Ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο με τίτλο "Το μήνυμα της Volvo για Ελλάδα και Ερντογάν" δημοσιεύει στο Capital.gr o Κώστας Στούπας. Όπως έχετε ενημερωθεί από τη στήλη του Γεωπόλδου στο Sportdog, η ΕΕ (και οι ΗΠΑ) έχει επιβάλλει υψηλούς δασμούς στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, προκειμένου να καταπολεμήσει τον αθέμιτο ανταγωνισμό. Ως εκ τούτου κινεζικές εταιρείες αρχίζουν να αποσύρονται από τη Γηραιά Ήπειρο. Εδώ ο αρθρογράφος του Capital μεταφέρει μία πολύ σημαντική είδηση που ενδιαφέρει άμεσα την Ελλάδα. Υπάρχει ένα παράθυρο που μπορεί να διευκολύνει τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες για να εξασφαλίσουν χαμηλότερους ακόμα και μηδενικούς δασμούς. Πως; Με το να συναρμολογούνται τα προϊόντα τους σε μονάδες χωρών εντός της ΕΕ. Η Ελλάδα αποτελεί πρώτη πύλη εισόδου για τα εμπορεύματα που στέλνει το Πεκίνο, οπότε πρέπει να εκμεταλλευτεί αυτήν τη συγκυρία, η οποία όπως τονίζει ο κ. Στούπας είναι μία εξέλιξη που μπορεί να αποδυναμώσει τον ρόλο της Τουρκίας. "Το καθεστώς Ερντογάν με την Ευρασιατική ιδεολογία είναι πιθανόν να βρεθεί υπό πίεση, μαζί και τα όνειρα για ανασύσταση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και τα σχέδια για περιφερειακή δύναμη", σημειώνει με νόημα ο αρθρογράφος.

Διαβάστε αναλυτικά το κείμενο:

Υπάρχει μια είδηση στους Times τις τελευταίες μέρες η οποία ενδέχεται να έχει ενδιαφέρον για την Ελλάδα και την οικονομία της. Η είδηση αφορά την σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία Volvo η οποία εδώ και αρκετά χρόνια έχει περάσει στον έλεγχο της κινέζικης Geely.

Η  Volvo λοιπόν αρχίζει να μεταφέρει την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα στο Βέλγιο επειδή φοβάται την αύξηση των ευρωπαϊκών εισαγωγικών δασμών.

Κατά το δημοσίευμα, η  Volvo εξέταζε το ενδεχόμενο να σταματήσει τις πωλήσεις των ηλεκτροκίνητων οχημάτων  κινεζικής κατασκευής στην Ευρώπη, εάν επιβάλλονταν δασμοί, ανέφερε η εφημερίδα, επικαλούμενη πληροφορίες της εταιρείας.

Ωστόσο, τελικά αποφάσισε να μεταφέρει την παραγωγή των μοντέλων EX30 και EX90 από την Κίνα στο Βέλγιο και σύμφωνα με πληροφορίες από πηγές της εταιρείας δεν εξετάζεται πλέον η αναστολή των πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Volvo στην Ευρώπη.

Η κατασκευή ορισμένων μοντέλων της Volvo με προορισμό το Ηνωμένο Βασίλειο θα μπορούσε επίσης να μεταφερθεί στο Βέλγιο, ανέφεραν οι Times.

Στην απόφαση αυτή η κινέζικη εταιρεία οδηγήθηκε από το γεγονός πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ξεκίνησε πέρσι έρευνα σχετικά με το αν παίρνουν κρατικές επιδοτήσεις τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα. Την Τετάρτη η Κομισιόν ανακοίνωσε το επίπεδο των προσωρινών αντισταθμιστικών δασμών που θα επιβάλει στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα.

Οι ΗΠΑ έχουν προαναγγείλει ήδη την επιβολή δασμών που σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνούν και το 100% της τιμής.

Η κινέζικη εταιρεία αναγκάζεται να παράγει τα μοντέλα που προορίζονται να πωληθούν στην Ευρώπη σε ευρωπαϊκό έδαφος.

Παρόμοια σημασίας είναι  και η απόφαση για την δημιουργίας της εταιρείας Horse από την γαλλική Renault και την ίδια κινέζικη εταιρεία (αυτοκινητοβιομηχανία Geely) Η κοινοπραξία Horse θα αναπτύξει και θα κατασκευάσει κινητήρες εσωτερικής καύσης και υβριδικούς.

Στο βαθμό που οι συνθήκες παγκοσμιοποίησης υποχωρούν και η Ευρώπη με τις ΗΠΑ σχεδιάζουν να στηρίξουν την παραγωγή εντός της επικράτειάς τους αναμένεται να επιβληθούν δασμοί στις περισσότερες κατηγορίες προϊόντων.

Θεωρείται λογικό πως οι πωλήσεις από κινέζικες, ινδικές κλπ. εταιρείες εκτός της Ε.Ε. θα επιβαρυνθούν και θα καταστούν λιγότερο ανταγωνιστικές.  Τα προϊόντα κινέζικων εταιρειών που κατασκευάζονται εξ ολοκλήρου ή συναρμολογούνται μερικώς εντός της Ε.Ε. θα επιβαρύνονται με μικρότερους ή μηδενικούς δασμούς.

Κατά συνέπεια χιλιάδες κινέζικες εταιρείες (όπως και από άλλες εκτός Ε.Ε. χώρες) προκειμένου να διατηρήσουν τα μερίδια στην παγκόσμια αγορά θα αναγκαστούν να ιδρύσουν παραγωγικές μονάδες εντός της Ε.Ε.

Η Ελλάδα ως πρώτη πύλη της Ε.Ε. προς την Κίνα θα βολιδοσκοπηθεί για  την δημιουργία μονάδων συναρμολόγησης. Τα πλοία θα φέρνουν τα εξαρτήματα στο Πειραιά, αυτά θα συναρμολογούνται σε κάποιες μονάδες εντός ελληνικής επικράτειας και εκεί θα παίρνουν στο δρόμο για τις αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.

Για να συμβεί αυτό όμως σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη έκταση θα πρέπει ενδεχομένως να υπάρξουν ζώνες με ειδικό φορολογικό, ασφαλιστικό και διοικητικό καθεστώς. Επίσης θα πρέπει να υπάρξει ανάλογο εργατικό και στελεχιακό δυναμικό.

Τα ελληνικά πανεπιστήμια και οι τεχνικές σχολές θα πρέπει να προσαρμοστούν κατάλληλα. Επίσης θα πρέπει να αναζητηθούν μετανάστες υψηλής  ειδίκευσης και ανάλογης  πολιτισμικής υποδομής.

Μια εξέλιξη προς αυτή την κατεύθυνση θα αποδυναμώσει το ρόλο της Τουρκίας η οποία προσπαθεί να υποκαταστήσει την φθηνή κινέζικη παραγωγική μηχανή. Η Τουρκία θα πιεστεί να πετύχει κάποια εμπορική συμφωνία με την Ε.Ε. που θα της επιτρέπει να συνεχίσει να εξάγει. Η Ε.Ε. σε τέτοιες περιπτώσεις πιέζει για πολιτικές και οικονομικές μεταρρυθμίσεις.

Το καθεστώς Ερντογάν με την Ευρασιατική ιδεολογία είναι πιθανόν να βρεθεί υπό πίεση, μαζί και τα όνειρα για ανασύσταση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και τα σχέδια για περιφερειακή δύναμη.