Την διαβεβαίωση ότι η πρώτη φρεγάτα Belhara που ναυπηγείται στη Γαλλία για λογαριασμό του ελληνικού πολεμικού ναυτικού θα παραδοθεί εντός χρονοδιαγράμματος μέσα στο 2025 έδωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Naval Group, Πιερ-Ερίκ Πομελέ, μιλώντας αποκλειστικά στο ΕΡΤNews και στον Απόστολο Μαγγηριάδη.
Μάλιστα, ο κ. Πομελέ επιβεβαίωσε ότι ισχύει η οψιόν για κλειδωμένη τιμή στο 1 δισ. ευρώ για την προμήθεια μιας τέταρτης φρεγάτας από το ελληνικό πολεμικό ναυτικό παρά το ότι η οψιόν αυτή έληξε τον Ιούνιο.
Ολόκληρη η συνέντευξη στην εκπομπή «Επίλογος» που δόθηκε στο αρχηγείο της Naval Group στη Λοριάν της Γαλλίας εχει ως εξής:
Απόστολος Μαγγηριάδης: Κύριε πρόεδρε, υπάρχει μια δραματική αλλαγή στον τρόπο διεξαγωγής πολέμων στον 21ο αιώνα, λόγω της τεχνολογίας, των ντρόουν, της έξυπνης βόμβας… Ποια είναι η γνώμη σας;
Πιερ-Ερίκ Πομελέ: Ναι. Είναι αλήθεια πως αυτό που συμβαίνει τώρα στη Μαύρη και Ερυθρά Θάλασσα δείχνει σε όλους ότι κάτι έχει αλλάξει στις ναυμαχίες. Θα αναφέρω δύο έννοιες, αν μου επιτρέπετε: συνεργατική μάχη και χρήση μη επανδρωμένων συστημάτων, ντρόουν. Το σύγχρονο Ναυτικό πρέπει να λειτουργήσει και να προστατεύεται από τις νέες απειλές.
Απόστολος Μαγγηριάδης: Ποια νέα τεχνολογία θα αλλάξει τα δεδομένα στον ναυτικό πόλεμο;
Πιερ-Ερίκ Πομελέ: Ο ναυτικός πόλεμος βασίζεται κυρίως σε συμμαχίες, ορισμένες χώρες συνεργάζονται μεταξύ τους. Το πρώτο στοιχείο που ορίζει τις ανάγκες του Ναυτικού είναι η συνεργασία: να συνεργαζόμαστε με άλλες χώρες, να ανταλλάσσουμε δεδομένα, η εκτίμηση κινδύνων, η ανταλλαγή οπλικών εκτιμήσεων. Αυτά περί συνεργατικής μάχης. Η δεύτερη τεχνολογία που πρέπει να λειτουργήσει, όπως είπα, είναι τα ντρόουν. Η δυνατότητα χειρισμού τους και η δυνατότητα προστασίας από την επίθεση ντρόουν. Τα σύγχρονα πολεμικά πλοία πρέπει να εκτιμούν απειλές υψηλού επιπέδου, πυραύλους, αεροσκάφη, αλλά και χαμηλού επιπέδου. Αυτό γίνεται σήμερα στη Μαύρη και Ερυθρά Θάλασσα. Πριν από λίγα χρόνια κανείς δεν μιλούσε για τα ναυτικά ντρόουν. Τώρα, όλοι βλέπουν ντρόουν και πάνω και κάτω από τη θάλασσα.
Απόστολος Μαγγηριάδης: Ελληνικά ναυπηγεία και άλλες ελληνικές εταιρείες συμμετέχουν στην κατασκευή της Belharra. Άλλες ελληνικές εταιρείες συμμετέχουν στο πρόγραμμα έρευνας και ανάπτυξης, με τη Naval Group για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Άμυνας. Έχετε επίσης υπογράψει μνημόνιο συμφωνίας με τον “Δημόκριτο”. Η ερώτηση είναι η εξής: πώς εξελίσσεται η συνεργασία με τις ελληνικές εταιρείες και πώς βλέπετε το μέλλον της Naval Group στην Ελλάδα;
Πιερ-Ερίκ Πομελέ: Πολλές ελληνικές εταιρείες έχουν συμμετάσχει στο πρόγραμμα, η FDI, το πρόγραμμα FDI Belharra, το πρόγραμμα φρεγάτας. Για παράδειγμα, το ναυπηγείο Salamis Shipyards κατασκεύασε τα μεγάλα τμήματα του πλοίου. Κατασκευάστηκαν στην Ελλάδα και μετά έφτασαν στο Λοριάν, να ενσωματωθούν.
