Η πρόταση της Lockheed Martin για την αναβάθμιση, αρχικά δυο πρωτότυπων ελληνικών F-16 Block 30 σ’ ένα επίπεδο παρόμοιο με εκείνο στο οποίο θα φτάσουν τα F-16 Block 50, για τα οποία έχει σταλεί επίσημο αίτημα στις ΗΠΑ, δεν είναι κάτι απλό.
Και μάλιστα, επειδή οι Αμερικανοί σε τέτοιου είδους προτάσεις προς οποιονδήποτε πελάτη τους, καταθέτουν ιδιαίτερα ολοκληρωμένη πρόταση.
Στους «γερόλυκους» της 330 Μοίρας «Κεραυνός», σύμφωνα με πολύ καλά πληροφορημένους στρατιωτικούς κύκλους ανέφεραν πως η πτητική ζωή των F-16 που αποκτήθηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 1980 αλλάζει επίπεδο, φτάνοντας τις 10800 ώρες.
Θυμίζουμε και πάλι ότι στο παρελθόν το ελληνικό κράτος είχε δαπανήσει πολλά εκατομμύρια για δυο δομικές αναβαθμίσεις στα F-16 Block 30 και περισσότερα από 40 εκατομμύρια για την αναβάθμιση των κινητήρων F110 των συγκεκριμένων μαχητικών.
Όμως οι νέες 10800 ώρες πτήσης, μετά από νέες δομικές βελτιώσεις που θεωρούνται απαραίτητες σ’ ένα εγχείρημα αναβάθμισης των «30αριών», είναι ένα ισχυρό δέλεαρ για τα λεγόμενα work horse μαχητικά που πάνω από 30 χρόνια βγάζουν την «λάντζα» στον ουρανό του Αιγαίου.
Μετά το αρχικό δημοσίευμα του defence-point για την πρόταση της LM που αφορά τα F-16 Block 30, εκείνο που προκύπτει σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους είναι πως η κατασκευάστρια εταιρεία των F-16 έχει καταθέσει πρόταση μέσω των SSI (σ.σ. αντισταθμιστικών ωφελημάτων) για το μαχητικό 5ης γενιάς, στην οποία προτείνεται να «μεταμορφωθούν» δυο αεροσκάφη, ένα μονοθέσιο κι ένα διθέσιο ώστε αυτά να γίνουν οδηγός για τ’ άλλα 30 μαχητικά της 330 Μοίρας «Κεραυνός» για τα οποία βεβαίως θ’ αποφασίσει η Πολεμική Αεροπορία αν θα την συνεχίσει…
Αν βάλουμε εδώ μια μικρή παρένθεση, υπενθυμίζουμε ότι καιρό πριν η Hellasjournal μετέφερε αυτολεξεί τι είχε ειπωθεί από Ανώτατα χείλη του αεροπορικού επιτελείου, όταν ρωτήθηκαν για την μελλοντική τύχη των Block 30.
Και τότε ένας εκ των ανθρώπων που γνωρίζουν άριστα τον συγκεκριμένο τύπο, πετώντας χιλιάδες ώρες με αυτόν, σημείωνε πως «να ξεκινήσει με το καλό η αναβάθμιση των F-15 Block 50, όπως το έχουμε σχεδιάσει στην 111 Πτέρυγα Μάχης στην Αγχίαλο και κάπως έτσι έρχεται η όρεξη και για τα πρώτα μας F-16 τα οποία μας είναι απαραίτητα».
Μια διαρκής διαπραγμάτευση…
Κλείνουμε την παρένθεση και συνεχίζοντας σημειώνεται πως η κατασκευάστρια εταιρεία καλεί κατ’ ουσία σε πολλά την Πολεμική Αεροπορία να πάρει μέρος στην ανάπτυξη της μελέτης για την μετασκευή των F-16 Block 30, ώστε να βάλουν κάτω τα τεχνικά κλιμάκια τις απαιτήσεις που δημιουργούνται σε ηλεκτρονικά συστήματα, τροποποιήσεις, ανάπτυξη συγκροτημάτων, μέχρι και νέες τεχνικές οδηγίες για κάθε τι ξεχωριστά.
