπέλαγος της Μαλαισίας. Συμμετέχουν σε διάφορες δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένης της συγκέντρωσης χρημάτων, των επιθέσεων αυτοκτονίας στην Ινδονησία και ως πεδία εκπαίδευσης στα ανατολικά της Μαλαισίας και των Φιλιππίνων. Σε κάθε Mantiqi, πολυάριθμοι υπόγειοι πυρήνες λειτουργούν ανεξάρτητα, καθιστώντας τους στόχους πρόκλησης για αντιτρομοκρατικές προσπάθειες υπό την ηγεσία του ASEAN και των κρατών μελών του.
Σε εννοιολογικό επίπεδο, ένα χαλιφάτο στη Νοτιοανατολική Ασία θα μπορούσε να είναι εύλογο λόγω του σημαντικού σουνιτικού μουσουλμανικού πληθυσμού της περιοχής, ιδιαίτερα στις νότιες Φιλιππίνες, τη Μαλαισία, την Ινδονησία και τη Νότια Ταϊλάνδη. Επιπλέον, ένας σημαντικός αριθμός ξένων μαχητών εντάχθηκε στο ISIS από αυτή την περιοχή κατά τα έτη αιχμής της στρατολόγησης του το 2016-2017, όταν σχεδόν 500 Μαλαισιανοί και Ινδονήσιοι υπήκοοι ταξίδεψαν στη Συρία και το Ιράκ για να ενταχθούν στην Katibah Nusantara. Αυτό δημιούργησε ένα υπάρχον δίκτυο για περαιτέρω προσλήψεις.
Επιπλέον, οι πολιτικές ανασφάλειες της Νοτιοανατολικής Ασίας, τόσο εσωτερικές όσο και εξωτερικές, την καθιστούν ευάλωτη σε αυξημένες τρομοκρατικές δραστηριότητες και δραστηριότητες ριζοσπαστικοποίησης. Το ISIS μπορεί να αξιοποιήσει τα υπάρχοντα ενεργά και αδρανή δίκτυά του για να στρατολογήσει περισσότερους οπαδούς. Αυτό επιδεινώνεται από το γεγονός ότι οι τρομοκρατικές δραστηριότητες και οι εξεγέρσεις βρίσκονται σε εξέλιξη σε αμφισβητούμενες περιοχές της περιοχής.
Ωστόσο, η δημιουργία ενός χαλιφάτου είναι πιο εύκολο να ειπωθεί παρά να γίνει. Πρώτον, ένα χαλιφάτο απαιτεί έναν χαλίφη, μια θέση που παρέμεινε κενή από τον θάνατο του Abu Zacharia, του εμίρη της πτέρυγας ISIS-Νοτιοανατολικής Ασίας, κατά τη διάρκεια μιας φιλιππινέζικης αντιτρομοκρατικής επιχείρησης στο νησί Marawi. Επιπλέον, η Μαλαισία και η Ινδονησία, ενώ φιλοξενούν μεγάλους μουσουλμανικούς πληθυσμούς, δεν εφαρμόζουν αυστηρά το Νόμο της Σαρία, καθώς φιλοξενούν τους πλουραλιστικούς πληθυσμούς τους διαφορετικών καταβολών και θρησκειών.
Επιπλέον, ακόμη και αν ομάδες που συνδέονται με το ISIS προσπαθούν να πείσουν τον μουσουλμανικό πληθυσμό στην περιοχή για τις χειραγωγικές τακτικές τους, οι μέθοδοι τους έρχονται σε αντίθεση, με τις κανονιστικές αξίες του ASEAN και τις εθνικές κουλτούρες των κρατών μελών του, οι οποίες δίνουν έμφαση στη μη επιθετικότητα και τον αμοιβαίο σεβασμό, στον ισχυρισμό του ISIS ότι είναι η μόνη νόμιμη παγκόσμια κυβέρνηση.
Τέλος, εκτός από τη Μιανμάρ, τα κράτη μέλη του ASEAN δεν είναι αποτυχημένα κράτη. Οι αρχές τους παραμένουν προσηλωμένες στην καταπολέμηση της τρομοκρατίας με ισχυρές εθνικές και περιφερειακές πολιτικές και διεθνή συνεργασία.