H Mallionda βοήθησε με τις σωληνώσεις. Πολλοί από την εταιρεία Mallionda συνεργάστηκαν με κατασκευαστές εδώ, για να συμμετάσχουν σε αυτά τα μεγάλα προγράμματα. Ποιες άλλες; Η Akmon, η Mevaco. Πάνω από 30 εταιρείες εργάστηκαν μαζί μας σε αυτό το πρόγραμμα. Πολλοί Έλληνες. Οι Γάλλοι λατρεύουν να επισκέπτονται την Ελλάδα. Και οι Έλληνες λατρεύουν να επισκέπτονται τη Γαλλία. Έχετε δίκιο όταν λέτε ότι δεν αφορά μόνο την κατασκευή της φρεγάτας. Είναι επίσης μια εργασία για το μέλλον. Τώρα που έχετε τη χρηματοδότηση της άμυνας είχαμε πολλά προγράμματα συνεργασίας στους τομείς έρευνας και ανάπτυξης. Κάθε χρόνο οργανώνουμε την R&D Partners Day. Η τελευταία ήταν πριν από δύο μέρες στην Αθήνα.
Προσκαλούμε πολλές ελληνικές εταιρείες να μας βρουν για να σκεφτούμε ιδέες για το μέλλον, για τα μη επανδρωμένα συστήματα, νέους τρόπους υπολογισμού της πρόωσης, ακόμη και για πιο οικολογικά στρατιωτικά πλοία. Η Ευρώπη χρηματοδοτεί αυτά τα σχέδια. Πολλές ελληνικές εταιρείες εργάζονται μαζί μας. Προετοιμάζουμε το μέλλον. Ελληνικές εταιρείες δουλεύουν μαζί μας στην κατασκευή πλοίων, για το Ελληνικό Ναυτικό, για το δυναμικό, για την προετοιμασία του μέλλοντος. Θέλουμε κάτι νέο με αυτό το πρόγραμμα, να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζουμε και δουλεύουμε, με τις ελληνικές εταιρείες συγκριτικά με την εποχή πριν την υπογραφή της συμφωνίας.
Απόστολος Μαγγηριάδης: Η Naval Group θα ήθελε μια ευρύτερη συμφωνία με το Ελληνικό Ναυτικό;
Πιερ-Ερίκ Πομελέ: Ναι, μια ευρύτερη συμφωνία. Το Ελληνικό Ναυτικό είναι εδώ. Μιλάμε κάθε μέρα μαζί τους. Ικανοποιούμε τις ανάγκες τους σχετικά με το πρόγραμμα. Απαντάμε επίσης σε ερωτήσεις για πιθανά μελλοντικά προγράμματα, σχετικά με τις φρεγάτες ή άλλα νέα πλοία.
Απόστολος Μαγγηριάδης: Αναφορικά με τις FDI. Όταν ήσασταν στην Ελλάδα είπατε ότι η παράδοση της πρώτης FDI, της “Κίμων”, θα λάβει χώρα στα μέσα του 2025. Είναι εφικτό; Η ερώτηση προκύπτει λόγω αναφορών στον Τύπο ότι ίσως αποκλίνουμε από το αρχικό χρονοδιάγραμμα.
Πιερ-Ερίκ Πομελέ: Είναι απολύτως εφικτό. Τα μεγάλα προγράμματα είναι πάντα δύσκολα. Η πρώτη γαλλική φρεγάτα, η Amiral Ronarc’h, η πρώτη της μαζικής παραγωγής, θα είναι έτοιμη τις επόμενες εβδομάδες. Αν έρθετε το καλοκαίρι, θα τη δείτε. Ακολουθεί η ελληνική φρεγάτα, είναι η δεύτερη. Η ελληνική φρεγάτα θα ωφεληθεί από τα συμπεράσματα των δοκιμών στη θάλασσα. Θα παραδοθεί το 2025. Το πρόγραμμα γενικά είναι στην ώρα του. Έχουμε να κατασκευάσουμε τρεις φρεγάτες. Θα είναι τα νούμερα 2, 3 και 4 της μαζικής παραγωγής των επόμενων χρόνων, ξεκινώντας από του χρόνου στην Ελλάδα. Εκπληκτικό δυναμικό για το Ναυτικό.
Απόστολος Μαγγηριάδης: Τέλος, ξέρουμε πως τον Ιούνιο του 2023 η οψιόν για την τέταρτη φρεγάτα, σε “κλειδωμένη” τιμή για την Ελλάδα, που είχε εγκριθεί στο 1 δις, έληξε. Πώς θα επιτευχθεί αυτή η τιμή σε περίπτωση που η ελληνική κυβέρνηση επαναφέρει τη συζήτηση για την τέταρτη φρεγάτα;
Πιερ-Ερίκ Πομελέ: Η ελληνική κυβέρνηση μάς ζήτησε να επανεκτιμήσουμε τις οψιόν. Εδώ και λίγες μέρες, η οψιόν ακόμη ισχύει. Επανεκτιμήσαμε βάσει των οικονομικών συνθηκών και του πληθωρισμού, τι θα γίνει την επόμενη χρονιά. Τώρα η οψιόν ισχύει. Γνωρίζουμε πως το Ελληνικό Ναυτικό και οι ελληνικές Αρχές αξιολογούν τις ανάγκες για το μέλλον.