Η γεωπολιτική αρχιτεκτονική της Ασίας είναι συνεχώς εξελισσόμενη. Ο ανταγωνισμός ισχύος ΗΠΑ-Κίνας έχει προκαλέσει αστάθεια στην αρχιτεκτονική ασφαλείας της περιοχής και ωθεί τα κράτη της Νοτιοανατολικής Ασίας να διαλέξουν πλευρά εις βάρος των μακροπρόθεσμων συμφερόντων ασφάλειας και της αναπτυξιακής τους τροχιάς. Κατά συνέπεια, εν μέσω συνεχιζόμενων αλλαγών στην κατανομή της εξουσίας στην ήπειρο, η άνοδος της Ινδίας ως πιθανής μεγάλης δύναμης και πυλώνα σε μια αναδυόμενη πολυπολική Ασία χρησιμεύει ως μια άλλη αξιοσημείωτη εξέλιξη. Ειδικά από τη στιγμή που η χώρα προεδρεύει από τις αρχές του 2023 της συνόδου των G20, ενός διεθνούς φόρουμ για τις κυβερνήσεις και τους διοικητές των κεντρικών τραπεζών από τις 20 μεγάλες οικονομίες ήτοι Αργεντινής, Αυστραλίας, Βραζιλίας, Καναδά, Κίνας, Γαλλίας, Γερμανίας, Ινδίας, Ινδονησίας, Ιταλίας, Ιαπωνίας, Μεξικό, Ρωσίας, Σαουδικής Αραβίας, Νοτίου Αφρικής, Νοτίου Κορέα, Τουρκίας, Βρετανίας, ΗΠΑ και ΕΕ.
Όπως τονίζεται σε άρθρο στο μαλαισιανό πρακτορείο ειδήσεων (Bernama News) με τίτλο «Μία αχτίδα ελπίδας για την περιοχή που βυθίζεται στον ανταγωνισμό υπερδυνάμεων», ζωτικής σημασίας είναι η ανάγκη για το Νέο Δελχί να δώσει μεγαλύτερη προσοχή στις ανησυχίες για την ασφάλεια των κρατών της Νοτιοανατολικής Ασίας και να εφαρμόσει με συνέπεια ισχυρές συνεργατικές πολιτικές πέρα από τη ρητορική. Ως ασιατική δύναμη που έχει επίγνωση των δυσκολιών στην εμπλοκή με μια διεκδικητική Κίνα, η Ινδία λειτουργεί ως εταίρος για τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας.
Το άρθρο βασίζεται σε συνέντευξη του Don McLain Gill, διευθυντή του τμήματος που ειδικεύεται στη Νότια και Νοτιανατολική Ασία του PMESA (Phillipine-Middle East Studies Association). Ο Don McLain Gill είναι γεωπολιτικός αναλυτής και συγγραφέας που έχει γράψει εκτενώς για τη γεωπολιτική της Νότιας Ασίας και την ινδική εξωτερική πολιτική. Είναι επίσης μόνιμος συνεργάτης στο International Development and Security Cooperation (IDSC) με έδρα τη Μανίλα.
Αναλυτικά αναφέρει το άρθρο:
Οι σχέσεις της Ινδίας με τα κράτη της Νοτιοανατολικής Ασίας έχουν προχωρήσει πολύ από την αποξένωση της δεκαετίας του 1990 έως τη σύγχρονη στρατηγική δέσμευση από το 2014. Ως σταθερή αναγνώριση της αμοιβαίας επιθυμίας και των δύο πλευρών να επεκτείνουν και να εμβαθύνουν τους δεσμούς τους, η Ινδία και η Ένωση Εθνών Νοτιοανατολικής Ασίας ( ASEAN) ανέβασαν τις σχέσεις τους περαιτέρω σε μια συνολική στρατηγική εταιρική σχέση τον Νοέμβριο του 2022,.
Ωστόσο, ενώ οι σχέσεις της Ινδίας στη Νοτιοανατολική Ασία έχουν φανερά βελτιωθεί τις τελευταίες δύο δεκαετίες, η ανάγκη για το Νέο Δελχί να δώσει μεγαλύτερη προσοχή στις ανησυχίες για την ασφάλεια των κρατών της Νοτιοανατολικής Ασίας και να εφαρμόσει με συνέπεια ισχυρές συνεργατικές πολιτικές πέρα από τη ρητορική είναι ζωτικής σημασίας και για τις δύο πλευρές να μεγιστοποιήσουν τις δυνατότητες της αναζωογονημένης συνεργασίας τους.
