Δεν είναι και πολύ δύσκολο πλέον να καταλάβεις ποια προφίλ χρηστών στο Facebook είναι ψεύτικα, ωστόσο, πάντοτε υπάρχουν περιπτώσεις όπου γίνεται πολύ καλή δουλειά με σκοπό να ξεγελαστούν οι πραγματικοί χρήστες. Αυτά τα ψεύτικα προφίλ χρησιμοποιούνται για διάφορους σκοπούς, όπως για να μεγαλώσουν τα νούμερα σε διαφημιστικές καμπάνιες, να δημιουργήσουν υποτιθέμενη δημοφιλία και το περίφημο engagement στους λογαριασμούς των “influencers”, αλλά και για πιο σοβαρά θέματα που μπορεί να φτάσουν στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης, στη διάδοση ψευδών ειδήσεων και στον επηρεασμό εκλογικών αποτελεσμάτων.
Πριν από μερικά χρόνια, η Facebook δεν έδινε ιδιαίτερη σημασία στα ψεύτικα προφίλ, καθώς και η ίδια επωφελούνταν σημαντικά από την αύξηση των ενεργών χρηστών. Τα πάντα άλλαξαν μετά το σκάνδαλο με την Cambridge Analytica και τη γενική κατακραυγή για την αμέλεια της στο θέμα της διάδοσης ψευδών και παραπλανητικών ειδήσεων. Οι έρευνες που πραγματοποιήθηκαν εκείνη την περίοδο απέδειξαν την ύπαρξη του ελέφαντα στο δωμάτιο και από τότε έχουν γίνει πολλές κινήσεις από την εταιρεία με σκοπό να καταπολεμηθεί (και) το φαινόμενο των ψεύτικων λογαριασμών. Οι διαδικασίες αυτές απαιτούν αρκετό καιρό για να λειτουργήσουν όπως πρέπει, ενώ λαμβάνεται υπόψιν πως οι επιτήδειοι θα βρίσκουν σχεδόν πάντα νέους τρόπους για να ξεφεύγουν.
Όπως και να 'χει, ο αγώνας για να προστατευτούν οι χρήστες συνεχίζεται με μια νέα κίνηση από τη Facebook. Η εταιρεία θα προειδοποιεί τους χρήστες για τα εισερχόμενα μηνύματα που λαμβάνουν από αγνώστους στο Facebook Messenger, αναφέροντας ότι ίσως πρόκειται για απάτη και προσφέροντας συμβουλές του τύπου να προσέχουν καλά τον λογαριασμό του αποστολέα, διότι μπορεί να τον έχει φτιάξει με τέτοιο τρόπο ώστε να μοιάζει με κάποιον που μπορεί όντως να γνωρίζουν. Δεν είναι οριστική λύση στο πρόβλημα, αλλά όσο να ‘ναι, η εμφάνιση μερικών προειδοποιήσεων θα βάλει σε δεύτερες σκέψεις ακόμα και τους πιο αφελείς.