Σκηνοθεσία: Κλιντ Ίστγουντ
Σενάριο: Νικ Σενκ
Ηθοποιοί: Κλιντ Ίστγουντ, Μπράντλεϊ Κούπερ, Λόρενς Φίσμπερν, Μάικλ Πένια, Νταϊάν Γουίστ, Άντι Γκαρσία, Άλισον Ίστγουντ, Τάισα Φαρμίγκα, Ιγκνάσιο Σερίτσι
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Ιβ Μπελανζέ
Σχεδιασμός Παραγωγής: Κέβιν Ισιόκα
Κοστούμια: Ντέμπορα Χόπερ
Μοντάζ: Τζόελ Κοξ
Μουσική: Αρτούρο Σαντοβάλ
Διάρκεια: 1 ώρα 56 λεπτά
Ο κάτοχος τεσσάρων Όσκαρ Κλιντ Ίστγουντ (Million Dollar Baby) επιστρέφει δυναμικά για δεύτερη φορά ως σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής μετά το Gran Torino (2009). «Το Βαποράκι» αφηγείται μία συναρπαστική ιστορία βασισμένη σε πραγματικά περιστατικά και επιστρατεύει δίπλα στον Ίστγουντ τον εξαιρετικό και τέσσερις φορές υποψήφιο για Όσκαρ Μπράντλεϊ Κούπερ (American Sniper). Το καστ συμπληρώνει ο υποψήφιος για Όσκαρ Λόρενς Φίσμπερν (What’s Love Got to Do with It) μαζί με τους Μάικλ Πένια (Narcos), Νταϊάν Γουίστ (Hannah and Her Sisters), Άντι Γκαρσία (The Godfather: Part III), Άλισον Ίστγουντ (Rails & Ties), Τάισα Φαρμίγκα (The Nun).Το αγωνιώδες σενάριο του Νικ Σένκ (Gran Torino) βασίζεται στο άρθρο των New York Times “The Sinaloa Cartels’ 90-Year-Old Drug Mule”. Με εξαιρετική σκηνοθεσία, διεύθυνση φωτογραφίας και μουσική, η ταινία αποδεικνύει τη ζωντάνια και το αγέραστο ταλέντο του δημιουργού της που ξέρει ακόμα να γράφει ιστορία στις σελίδες του σινεμά, κι ας έχει φτάσει τις 37 ταινίες στο ενεργητικό του.
Σύνοψη
Ο ογδοντάχρονος Ερλ Στόουν (Κλιντ Ίστγουντ) είναι απένταρος, μόνος και αντιμέτωπος με τη χρεοκοπία της επιχείρησής του, όταν του προσφέρεται μία δουλειά, στην οποία - φαινομενικά- πρέπει απλά να οδηγεί. Στην πραγματικότητα, γίνεται μεταφορέας στην υπηρεσία του μεξικάνικου καρτέλ ναρκωτικών. Τα πάει καλά, τόσο καλά που οι «παραγγελίες» ολοένα και αυξάνονται και ο ίδιος σύντομα ανεβαίνει στην ιεραρχία της «επιχείρησης». Δεν αργεί ωστόσο να τον εντοπίσει το ραντάρ του σκληρού πράκτορα της υπηρεσίας για την καταπολέμηση των ναρκωτικών Κόλιν Μπέιτς (Μπράντλεϊ Κούπερ). Έτσι, παρόλο που τα οικονομικά του προβλήματα ανήκουν στο παρελθόν, τα προηγούμενα λάθη του αρχίζουν να τον βαραίνουν σε τέτοιο βαθμό που είναι αβέβαιο αν θα έχει το χρόνο να τα διορθώσει, πριν βρεθεί ενώπιον της επιβολής του νόμου ή των αρχηγών του καρτέλ.
Κανείς δεν μπορεί να ξεφεύγει συνέχεια
Στο «Βαποράκι», ο σκηνοθέτης/παραγωγός Κλιντ Ίστγουντ υποδύεται τον Ερλ Στόουν, έναν άντρα που πλησιάζει τα 90 και καταλαβαίνει τι έχει θυσιάσει στη ζωή του, ειδικά τον χρόνο που θα μπορούσε να έχει περάσει με αγαπημένους ανθρώπους. Και τώρα ξέρει ότι είναι το μόνο που δεν πρέπει να θυσιάζεται. «Ο Ερλ δεν τα έχει πάει καλά με την οικογένεια του, αλλά την ίδια στιγμή αυταπατάται, δίνοντας συμβουλές στους άλλους για οικογενειακά θέματα» επισημαίνει ο Ίστγουντ. «Τώρα θέλει να ασχοληθεί με την οικογένεια, αλλά είναι πια δύσκολο».
