Στελέχη της παγκόσμιας ναυτιλίας συγκεντρώθηκαν αυτή την εβδομάδα στο Λονγκ Μπιτς της Καλιφόρνια για ένα σημαντικό ετήσιο συνέδριο, αναμένοντας να συζητήσουν τις τάσεις της αγοράς και τις προκλήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας. Αντ’ αυτού, βρέθηκαν αντιμέτωποι με κατάσταση κρίσης.

Ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ανέτρεψε δεκαετίες ελεύθερου εμπορίου με τους δύο μεγαλύτερους εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ, επιβάλλοντας δασμούς 25% σε αγαθά από το Μεξικό και τον Καναδά. Ο Λευκός Οίκος επέβαλε επίσης έναν ακόμη δασμό 10% στην Κίνα, επιπλέον μιας πανομοιότυπης αύξησης ένα μήνα πριν.

Η κίνηση αυτή προκάλεσε σοκ στο παγκόσμιο εμπόριο, πυροδοτώντας φόβους για ύφεση, εκτόξευση των τιμών και υλικοτεχνικό χάος. Αν και η ενίσχυση των δασμών αποτελεί εδώ και καιρό ένα από τα θέματα που προωθεί ο Τραμπ, βετεράνοι της ναυτιλίας στο συνέδριο TPM25 της S&P Global στο Λονγκ Μπιτς δήλωσαν ότι δεν περίμεναν ό,τι ακολούθησε.

Ο Τραμπ απειλεί με υψηλότερους δασμούς εδώ και χρόνια και η πιθανότητα μιας μεγάλης αύξησης ήταν παγκοσμίως κατανοητή. Στα δίδυμα λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς – τη μεγαλύτερη πύλη εισόδου των ΗΠΑ για τις κινεζικές εισαγωγές – ο όγκος των φορτίων έχει εκτοξευθεί τους τελευταίους μήνες, ένα σημάδι ότι οι εισαγωγείς μετακινούσαν φορτία ενόψει των πιθανών εμπορικών περιορισμών.

Το μοτίβο είναι γνωστό: Κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του Τραμπ, η κίνηση στα λιμάνια αυξήθηκε καθώς οι επιχειρήσεις έτρεχαν να αποθηκεύσουν αγαθά, για να μειωθεί μόλις άρχισαν να ισχύουν οι δασμοί στις κινεζικές εισαγωγές. Σε άλλα σημεία στις ΗΠΑ, οι τιμές των εμπορευματικών μεταφορών μεταξύ των ΗΠΑ και του Καναδά αυξήθηκαν κατακόρυφα μετά την τελευταία εκλογή του Τραμπ τον Νοέμβριο, όπως δήλωσε ο Ντιν Κρόουκ, αναλυτής της DAT Freight and Analytics.

Μία αγορά που ήταν σχετικά απαλλαγμένη από δασμούς για πολλές από τις εταιρείες που εξυπηρετεί, ξαφνικά έγινε μία στην οποία έπρεπε να προσπαθήσουν να βρουν τα κεφάλαια για να πληρώσουν επιπλέον 25% της αξίας των εισαγωγών.

Άλλες εταιρείες σε όλη την περιοχή σπεύδουν επίσης να προσαρμοστούν, επηρεάζοντας κλάδους από τις μεταφορές φορτηγών μέχρι τα τρόφιμα, ή ακόμα και την αγορά των ιδιωτικών τζετ.

Στην Grupo Fletes Mexico, μια εταιρεία μεταφορών μέσω φορτηγών στη συνοριακή πόλη Ciudad Juarez, οι πελάτες ζητούν εκπτώσεις για να αντισταθμίσουν το υψηλότερο κόστος από τους δασμούς, όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Μιγκέλ Γκόμεζ. Αλλά με τα μικρά περιθώρια κέρδους, δεν έχει την πολυτέλεια να πει ναι και φοβάται ότι μπορεί να χρειαστούν απολύσεις ορισμένων εκ των 2.600 υπαλλήλων της εταιρείας, αν οι δασμοί παραμείνουν σε ισχύ για πολύ καιρό.

Στον Καναδά, η εταιρεία UgoWork, η οποία κατασκευάζει μπαταρίες για περονοφόρα ανυψωτικά μηχανήματα, σχεδιάζει να μοιραστεί τον συντελεστή 25% με τους πελάτες της στις ΗΠΑ.

Στην εταιρεία Bondi Produce με έδρα το Τορόντο, η οποία διανέμει φρέσκα φρούτα και λαχανικά, ανώτατο στέλεχος δήλωσε ότι η εταιρεία δεν μπορεί να απορροφήσει αύξηση του κόστους κατά 25% και θα πρέπει να μετακυλήσει τουλάχιστον ένα μέρος της στους πελάτες. Στον τομέα των εταιρικών τζετ, ορισμένοι επίδοξοι αγοραστές στις ΗΠΑ πατάνε το κουμπί της παύσης, όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Elevate Aviation Group με έδρα το Μαϊάμι, η οποία προσφέρει πτήσεις τσάρτερ και συμβουλεύει τους πελάτες για την αγορά αεροσκαφών.

Τα ανταλλακτικά είναι ένα τεράστιο ζήτημα και αυτό έχει ωθήσει τους δυνητικούς αγοραστές των τζετ της Bombardier Inc. να κάνουν πίσω και να προσπαθήσουν να εκτιμήσουν το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας τους. Για παράδειγμα, αν κάποιος χρειαζόταν ανταλλακτικά αξίας 500.000 δολαρίων από την αεροναυπηγική εταιρεία με έδρα το Κεμπέκ, οι νέοι δασμοί θα προσέθεταν άλλα 125.000 δολάρια στην τιμή.

Στο συνέδριο TPM25, η είδηση των σχολίων του Λούτνικ σχετικά με έναν πιθανό συμβιβασμό με το Μεξικό και τον Καναδά έγινε γνωστή κατά τη διάρκεια μιας συνεδρίασης με τον ειδικό σε θέματα εμπορίου και τελωνείων Πιτ Μέντo. Όπως αναφέρει το Bloomberg, αφού απάντησε σε έναν καταιγισμό ερωτήσεων από λιανοπωλητές και εισαγωγείς, κατέληξε σε μερικές συμβουλές.

«Ο πανικός είναι πολύ ακριβός, σωστά; Πιθανότατα είναι πιο ακριβός από την υπομονή», δήλωσε ο Μέντο, ο οποίος είναι διευθυντής τελωνείων και εμπορίου στον πάροχο logistics DSV. «Το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε για εσάς, για τους πελάτες σας, για τα στελέχη σας, είναι να δείξετε ψυχραιμία, να μην αντιδράτε υπερβολικά και σπασμωδικά».

ΠΗΓΗ: newmoney.gr