Αυτό κάτι σημαίνει σκέφτεσαι, αφενός υπάρχει στην πλατφόρμα επαρκές κοινό για μια μικρομεσαία επιχείρηση που θέλει να προβάλλει και να προωθήσει τη δουλειά της και αφετέρου αυτό το καταλαβαίνει η "πλατφόρμα" (οι άνθρωποι πίσω της δηλαδή) και έρχεται να δει την πραγματικότητα από κοντά και να μας εξηγήσει τάσεις και καινοτομίες που προτείνει να αξιοποιήσουμε.

Ο λόγος για το Boost Your Business event που διοργάνωσε στην Αθήνα πρόσφατα το Facebook σε συνεργασία (ή μήπως ήταν ανάποδα;) με το ΕΒΕΑ, για να παρουσιάσει σε τουλάχιστον 400 Έλληνες μικρομεσαίους επιχειρηματίες (τόσοι χώρεσαν στην αίθουσα) το πως λειτουργεί η πλατφόρμα και η αγορά και πως θα ωφεληθούν από αυτές τις τάσεις στην καθημερινότητα τους.

Κάπως έτσι, με τέτοιες σκέψεις, πήγαμε εκείνο το πρωί στην φιλόξενη αίθουσα του Μουσείου Μπενάκη στην Πειραιώς. Προσπερνώ τα οργανωτικά για να φτάσω στην ουσία: δεν χρειάστηκαν παρά λίγα λεπτά για να βεβαιωθούμε για το σε ποιά χώρα ζούμε και για το ποιές είναι εν Ελλάδι 2016 οι προτεραιότητες in doing business.

Το πόσο τριτοκοσμικοί είμαστε ως οικονομία φάνηκε από την αρχή: τo event είχε ως ομιλητές περισσότερους πολιτικούς και πολιτευόμενους παρά ανθρώπους απο το πραγματικό επιχειρείν.

Στην εποχή του pull marketing μάλιστα, όπου το πρωτεύον διεθνώς είναι να συστήνεσαι στους πελάτες και να τους καλείς να σου μιλήσουν για να μπορέσεις να τους φέρεις πιο κοντά σου, στην Ελλάδα μας καλοσώρισε "η μαύρη μοίρα μας η κακομοίρα μας":
- Μία δημοσιογράφος-παρουσιάστρια που παρέλειψε να μας συστηθεί (ίσως να θεώρησε πως την ξέρουμε όλοι μέσω της τηλεόρασης;).

- Ο συνδιοργανωτής πρόεδρος του ΕΒΕΑ κ. Μίχαλος, που μίλησε λίγο (και τον τιμά αυτό) αλλά δεν είχε δυστυχώς προβλέψει να πει σε αυτούς που διαχειρίζονται τη σελίδα του ΕΒΕΑ στο Facebook (@accigr) τον "σωστό τρόπο χρήσης" και τις "βέλτιστες πρακτικές" που ανέφερε στην ομιλία του και να ζητήσει να αλλάξουν - έστω προσωρινά- τη φτωχή εικόνα της, (θέλω να ελπίζω τουλάχιστον πως τους εξασφάλισε μια θέση στην εκδήλωση για να δουν, να ακούσουν, να συζητήσουν και μετά να κάνουν κάτι…).

- Ένας υφυπουργός ΕΣΠΑ (κρατικού χρήματος δηλαδή), ο οποίος μας εξήγησε πόσο χαρούμενοι πρέπει να νιώθουμε που η κυβέρνηση αξιοποιεί «συντονισμένα και συμπληρωματικά όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής, προκειμένου η οικονομία μας να μετασχηματιστεί σε οικονομία με υψηλό ψηφιακό αποτύπωμα». (Δεν θυμάμαι να τον άκουσα να λέει τη λέξη facebook αλλά ας μην το κάνουμε θέμα...).

- Μία (απερχόμενη) υπουργό, την κα Τζάκρη, και έναν (επερχόμενο) αντιπολιτευόμενο, τον κ. Σταϊκούρα, που συμμετείχαν σε ένα «κάτι-σαν-τηλεοπτικό-πάνελ» του οποίου κανείς δεν κατάλαβε ούτε το θέμα ούτε τον σκοπό που είχε και μπήκε πρώτο στην ημερίδα, ούτε και αποκόμισε κάτι ουσιώδες πέρα ίσως από τα λίγα που μας είπε η Ιταλίδα εκπρόσωπος του Facebook: "ο στόχος που είμαστε σήμερα εδώ είναι να διαδώσουμε το βασικό μήνυμα, πως το digital δεν αφορά μόνο τις digital επιχειρήσεις, πως μας αφορά όλους γιατί είναι η μηχανή που δίνει ώθηση στην οικονομία".

Στο σημείο αυτό οι πολλοί είχαμε αρχίσει να αναρωτιόμαστε για το τι κάναμε εκεί ("να δεις που θα είναι μια ακόμα χαμένη μέρα..." άκουσα κάποιον πίσω μου) ανάμεσα σε πολιτικούς (για μία ακόμα φορά!) με μηδέν ένσημα από κάποιον παραγωγικό τομέα της οικονομίας.

