Από το απόγευμα του Σαββάτου οι 195 «ναύτες» της φρεγάτας ΨΑΡΑ είχαν στρέψει την προσοχή τους και όλα τα συστήματα, που διαθέτει το πλοίο σ’ όλο το εύρος που επιτρέπουν το ραντάρ και οι αισθητήρες των ΜΕΚΟ που είναι περασμένων δεκαετιών.

Όλοι τους γνώριζαν ότι ήταν πλέον εντός της «red zone», σε παρόμοια θέση με εκείνη που ήταν και την περασμένη Κυριακή, όταν «μίλησε» για πρώτη φορά το πυροβόλο της φρεγάτας και δοκιμάστηκε σε πραγματικές συνθήκες το νέο anti-drone σύστημα.

Οι μονάδες από τις επιχειρήσεις Prosperity Guardian & ASPIDES, είχαν περίπου την ίδια διάταξη όπως πριν επτά ημέρες, με το ελληνικό πλοίο ΨΑΡΑ να πραγματοποιεί την δύσκολη συνοδεία του εμπορικού πλοίου, στον Κόλπο του Άντεν.

Όταν πρώτα τ’ αμερικανικά πλοία, σύμφωνα με πληροφορίες, «κλείδωσαν» την εκτόξευση των άγνωστων αρχικά αντικειμένων από το έδαφος της Υεμένης, εύλογο είναι ότι χτύπησε κόκκινος συναγερμός, με αλληλουχία ενημερώσεων τόσο στα στρατηγεία των συμμαχιών σε Μπαχρέιν και Λάρισα, όσο και στις εν πλω μονάδες.

Για την φρεγάτα ΨΑΡΑ θεωρητικά ήταν η πρώτη φορά που καλούνταν ν’ αντιμετωπίσει «Σμήνος» από Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη, δηλαδή πάνω από τρία UAV. Έως αυτή την ώρα δεν έχει διευκρινιστεί, τουλάχιστον σε επίπεδο ενημέρωσης, ο ακριβής αριθμός των εναέριων απειλών που κινούνταν προς το εμπορικό πλοίο και την περιοχή ασφάλειας της ελληνικής φρεγάτας.

Ο εν πλω εντοπισμός της απειλητικής πτήσης των UAV’s έγινε από διαφορετικές συμμαχικές μονάδες και σύμφωνα με αξιωματικούς του πολεμικού ναυτικού, όσο αυτά πλησίαζαν προς το ΨΑΡΑ, φάνηκαν τόσο στο ραντάρ της φρεγάτας, όσο και στους αισθητήρες έγκαιρης προειδοποίησης εισερχόμενης απειλής του anti-drone συστήματος της ΕΑΒ.

Το «jamming» όπως λένε οι ίδιες πηγές ξεκίνησε σε μεγάλη απόσταση, άνω των 10 ν.μ. όπου έγινε και η κατάρριψη τουλάχιστον μιας Μη Επανδρωμένης απειλής των ανταρτών της Υεμένης.

Από την γέφυρα του ΨΑΡΑ μέσα στη νύχτα, στις 03:00 τα ξημερώματα, με μοναδικό φωτισμό το φεγγάρι, φάνηκε η λάμψη από την έκρηξη-πρόσκρουση στα νερά του UAV στα νερά του Άντεν.

«Γνωρίζεται ότι την Κυριακή 14 Ιουλίου 2024 και πρώτες πρωινές ώρες στον Κόλπο του Άντεν, η Φρεγάτα ΨΑΡΑ στο πλαίσιο της επιχείρησης της EUNAVFOR ASPIDES, παρέχοντας προστασία σε εμπορικό πλοίο, χρησιμοποιώντας το σύστημα antidrone, αντιμετώπισε επιτυχώς σμήνος Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων (UAVs), σύμφωνα με τους ισχύοντες Κανόνες Εμπλοκής.

Τουλάχιστον ένα κατερρίφθη και τα άλλα απομακρύνθηκαν. Η Φρεγάτα συνεχίζει κανονικά την αποστολή της.», αναφέρεται στην ενημέρωση του επιτελείου, το οποίο αναμένει την ολοκλήρωση της συνοδείας του εμπορικού πλοίου από την φρεγάτα ΨΑΡΑ, ώστε στη συνέχεια ο κυβερνήτης ν’ αποστείλει αναλυτικά όλα εκείνα τα στοιχεία που θα βοηθήσουν περαιτέρω στην ανάλυση του περιστατικού.