Δεν κατάφερε να βοηθήσει οικονομικά στον γάμο της εγγονής του και βλέπει τα χρήματα ως μέσο για να κερδίσει πάλι την αγάπη της οικογένειας του. Η επιχείρηση του δεν πάει καλά και ο Ερλ μπορεί να χάσει τα πάντα. Μέχρι που μια παράξενη ευκαιρία έρχεται στον δρόμο του. Ως ένας άνθρωπος που έχει περάσει χρόνια στους δρόμους για τη δουλειά του, έχει σίγουρα μεγάλη ευχέρεια στην οδήγηση. Στην ηλικία του, ποιος θα τον υποπτευθεί για παρανομίες; Αντλώντας έμπνευση από μία πραγματική ιστορία, ο σεναριογράφος Νικ Σενκ δημιούργησε μετά το Gran Torino έναν ακόμα συναρπαστικό χαρακτήρα για τον Ίστγουντ. «Το πιο επιτυχημένο βαποράκι στην ιστορία του καρτέλ της Σιναλόα ήταν ο λιγότερο ύποπτος τύπος: ένας 90χρονος τύπος που ταξίδευε για δουλειές» δηλώνει ο Σενκ. «Τον λάτρευαν. Τον πότιζαν και τον τάιζαν. Οπότε άρχισα από αυτό».
Ο Ίστγουντ πιστεύει ότι το μεγαλύτερο φορτίο του Ερλ δεν είναι τα ναρκωτικά, ή το γεγονός ότι είναι συνένοχος σε ένα έγκλημα. Η ενοχή που νιώθει είναι το φορτίο που δεν μπορεί να διώξει από πάνω του. «Είναι σε δύσκολη οικονομική κατάσταση, χρειάζεται χρήματα, αλλιώς θα χάσει το σπίτι του και το έργο μιας ζωής» λέει ο σκηνοθέτης. «Μόλις κερδίσει χρήματα, δεν μπορεί να αντισταθεί και κάνει τον Ρομπέν των Δασών για να δικαιολογήσει τις πράξεις του. Αλλά είναι στην παρανομία και αυτό είναι επικίνδυνο. Μου άρεσε η ιδέα αυτού του τύπου που έχει τόσα εμπόδια να ξεπεράσει».
Τα τελευταία χρόνια ο Ίστγουντ έχει μπει μπροστά στην κάμερα λίγες φορές, αλλά ο χαρακτήρας του Ερλ τον έπεισε να το ξανακάνει. «Είχα διαβάσει το άρθρο στο New York Times για τον τύπο στον οποίο βασίσαμε τον Ερλ και μου άρεσε η ιδέα να παίξω έναν ρόλο της ηλικίας μου. Πάντα παρατηρώ και μαθαίνω πράγματα, όπως και ο Ερλ. Όσο περισσότερο ζεις, τόσο περισσότερο καταλαβαίνεις ότι δεν ξέρεις τα πάντα. Οπότε, απλώς συνεχίζεις».
Μαζί με τον Ίστγουντ εμφανίζονται μερικοί ηθοποιοί τους οποίους έχει σκηνοθετήσει στο παρελθόν, ανάμεσα τους είναι οι Μπράντλεϊ Κούπερ, Λόρενς Φίσμπερν, Μάικλ Πένια και Άλισον Ίστγουντ, αλλά και άλλοι ηθοποιοί που ευχόταν να συνεργαστούν χρόνια τώρα, όπως η Νταϊάν Γουίστ, ο Άντι Γκαρσία, η Τάισα Φαρμίγκα και ο Ιγκνάσιο Σερίτσιο.
«Οι ηθοποιοί είναι σημαντικοί, γιατί πάντα θέλεις κάτι συγκεκριμένο για κάθε ρόλο, αλλά και συναδελφικότητα
για όλο το διάστημα που συνεργάζεσαι μαζί τους. Ακόμα και αν επιλέξεις ηθοποιούς που δεν γνωρίζεις προσωπικά, είναι σημαντικό να θαυμάζεις τις ικανότητες του και αυτή η ομάδα ήταν σπουδαία».
Ο Ερλ πιστεύει ότι αν ξεπληρώσει τους αγαπημένους του για όλα αυτά τα χρόνια που τους παραμέλησε, θα τον βάλουν πάλι στη ζωή τους, ειδικά τώρα που έχει χρήματα. Η γενναιοδωρία του δεν σταματά στα πλαίσια της οικογένειας, αλλά εξαπλώνεται παραέξω και βοηθάει διάφορους ανθρώπους. «Νιώθει σαν σωτήρας, αλλά ηθικά καταρρέει. Ξέρεις ότι κάνει κάτι που δεν είναι σωστό και μια μέρη θα πληρώσει το τίμημα» λέει ο σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής.
