Οι άνθρωποι του πολεμικού ναυτικού που εργάζονται αρκετά χρόνια πάνω στο project του εκσυγχρονισμού των τεσσάρων φρεγατών κλάσης ΥΔΡΑ, γνωρίζουν στον απόλυτο βαθμό πως μπορούν να κερδίσουν χρόνο αλλά και να μειώσουν το ιδιαίτερα υψηλό κόστος.
Οι πολύχρονες κουραστικές διαπραγματεύσεις, τα αδιέξοδα, τα προβλήματα, η πολιτική αναποφασιστικότητα να προχωρήσει ή όχι το πρόγραμμα αυτό, αποτελούν στοιχεία μιας εικόνας που ξεπέρασε και τον γόρδιο δεσμό, αν σκεφτεί κανείς ότι το ναυτικό επιτελείο έχει ζητήσει πολλά χρόνια πριν τον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ.
Και μπορεί να μην έχει κλειδώσει στο 100% η συμφωνία που θα οδηγήσει στον εκσυγχρονισμό, όμως το διάστημα αυτό οι συνομιλίες των αξιωματικών του ναυτικού επιτελείου με τα στελέχη της Γερμανο-Ολλανδικής κοινοπραξίας εστιάζουν στον τρόπο με τον οποίο και οι τέσσερις ΜΕΚΟ θα ολοκληρώνουν την αναβάθμισή τους μέσα στην επόμενη τετραετία.
Στόχος τόσο του Γενικού Επιτελείου, όσο και του πολεμικού ναυτικού είναι τα πλοία αυτά να επιστρέψουν εντός της δεκαετίας στην ενεργό υπηρεσία και το πρόγραμμα των ΜΕΚΟ να μην ξεφύγει από ένα ιδιαίτερα αυστηρό χρονοδιάγραμμα.
Το 2028 μπορεί να θεωρηθεί το dead line που βάζει το ναυτικό, ενώ την ίδια στιγμή τα έμπειρα στελέχη του γνωρίζουν πολύ καλά ότι τα ίδια τα πλοία θα δώσουν την απάντηση στο ερώτημα, πόσος χρόνος θ’ απαιτηθεί για την ολοκλήρωση των εργασιών.
Είναι οι ίδιοι άνθρωποι που έχουν καταγράψει στο παρελθόν στην εισήγησή τους, πως ναι μεν το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ είναι απαραίτητο, δεν παύει ωστόσο να θεωρείται υψηλού ρίσκου για μια σειρά από λόγους.
Παράλληλα με τις συνομιλίες που έχουν να κάνουν με την οριοθέτηση του χρονοδιαγράμματος, συνεχίζονται και εκείνες που αφορούν τα νομικά κολλήματα της ισχύουσας νομοθεσίας για τους εξοπλισμούς, ώστε να προσπεραστούν τα αδιέξοδα πάνω στα οποία χτυπούν και οι δυο πλευρές.
Το θετικό κομμάτι των συνομιλιών έχει να κάνει με την διαμόρφωση του εκσυγχρονισμού και κυρίως σ’ ότι έχει να κάνει με τα ηλεκτρονικά και τους αισθητήρες τελευταίας γενιάς.
Από το 1990 στο 2024…
Την θέση του συστήματος μάχης «Stacos» θα πάρει το γνωστό στο πολεμικό ναυτικό «Tacticos II» και μάλιστα στην τελευταία του έκδοση που είναι το «Baseline 4». Είναι το σύστημα που αναπτύσσει η ολλανδική πλευρά της κοινοπραξίας, η οποία ασχολείται εκτεταμένα με τα ηλεκτρονικά και τους σύγχρονους αισθητήρες.
Το άλλο μεγάλο κομμάτι που έχει να κάνει με την ηλεκτρονική αναβάθμιση των φρεγατών κλάσης ΥΔΡΑ είναι η πλήρης αλλαγή του κύριου ραντάρ, με το πολεμικό ναυτικό να φέρεται ότι επιλέγει το τριών διαστάσεων «3D NS-110», που είναι ικανό να βλέπει σχεδόν στα 300 χλμ και να παρακολουθεί ταυτόχρονα 1000 στόχους.
Σύστημα ζεύξης δεδομένων, laser, νέες επικοινωνίες, ραντάρ ναυτιλίας, περιλαμβάνονται στην ηλεκτρονική αναβάθμιση, εφόσον επιτευχθεί η τελική συμφωνία.
Τα όπλα των φρεγατών κλάσης ΜΕΚΟ αφορούν άλλα υπό-προγράμματα του εκσυγχρονισμού και μάλιστα από το ναυτικό επιτελείο σημειώνουν ότι δεν είναι δυνατό ν’ απαξιωθούν όπλα που υπάρχουν σε δεκάδες πολεμικά πλοία ανά τον κόσμο, είναι πλήρως λειτουργικά και υποστηρίζονται τεχνικά.
Ήδη στο Συμβούλιο Αρχηγών τέθηκε το θέμα εκσυγχρονισμού του κυρίως πλωριού πυροβόλου των 5 ιντσών. Μια αναβάθμιση όπου και για τα τέσσερα πυροβόλα δεν φαίνεται ότι ξεπερνά τα 37 εκατομμύρια.
Το ναυπηγείο και τα μηχανολογικά
Ανάμεσα στις ειλημμένες αποφάσεις, εφόσον βρεθεί η τομή που θα ξεκλειδώσει τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ, είναι ότι οι μηχανολογικές εργασίες θα είναι μια περίπου αποκλειστική ευθύνη του πολεμικού ναυτικού και των πληρωμάτων που γνωρίζουν πολύ καλά τις «ασθένειες» που υπάρχουν.
Με τον τρόπο αυτό επισημαίνουν στρατιωτικές πηγές, θα μειωθεί αισθητά το κόστος της αναβάθμισης κάθε φρεγάτας, με ότι σημαίνει αυτό για τον «κουμπαρά» που διατηρεί το πολεμικό ναυτικό για το μέλλον του στόλου.
Πάντως ένα ακόμη «αγκάθι» για τον εκσυγχρονισμό είναι και το ναυπηγείο διότι έως στιγμής η αναζήτηση του δεν έχει σταματήσει, αν και όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές και στο σημείο αυτό ενδεχομένως να βρεθεί ο τόπος που θα προχωρήσουν όλες οι εργασίες.
ΠΗΓΗ: Hellas Journal