Το γεγονός βεβαίως που προβληματίζει σε πολλά, όπως σημειώνεται από τους γνώστες, είναι πως πρόκειται μόνο για μια μελέτη και ανάπτυξη δυο πρωτότυπων αεροσκαφών κι όχι για το σύνολο του στόλου των 32 αεροσκαφών Block 30.
Και μάλιστα σε μια περίοδο που οι ΗΠΑ λαμβάνουν δισεκατομμυρίων για την αναβάθμιση των 83 αεροσκαφών σε Viper.
Την προμήθεια 20+20 F-35 (σ.σ. μαζί με τις υποδομές, με ή δίχως SSI το σύνολο των δαπανών θα φτάσει περίπου τα 4 δις, όσο οικονομικά καταφέρουν στο επιτελείο να κατασκευάσουν τ’ απαραίτητα για την υποδοχή των αεροσκαφών 5ης γενιάς).
Και περίπου 600-700 εκατομμύρια για την αναβάθμιση των F-16 Block 50, όπου μέσα στο ελληνικό αίτημα υπάρχει το ερώτημα και για τ’ ατρακτίδια Sniper καθώς και για την αναβάθμιση του λογισμικού του φακέλου όπλων των νέων «50αριών Μ».
Μαζί με τα παραπάνω θυμίζουμε και κάτι άλλο που ειπώθηκε ευρέως τις τελευταίες ημέρες και αφορά την ιδιαίτερα αναβαθμισμένη σχέση Αθήνας- Ουάσιγκτον η οποία βρίσκεται σε ιδιαίτερα υψηλά στάνταρ, με τις ΗΠΑ να κεφαλαιοποιούν το γεωστρατηγικό σημείο που ενώνει Δύση και Ανατολή…
Το κέρδος και η αναμονή…
-Σε κάθε περίπτωση μια πιθανή θετική εξέλιξη για τα F-16 Block 30 σημαίνει πολλά για την ραχοκοκαλιά του αεροπορικού στόλου, με πρώτη την πλήρη διαλειτουργικότητα 153 αεροσκαφών τα οποία θα βρίσκονται πολύ κοντά στις λειτουργίες του μελλοντικού stealth αεροσκάφους που ετοιμάζεται η Ελλάδα να προμηθευτεί.
-Για τα Block 30 μια τέτοια εξέλιξη σημαίνει και νέους φακέλους όπλων. Νέο ραντάρ ικανότατο για οποιαδήποτε αποστολή κι όχι όπως το σημερινό που υστερεί απέναντι στις έκνομες ενέργειες των γειτόνων.
-Μια πιθανή αναβάθμιση, μεταφράζεται και σε οικονομία κλίμακος και μια ομογενοποίηση της εναέριας ραχοκοκαλιάς σε μεγάλο ποσοστό η οποία μέχρι σήμερα απουσιάζει ακόμη και στον στόλο των F-16.
Η συζήτηση περί των SSI είναι μακρά και θα κρατήσει μεγάλο χρονικό διάστημα. Το ζητούμενο είναι οι όποιες διαπραγματεύσεις γίνουν να είναι πραγματικό όφελος για την Πολεμική Αεροπορία και για το Ελληνικό κράτος που ύστερα από περίπου δυο δεκαετίες δείχνει αντανακλαστικά σ’ ότι έχει να κάνει με την ενίσχυση της αποτρεπτικής ισχύος της χώρας.
Έστω κι αν υπάρχουν λάθη και παραλήψεις που πολλές έχουν να κάνουν με τη συμμετοχή της αμυντικής βιομηχανία σε νέα προγράμματα, αλλά και σ’ ότι έχει να κάνει με τα νέα όπλα, όπου εκεί βεβαίως η Αθήνα περιμένει τους συμμάχους να μας δείξουν, πόσο σύμμαχοι είμαστε γι’ αυτούς…
ΠΗΓΗ: Star.gr