"Εμένα μου φαίνεται λογικό όλο αυτό από την ώρα που ζούμε στο τελευταίο Σοβιέτ της Ευρώπης, όπου το επιχειρείν είναι χρόνια τώρα σε απηνή διωγμό και κάθε επόμενη κυβέρνηση μας θυμίζει πως υπάρχει και χειρότερα...", είπα μέσα μου στο διάλειμμα και κατευθύνθηκα στο φουαγέ για έναν καφέ.

Ανάμεσα στην ακατάσχετη πολιτικολογία βέβαια, είχε μιλήσει - και δυστυχώς παράπεσαν αυτά που είπε- ένας άλλος Έλληνας, ο επικεφαλής της ομάδας για τη διασύνδεση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων με το Facebook σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Αφρική, ο οποίος ανέπτυξε τους τρεις άξονες στρατηγικής που πρέπει να ακολουθούν σήμερα οι επιχειρήσεις: mobile, personalisation και content, κοινώς η επιχείρηση να έχει κάτι να πει (και βεβαίως να πουλήσει) και να το λέει στον κάθε πελάτη της ξεχωριστά. Ήταν μια μικρή αποζημίωση όσο να πεις…

Το δεύτερο μέρος της εκδήλωσης είχε πιο επιχειρηματικό προφίλ. Τον λόγο πήραν (σύμφωνα με το πρόγραμμα) δύο ειδικοί από το Facebook να μας εξηγήσουν σε δύο workshop τα νέα "καλούδια" της πλατφόρμας τους. Δεν με φώτισαν, ήταν αρκετά basic το περιεχόμενο των παρουσιάσεων τους, σίγουρα όμως κάποιοι από την αίθουσα τα άκουγαν αυτά για πρώτη φορά και αυτό είναι ένα κέρδος για την αγορά. Σκοτεινό σημείο (και πάλι!) το push marketing: οι ομιλητές έδωσαν έμφαση στο "να μας πουν" κι όταν ήρθε η ώρα "να μας ακούσουν", απαντούσαν τελικά με disclaimers και όχι επί της ουσίας. Βέβαια, ούτε στο Business Booth του Facebook που επισκέφθηκα στο διάλειμμα του καφέ μπορέσαμε να μιλήσουμε επί της ουσίας ("ανίδεοι!" σχολίασε ένας συνεργάτης), άρα μάλλον το επιθυμητό κοινό δεν ήμαστε οι επαγγελματίες που γνωρίζουμε και αξιοποιούμε έστω και λίγο σήμερα την πλατφόρμα και θέλουμε το κάτι παραπάνω...

Στο κλείσιμο, απαραίτητο ντεκόρ (ως συνήθως εν Ελλάδι), δύο χαμηλής προστιθέμενης αξίας Startups, ως "καλές πρακτικές". Μας είπαν το πόσο ωραία project είναι, το πόσο τα έχει αγκαλιάσει και ο κόσμος, ξέχασαν όμως να μας πουν το αν και πως και πόσο χρησιμοποιούν το Facebook για τον σκοπό αυτό (κοίταξα επί τόπου από ενδιαφέρον τη "fb" σελίδα του ενός Startup, τα τρία τελευταία ποστ, του διημέρου, δεν είχαν προκαλέσει συνολικά πάνω από 20-30 reactions!) και να δώσουν μια μικρή γεύση από την digital στρατηγική τους, τα ποσά που ξοδεύουν για διαφήμιση στην πλατφόρμα σε σχέση με το συνολικό τους marketing spending και το πρακτικό αποτέλεσμα που έχουν.

Το λέω γιατί την εποχή που όλα μετρώνται, αναφορές όπως "το Facebook είναι το #1 μέσο που φέρνει πωλήσεις στο ηλεκτρονικό μας κατάστημα" μόνο θυμηδία προκαλούν. Σε κάθε περίπτωση, στην αίθουσα υπήρχαν εταιρείες (όχι Startups, Grownups!) που αξιοποιούν το Facebook περισσότερο και καλύτερα από τις δύο επιλεγείσες, προφανώς όμως δεν έχουν "βραβευθεί" από κάποιο ίδρυμα και δεν επελέγησαν…

Τι μου έμεινε από τις δύο του Νοέμβρη;

- Πρώτον το ότι το Facebook είναι σημαντικός παγκόσμιος παίκτης πλέον όχι μόνο για το επιχειρείν αλλά και για την πολιτική και τους πολιτικούς.

- Δεύτερον, το Networking, μέσα από το οποίο οι "Doers" μπορούμε να χτίσουμε σύγχρονα υπερεθνικά επιχειρηματικά σχήματα που να προσπερνούν και εν τέλει να ξεπερνούν τον μικρόκοσμο αυτό της προς τα πίσω ώσης και τάσης... Είδωμεν...

ΠΗΓΗ: Emea.gr