Αν και είναι εύλογο να αμφισβητηθεί η σκοπιμότητα ενός χαλιφάτου της Νοτιοανατολικής Ασίας, είναι πρόωρο να ισχυριστεί κανείς οριστικά ότι είναι ανέφικτο, ειδικά υπό το φως των συνεχιζόμενων απειλών από τρομοκρατικές ομάδες που συνδέονται με το Ισλαμικό Κράτος, ιδιαίτερα στη νότια περιοχή των Φιλιππίνων, ιδίως στο Μιντανάο. . Παρά τις σημαντικές απώλειες που υπέστησαν πολλές ανταρτικές ομάδες λόγω του θανάτου των μαχητών δυνάμεων και των ηγετών τους στον απόηχο της ολοκλήρωσης της πολιορκίας του Μαράουι το 2017, παραμένουν ενεργοί, με ορισμένους εξέχοντες ηγέτες να εξακολουθούν να δραστηριοποιούνται εντός της χώρας.
Επιπλέον, η επιτυχία της συμφωνίας μεταξύ του Μόρο Ισλαμικού Απελευθερωτικού Μετώπου (MILF) και της κυβέρνησης των Φιλιππίνων για τη δημιουργία της Αυτόνομης Περιφέρειας Bangsamoro του Μουσουλμανικού Μιντανάο (BARMM) οδήγησε σε μια περίπλοκη κατάσταση. Το United Bangsamoro Justice Party (UBJP), το νεοσύστατο πολιτικό κόμμα του MILF, αντιμετωπίζει αντίσταση και έλλειψη ευρείας τοπικής υποστήριξης.
Καθώς το UBJP πλησιάζει στις εκλογές του 2025, η αποτυχία εξασφάλισης ψήφων στις επερχόμενες τοπικές εκλογές στα τέλη Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους θα μπορούσε ενδεχομένως να επιδεινώσει τις εχθροπραξίες στις τοπικές κοινότητες, καθιστώντας την αυτόνομη περιοχή ευάλωτη σε πιθανές τρομοκρατικές επιθέσεις από ομάδες που υποστηρίζονται από το Ισλαμικό Κράτος όπως οι ισλαμικοί μαχητές του Bangsamoro (BIFF) και ανταρτικές ομάδες όπως το Εθνικό Απελευθερωτικό Μέτωπο του Μόρο (MNLF), οι οποίοι ήταν εξαρχής αντίθετοι στη συμφωνία μεταξύ της MILF και της κυβέρνησης.
Εάν εκτυλισσόταν ένα τέτοιο σενάριο, οι προσπάθειες μεταξύ της πρώην ανταρτικής ομάδας, MILF, και των αρχών των Φιλιππίνων θα αποβούν μάταιες, βυθίζοντας πιθανώς τη χώρα σε μια ανανεωμένη σπείρα τρομοκρατίας και ανασφάλειας.
Η τρομοκρατική απειλή παραμένει μια σύγχρονη παγκόσμια πρόκληση, ιδιαίτερα σε περιοχές όπως η Νοτιοανατολική Ασία, όπου εκφράζονται περιοδικά εκκλήσεις για ίδρυση χαλιφάτων. Η συνεχής επαγρύπνηση και τα προληπτικά μέτρα από τις αρχές και τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής είναι ουσιαστικής σημασίας για την αποτροπή της αναζωπύρωσής του σε αυτή τη στρατηγικής σημασίας, πολυθρησκευτική, αλλά ευάλωτη περιοχή.
*Ο Δρ Rahul Mishra είναι ο κύριος ερευνητής του προγράμματος Indo-Pacific Research and Outreach και συντονιστής του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Σπουδών στο Universiti Malaya της Μαλαισίας.
**Η Syaneeza Shaharizal είναι πρότζεκτ ασίσταντ στο πρόγραμμα Indo-Pacific Research and Outreach, στο Universiti Malaya της Μαλαισίας.
ΠΗΓΗ: European Times