«Το σπουδαίο με τον Κλιντ είναι ότι στα 88 του έπρεπε να παίξει λες και είναι μεγαλύτερος, γιατί έχει πολλή ζωντάνια μέσα του» λέει γελώντας ο Μπράντλεϊ Κούπερ που παίζει μαζί με τον Ίστγουντ. «Ο Κλιντ πετάγεται από τις καρέκλες σαν καγκουρό, αλλά ο Ερλ δεν είναι έτσι, οπότε είχε πλάκα να τον βλέπεις να υποδύεται κάποιον που έχει ζήσει πολλά χρόνια, ενώ ο ίδιος είναι πολύ αθλητικός».
Ο Νόμος
Παράλληλα με την ιστορία του Ερλ τρέχει η ιστορία των πρακτόρων της δίωξης ναρκωτικών που προσπαθούν να εντοπίσουν διάφορα βαποράκια. Ο Κούπερ υποδύεται τον Κόλιν, έναν πράκτορα που ψάχνει το μυστηριώδες βαποράκι που κανείς δεν μπορεί να μυριστεί. Είναι καινούριος στο σώμα και προσπαθεί όχι μόνο να λύσει την υπόθεση, αλλά και να δείξει στους προϊσταμένους του την αξία του. Όπως ο Ερλ, αφιερώνει περισσότερο χρόνο στη δουλειά του, παρά στην οικογένεια.
«Έχει μετακομίσει από το Σικάγο και προσπαθεί να κάνει τη διαφορά για να μεταφερθεί σε ένα πόστο με καλύτερο ωράριο. Περνάει πολύ χρόνο μακριά από την οικογένεια του. Όταν του αναθέτουν να βρει το βαποράκι που μετακινεί μεγάλες ποσότητες κοκαΐνης, μπαίνει στο παιχνίδι. Είναι η ευκαιρία του να εντυπωσιάσει» λέει ο Κούπερ.
Από ειρωνεία της τύχης, αυτοί οι δύο χαρακτήρες διασταυρώνονται. «Υπάρχει μία σύνδεση μεταξύ τους, τα λάθη τους, το γεγονός ότι κανείς δεν δίνει προτεραιότητα στην οικογένεια. Ο Ερλ ωθεί τον Κόλιν να βρει χρόνο να περάσει με την οικογένεια του» σχολιάζει ο Κούπερ.
Η ευκαιρία για δεύτερη συνεργασία με τον Ίστγουντ ήταν σίγουρα κάτι που έκανε τον Κούπερ να συμμετέχει στην ταινία. «Είχα την τιμή να συνεργαστώ μαζί του στο American Sniper, αλλά δεν έπαιζε στην ταινία» λέει ο ηθοποιός. «Το γεγονός ότι θα μπορούσα να παίζω δίπλα του στην ταινία, με έκανε να πως αμέσως ναι».
Ο Κούπερ απόλαυσε τις στιγμές που έβλεπε τον Ίστγουντ να παίζει. «Υπήρχαν στιγμές στο γύρισμα που τον έβλεπα να παίζει και βούρκωνα» θυμάται. «Μια φορά είχα σκηνή μαζί του, όταν ο χαρακτήρας μου δεν είχε καμία δουλειά να δακρύζει και έπρεπε να γυρίζω από την άλλη. Ήταν πολύ συγκινητικό. Είναι φανταστικός ηθοποιός και δεν παίζει συχνά, οπότε είχα το προνόμιο να συνεργάζομαι μαζί του».
Ο Λόρενς Φίσμπερν είναι επικεφαλής της ομάδας δίωξης ναρκωτικών. «Είμαι ο τύπος με το κουστούμι που είναι υπεύθυνος για όλους» χαμογελάει. «Ο χαρακτήρας του Μπράντλεϊ Κούπερ μου δίνει αναφορά σχετικά με την υπόθεση του διακινητή. Μου άρεσε πολύ η δουλειά του Μπράντλεϊ και ενθουσιάστηκα που δούλευα μαζί του και με το γεγονός ότι δούλεψα με τον Κλιντ 15 χρόνια μετά το Mystic River».
Ο Μάικλ Πένια υποδύεται έναν ακόμα πράκτορα στην ομάδα. Ο ηθοποιός είχε συνεργαστεί με τον Ίστγουντ στο Million Dollar Baby. «Ο Κλιντ δεν χάνει χρόνο με λήψεις που ίσως χρησιμοποιήσει. Γυρίζει μόνο αυτά που ξέρει ότι θα χρησιμοποιήσει. Είναι τόσο καλός αφηγητής και έχει καλή μνήμη, οπότε με δύο ή τρεις λήψεις, μπορεί να μοντάρει στο μυαλό του» λέει ο Πένια.