Μία αξιοσημείωτη εξέλιξη
Η Νοτιοανατολική Ασία χρησιμεύει ως κρίσιμος δρόμος για το διεθνές εμπόριο και την προβολή ισχύος. Ως εκ τούτου, ο ανταγωνισμός ισχύος ΗΠΑ-Κίνας συνεχίζει να μαστίζει την ασταθή αρχιτεκτονική ασφάλειας της περιοχής, ωθώντας τα κράτη της Νοτιοανατολικής Ασίας να διαλέξουν πλευρά εις βάρος των μακροπρόθεσμων συμφερόντων ασφάλειας και της αναπτυξιακής τους τροχιάς, σημειώνεται.
Κατά συνέπεια, εν μέσω συνεχιζόμενων αλλαγών στην κατανομή της εξουσίας στην ήπειρο, η άνοδος της Ινδίας ως πιθανής μεγάλης δύναμης και πυλώνα σε μια αναδυόμενη πολυπολική Ασία χρησιμεύει ως μια άλλη αξιοσημείωτη εξέλιξη.
Ενώ οι συνολικές υλικές δυνατότητες της Ινδίας εξακολουθούν να είναι επισκέψιμες από αυτές των ΗΠΑ και της Κίνας, δεν μπορεί κανείς να αγνοήσει τη σημασία του ρόλου της ως αναδυόμενης δύναμης στις ασιατικές υποθέσεις. Όντας η μεγαλύτερη δημοκρατία στον κόσμο, το κανονιστικό βάρος της Ινδίας, τα ισχυρά διπλωματικά της δίκτυα και η προσήλωσή της στη στρατηγική αυτονομία προσθέτουν περαιτέρω αξία στη σημασία της στην εξελισσόμενη γεωπολιτική αρχιτεκτονική της Ασίας.
Επιπλέον, ως ασιατική δύναμη που έχει επίγνωση των δυσκολιών στην εμπλοκή με μια διεκδικητική Κίνα, η Ινδία λειτουργεί ως εταίρος για τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας.
Από τακτικές συναντήσεις υψηλού επιπέδου έως την επέκταση και την ενίσχυση της συνεργασίας προς τη θαλάσσια ασφάλεια, την ανταλλαγή πληροφοριών, το εμπόριο και τη συνδεσιμότητα, τα τελευταία χρόνια έγιναν μάρτυρες στενότερων και πιο ισχυρών στρατηγικών σχέσεων Ινδίας-Νοτιοανατολικής Ασίας. Σε μια διπλωματική ανακάλυψη, το Νέο Δελχί έχει γίνει επίσης πιο εκδηλωτικό και ενεργό απέναντι στα δεινά των κρατών της Νοτιοανατολικής Ασίας στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας.
Στην πραγματικότητα, η ναυτική άσκηση μεταξύ της Ένωσης Χωρών της Ανατολικής Ασίας * (ASEAN) και της Ινδίας που – για πρώτη φορά στα χρονικά – θα πραγματοποιηθεί στις αρχές του 2023, ΓΙΝΕΤΑΙ ως ένδειξη αμοιβαίου ενδιαφέροντος και από τις δύο πλευρές για την ενίσχυση της διαλειτουργικότητας και του συντονισμού για την αντιμετώπιση αναδυόμενων περιφερειακών ζητημάτων ασφάλειας.
*Σημειωτέον, ότι η Ένωση των Χωρών της Νοτιοανατολικής Ασίας (ASEAN) είναι διεθνής πολιτικός και οικονομικός οργανισμός χωρών της Νοτιοανατολικής Ασίας. Δημιουργήθηκε στις 8 Αυγούστου 1967, με πρωτοβουλία της Ινδονησίας, της Σιγκαπούρης, της Μαλαισίας, της Ταϊλάνδης και των Φιλιππινών.
