Οι δεσμοί μεταξύ της Κίνας και της Ευρώπης ήταν ακανόνιστες από τότε που η Εσθονία, η Λετονία και η Λιθουανία πλησίασαν πιο κοντά στην Ταϊβάν και οι δύο πλευρές μπορεί να οδεύουν προς μια αναμέτρηση καθώς η Φινλανδία και η Εσθονία ισχυρίστηκαν ότι ένα πλοίο με σημαία Κίνας θα μπορούσε να είχε καταστρέψει τον αγωγό φυσικού αερίου της Βαλτικής Θάλασσας και δύο καλώδια τηλεπικοινωνιών. Το πρόσφατο περιστατικό προκάλεσε διακοπή της παροχής φυσικού αερίου μέσω του αγωγού Balticconnector μήκους 77 χιλιομέτρων που εκτείνεται μεταξύ της φινλανδικής παράκτιας πόλης Inkoo και του εσθονικού λιμανιού Paldiski. Επιπλέον, δύο καλώδια τηλεπικοινωνιών που συνδέουν την Εσθονία με τη Φινλανδία και τη Σουηδία υπέστησαν ζημιές, ανέφεραν στο ET ευρωπαϊκές πηγές.

Οι Φινλανδοί ερευνητές λένε ότι έχουν δεδομένα που υποδεικνύουν τη σημαία Κίνας NewNew Polar Bear ως υπαίτιο για την καταστροφή του αγωγού φυσικού αερίου και των καλωδίων τηλεπικοινωνιών κάτω από τη Βαλτική Θάλασσα στις 8 Οκτωβρίου. Η έρευνα που διεξήγαγε η Εσθονία δείχνει επίσης ότι το κινεζικής ιδιοκτησίας σκάφος NewNew Polar Bear είναι ο κύριος ύποπτος για την καταστροφή αγωγών φυσικού αερίου και καλωδίων τηλεπικοινωνιών κάτω από τη Βαλτική Θάλασσα στις 8 Οκτωβρίου. 

Η πρωθυπουργός της Εσθονίας Κάγια Κάλλας δήλωσε ότι και τα τρία περιστατικά που οδήγησαν σε ζημιά σε αγωγό φυσικού αερίου και δύο καλώδια τηλεπικοινωνιών μεταξύ Εσθονίας, Φινλανδίας και Σουηδίας «συσχετίζονται». «Έχουμε λόγους να πιστεύουμε ότι οι περιπτώσεις του συνδέσμου της Βαλτικής και του καλωδίου επικοινωνίας σχετίζονται», είπε ο Κάλλας σύμφωνα με το Reuters.

Η Κίνα δήλωσε ότι είναι έτοιμη να παράσχει την απαραίτητη βοήθεια στην έρευνα σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο. Ο εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών Μάο Νινγκ είπε επίσης ότι «το περιστατικό βρίσκεται ακόμη υπό διερεύνηση. Ελπίζουμε τα ενδιαφερόμενα μέρη να ακολουθήσουν τις αρχές του να είναι αντικειμενικοί, δίκαιοι, δίκαιοι και επαγγελματίες και να μάθουν τι συνέβη σύντομα».

Αυτό λέγεται ότι είναι το πρώτο είδος τέτοιας ανάπτυξης γύρω από τη Βαλτική Θάλασσα που χρησιμεύει ως η διαδρομή προς την περιοχή της Αρκτικής για τα κινεζικά πλοία. Οι Financial Times, επικαλούμενοι στοιχεία από τη Lloyd's List Intelligence, ανέφεραν ότι ο αριθμός των πλοίων που χρησιμοποιούν την Αρκτική διαδρομή μεταξύ ρωσικών και κινεζικών λιμανιών έχει αυξηθεί σημαντικά σε 35 έως τα τέλη Οκτωβρίου 2023 σε σύγκριση με 21 πέρυσι.