Ο «Κένταυρος» της ΕΑΒ

Η ναυτική έκδοση του anti-drone «Κένταυρος» δημιουργήθηκε με fast track διαδικασίες, αφού πρώτα είχε περάσει όλες εκείνες τις δοκιμασίες ως επίγειος παρεμβολέας, τοποθετημένος σε
διαμορφωμένο όχημα του στρατού ξηράς. Η εμβέλεια του, μπορεί να είναι ένα μεγάλο μυστικό τόσο για τους κατασκευαστές, όσο και για τους χρήστες του ελληνικού anti-drone συστήματος. Στρατιωτικές πηγές ωστόσο διαβεβαιώνουν ότι αυτό το soft kill όπλο, τουλάχιστον σε επίπεδο αισθητήρων έγκαιρης προειδοποίησης είναι μια πολύ σημαντική προσθήκη, η οποία έρχεται από ελληνικά χέρια, να βοηθήσει την αποτρεπτική ισχύ, εκεί που χρειάζεται, ενώ εκ του αποτελέσματος φάνηκε η αξία του.

Το antidrone σύστημα του Ψαρά Φωτογραφία ASPIDES via X

Η Hellasjournal είχε γράψει για τις δυνατότητες του «Κενταύρου» από τον περασμένο Μάρτιο, όταν παρουσιάστηκε μαζί με άλλα ερευνητικά προγράμματα στην πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής άμυνας. Και από τότε τόσο από την ΕΑΒ, όσο και από το επιτελείο εκείνο το οποίο σημείωναν ήταν πως το συγκεκριμένο σύστημα αποτελεί ολοκληρωμένη μελέτη και ανάπτυξη σε ιδιαίτερα μεγάλο βαθμό.

 
 

Και επειδή οι φρεγάτες ΜΕΚΟ είναι αυτές που ενδεχομένως, αν και αργά, θα προχωρήσουν σε εκσυγχρονισμό μέσης ζωής, έχουν υπάρξει συζητήσεις- προτάσεις, εκτός του υφιστάμενου
«Κενταύρου», η ΕΑΒ να λάβει παραγγελία από το ναυτικό γι’ ακόμη τρεις, ώστε να ενισχυθούν και οι τέσσερις φρεγάτες κλάσης ΥΔΡΑ με τον πλέον δοκιμασμένο στο πεδίο παρεμβολέα.

Οι ΜΕΚΟ

Παρά το γεγονός πάντως ότι η χώρα μας διαθέτει την πιο παλαιάς τεχνολογίας μονάδα στην περιοχή της Ερυθράς θάλασσας, εντασσόμενη στην ευρωπαϊκή επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ», έως τώρα εξελίξεις ή αποφάσεις που ν’ αφορούν τις τέσσερις φρεγάτες κλάσης ΥΔΡΑ δεν έχουν ληφθεί.

Και μπορεί στο ναυτικό επιτελείο να έχουν καταλήξει τι είναι αυτά που θέλουν να κάνουν στα τέσσερα πλοία του στόλου ώστε να παραμείνουν επιχειρησιακά για μια δεκαπενταετία επιπλέον, όμως υπάρχουν «αγκάθια» που δεν επιτρέπουν σε ορισμένα σημεία την συνέχιση των συνομιλιών.

Η επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» έχουν γίνει «σχολείο» ή και «οδηγός» για ηλεκτρονικά κυρίως συστήματα που χρειάζονται οι ΜΕΚΟ, καθώς τα όπλα των συγκεκριμένων φρεγατών παραμένουν ιδιαίτερα αξιόπιστα.

Πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα αξιοπιστίας των οπλικών συστημάτων ήταν η χρήση του πυροβόλου των πέντε ιντσών κατά των Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών των Χούθι, αλλά και η εκτόξευση αντιαεροπορικού πυραύλου ESSM στις πρόσφατες βολές που πραγματοποίησε το πολεμικό ναυτικό δυτικά της Πελοποννήσου.

Εκεί μάλιστα μόνον ο ένας πύραυλος χτύπησε τον Μη Επανδρωμένο στόχο του, σε μεγάλη απόσταση, αναδεικνύοντας όχι μόνο την αξιοπιστία του όπλου αλλά και το μέγεθος των προσπαθειών για την συντήρηση που κάνουν τα πληρώματα των μονάδων επιφανείας του στόλου.

ΠΗΓΗ: Hellas Journal