Αξιόπιστος πάροχος ασφάλειας
Επιπλέον, η περιοχή καλωσόρισε την Ινδία σε έναν πιο ενεργό ρόλο θεωρώντας την αξιόπιστο πάροχο ασφάλειας και οικοδόμησης ικανοτήτων, δεδομένου του πλεονεκτήματος της να παρουσιάζεται ως καλοήθης και υπεύθυνη δύναμη χωρίς τσεκούρι και ενδιαφέρεται για τη διατήρηση της τάξης που βασίζεται σε κανόνες, ενώ επιδιώκει τη συνεργασία με βάση τα αμοιβαία συμφέροντα και όχι την πολιτική δημιουργίας μπλοκ.
Ένας επιπλέον παράγων που ενισχύει την επιχειρηματολογία, ότι η Ινδία είναι υπεύθυνη δύναμη είναι, ο τρόπος με τον οποίο η Ινδία έχει επιδείξει πολιτική ωριμότητα στην αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων διεθνών συγκρούσεων συγκλίνει καλά με τα συμφέροντα και τις ανησυχίες των κρατών της Νοτιοανατολικής Ασίας. Στην πραγματικότητα, τόσο η Indo-Pacific Oceans Initiative (IPCI) όσο και η ASEAN Outlook on the Indo-Pacific (AOIP) δίνουν μεγάλη έμφαση στη διατήρηση της ένταξης και της κεντρικής θέσης του ASEAN στην περιοχή.
Ωστόσο, ενώ οι δεσμεύσεις της Ινδίας με τη Νοτιοανατολική Ασία έχουν εμβαθύνει και διευρυνθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, παραμένει πολύ περιθώριο για την Ινδία να βελτιώσει την εικόνα και τη συνεργασία της στην περιοχή. Ενώ μια πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου ISEAS ( ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ) ανέδειξε μια πιο ευνοϊκή αντίληψη για την Ινδία, έδειξε επίσης πώς η κοινή γνώμη μεταξύ των κρατών της Νοτιοανατολικής Ασίας εξακολουθεί να είναι αβέβαιη για την πολιτική βούληση του Νέου Δελχί να ηγηθεί. Ωστόσο, τέτοιες απόψεις είναι κατανοητές δεδομένου ότι η αλληλεπίδραση της Ινδίας με τη Νοτιοανατολική Ασία τις προηγούμενες δεκαετίες στιγματίστηκε με ασυνέπειες, σημειώνεται στο άρθρο που δημοσίευσε το μαλαισιανό πρακτορείο.
Η λύση στις ανησυχίες
Για την αντιμετώπιση τέτοιων ανησυχιών, πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στο εμπόριο και στην ένωση Ινδίας-ASEAN για την ενίσχυση του προφίλ του Νέου Δελχί στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ασίας και φυσικά να βρεθούν τρόποι συνεργασίας στο πλαίσιο του ASEAN που βασίζονται σε κοινά πολυδιάστατα ενδιαφέροντα, ανησυχίες και στόχους.
Αυτές οι πρακτικές συστάσεις όχι μόνο θα επιτρέψουν στην Ινδία να ανοίξει περισσότερους διαύλους εμπλοκής στη Νοτιοανατολική Ασία, αλλά και να καταδείξει την επιθυμία της να αντιμετωπίσει προληπτικά τις ευαισθησίες και τις ανησυχίες που τρέφουν τα περιφερειακά κράτη.
Και καταλήγει το άρθρο: Καθώς οι προκλήσεις εξακολουθούν να υπάρχουν, είναι σημαντικό να μην υποτιμηθεί το συνολικό πρότυπο των στρατηγικών σχέσεων της Ινδίας στη Νοτιοανατολική Ασία τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Ενώ το βάθος των σχέσεων της Ινδίας με τη Νοτιοανατολική Ασία εξακολουθεί να αντισταθμίζεται από την Κίνα, την Ιαπωνία και τις ΗΠΑ, η φύση των στρατηγικών δεσμεύσεών της με τα κράτη της Νοτιοανατολικής Ασίας έχει αναμφισβήτητα αποκτήσει πολύπλευρες διαστάσεις. Επομένως, καθώς οι υλικές δυνατότητες της Ινδίας συνεχίζουν να αυξάνονται, θα είναι απαραίτητο για το Νέο Δελχί να το μεταφράσει σε αποτελεσματικές και συνεπείς πολιτικές προς τη Νοτιοανατολική Ασία.
ΠΗΓΗ: infognomonpolitics.gr