Εν τω μεταξύ, το ΝΑΤΟ αύξησε τις περιπολίες του στη Βαλτική Θάλασσα με πρόσθετες πτήσεις με drones καθώς και αεροσκάφη επιτήρησης και αναγνώρισης. Το ΝΑΤΟ, σύμφωνα με το Reuters, έχει στείλει επίσης τέσσερα ναρκαλιευτικά στην περιοχή.

Η Λιθουανία, η Εσθονία και η Λετονία έχουν ήδη πλησιάσει περισσότερο την Ταϊβάν. Το καλοκαίρι του 2021, η Ταϊβάν άνοιξε μια de facto πρεσβεία στο Βίλνιους με την ονομασία The Taiwanese Representative Office. Ήταν το πρώτο τέτοιο γραφείο στην Ευρώπη που χρησιμοποίησε το όνομα «Ταϊβάν» σε αντίθεση με το «Ταϊπέι», ένα πιο κοινό όνομα. Την ίδια χρονιά, η Λιθουανία άνοιξε επίσης το γραφείο της στην Ταϊπέι.

Εξοργισμένη από μια τέτοια κίνηση, η Κίνα υποβάθμισε τις διπλωματικές της σχέσεις με τη Λιθουανία στο επίπεδο του επιτετραμμένου και απαγόρευσε τις εξαγωγές για να τιμωρήσει τη χώρα της Βαλτικής. Το 2021, η Λιθουανία εγκατέλειψε το υπό την ηγεσία της Κίνας 16+1, ένα οικονομικό φόρουμ που ιδρύθηκε το 2012 για να ενισχύσει τις εμπορικές σχέσεις του Πεκίνου με τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.

Σε ένα πλήγμα στην ολοένα και πιο διεκδικητική διπλωματία της Κίνας, η Εσθονία και η Λετονία το 2022 αποχώρησαν επίσης από το φόρουμ που υποστηρίζεται από το Πεκίνο με στόχο την ενίσχυση των σχέσεών τους με τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης. Φέτος, τον Αύγουστο, οι τρεις επικεφαλής της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων της Λιθουανίας, της Εσθονίας και της Λετονίας πραγματοποίησαν την πρώτη τους επίσκεψη στην Ταϊβάν. Ο Εσθονός εκπρόσωπος Marko Mihkelson, σε συνέντευξή του σε μέσα ενημέρωσης της Ταϊβάν, είπε ότι η Ταϊβάν και η Εσθονία σχεδιάζουν να ανοίξουν ένα γραφείο στην πρωτεύουσα του άλλου για να ενισχύσουν τις διμερείς σχέσεις.

Πηγές ανέφεραν ότι μεταξύ 2016 και 2023, πραγματοποιήθηκαν 131 επισκέψεις στην Ταϊβάν από πολιτικούς εκπροσώπους μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμπεριλαμβανομένων των χωρών της Βαλτικής. Ωστόσο, αυτό που έχει δημιουργήσει έναν κυματισμό στον στρατηγικό κύκλο της Κίνας είναι η επιθετική στρατηγική της Λιθουανίας κατά του Πεκίνου και η έναρξη της στρατηγικής Ινδο-Ειρηνικού τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους.

Η Λιθουανική στρατηγική Ινδο-Ειρηνικού υπογραμμίζει την ανάγκη συνεργασίας με την περιοχή Ινδο-Ειρηνικού για ένα ασφαλές, ανθεκτικό και ευημερούν μέλλον. Προς θλίψη της Κίνας, η Λιθουανία επιδιώκει επίσης να αναπτύξει εταιρική σχέση με την ASEAN, το Φόρουμ των Νησιών του Ειρηνικού, τις διμερείς σχέσεις και τα κοινά έργα. Εξάλλου, το κράτος της Βαλτικής έχει ενισχύσει τους δεσμούς με την Ταϊβάν σε τομείς προηγμένης τεχνολογίας, έρευνας και εμπορίου.