Η Οικογένεια
Η καταξιωμένη ηθοποιός Νταϊάν Γουίστ υποδύεται την πρώην σύζυγο του Ερλ, της οποίας η απογοήτευση για τον πρώην σύζυγο είναι πολύ έντονη. «Η συνεργασία με τον Κλιντ είχε έναν εσωτερικό ρυθμό γιατί είναι ένας μουσικός. Φέρεται με τρυφερότητα και νιώθεις σαν τζαζ νότα».
«Η Νταϊάν Γουίστ είναι ένας από τους πιο καλούς ανθρώπους που έχω γνωρίσει» λέει η Άλισον Ίστγουντ, η κόρη του σκηνοθέτη που παίζει τον ρόλο της αποξενωμένης κόρης του Ερλ. «Είναι αξιαγάπητη, πάντα τη θαύμαζα, οπότε είμαι ενθουσιασμένη που δουλεύω μαζί της».
Η Άλισον Ίστγουντ που τα τελευταία χρόνια ασχολείται περισσότερο με την παραγωγή και τη σκηνοθεσία, αιφνιδιάστηκε με το κάλεσμα του πατερά της να παίξει κοντά του. «Δεν έχω δουλέψει μαζί του σαν ηθοποιός, από τα 11 μου» θυμάται. «Έχω δουλέψει ως ηθοποιός με αυτόν για σκηνοθέτη, αλλά αυτή είναι η πρώτη φορά στην ενήλικη ζωή μου που παίζω μαζί του, οπότε ήταν μαγικό. Ήταν μια ωραία εμπειρία».
Η Τάισα Φαρμίγκα παίζει την εγγονή του Ερλ που ετοιμάζεται να παντρευτεί. «Κανείς δεν τον αντέχει τον Ερλ, αλλά εκείνη θέλει να έχει σχέση μαζί του παρόλο που δεν είναι ο τέλειος παππούς. Μου αρέσουν οι ιστορίες που δείχνουν τις ατέλειες μιας οικογένειας».
Ο Άντι Γκαρσία υποδύεται τον αρχηγό του καρτέλ για το οποίο διακινεί ο Ερλ. «Ξέρω τον Κλιντ πολλά χρόνια και πάντα ήθελα να δουλέψω μαζί του» λέει ο Γκαρσία. «Ήταν μία υπέροχη εμπειρία για μένα. Εμπιστεύεται τους ηθοποιούς του. Δίνει χώρο για αυτοσχεδιασμό».
Με το χιούμορ που τον χαρακτηρίζει, ο Ίστγουντ λέει για τους ηθοποιούς του: «Ήταν όλοι τους καταπληκτικοί, οπότε με συγχαίρω για την επιλογή μου. Αλήθεια, ήταν φοβερή ομάδα. Καμιά φορά, η τύχη είναι απλώς με το μέρος σου, εμφανίζονται άνθρωποι και ξεπερνάνε τις προσδοκίες σου. Αυτή τη φορά ήταν όλο αβίαστο».
Για τον Ερλ Στόουν, η οδήγηση είναι εύκολη υπόθεση. Η ζωή του, όμως, είναι δύσκολη, καθώς είναι γεμάτος ενοχές για παλιά λάθη και τωρινά ατοπήματα, ενώ ελπίζει ότι θα τον οδηγηθεί σε ένα μέλλον με λιγότερες τύψεις. Όλα καταλήγουν σε δύο απλά πράγματα που είναι και τα πιο δύσκολα στη ζωή: την οικογένεια και τη συγχώρεση.
O Ίστγουντ λέει: «Με κάθε ταινία που κάνεις ή στην οποία παίζεις, μαθαίνεις κάτι. Λέγοντας ιστορίες, παίζοντας σε ταινίες, έχοντας όλες αυτές τις περιπέτειες, λύνοντας αυτά τα προβλήματα, αποκτάς μια αίσθηση για τον εαυτό σου, για το τι θα έκανες στην πραγματική ζωή. Αυτό κάνει τη συγκεκριμένη καριέρα τόσο γοητευτική. Ο Ερλ είναι ένας τύπος που ξέρει ότι δεν έχει κάνει το σωστό για την οικογένεια του, αλλά τώρα ψάχνει έναν τρόπο για να τον συγχωρέσουν. Νομίζουμε ότι έχουμε χρόνο. Μπορεί να μην έχουμε. Μπορεί να έχουμε. Μπορεί και ο Ερλ να έχει» καταλήγει ο Ίστγουντ.