Εδώ και αρκετό καιρό πολλοί άνθρωποι βιώνουν την περίεργη κατάσταση να συνομιλούν με κάποιον είτε από κοντά είτε τηλεφωνικά (με το κινητό τηλέφωνο) και λίγο μετά να εμφανίζεται στην οθόνη του κινητού τους τηλεφώνου (ή του υπολογιστή) μια διαφήμιση σχετική με την συνομιλία που μόλις είχαν κάνει.
Γρήγορα διέρρευσε η πληροφορία ότι διάφορες εφαρμογές που χρησιμοποιούμε στα κινητά μας τηλέφωνα ενεργοποιούν το μικρόφωνο τους και οι συσκευές καταγράφουν ότι λέμε είτε όταν μιλάμε στο τηλέφωνο είτε όταν μιλάμε με άλλους ανθρώπους γύρω μας εντός της εμβέλειας της συσκευής. Στη συνέχεια οι συνομιλίες αυτές καταλήγουν σε διαφημιστικές εταιρείες οι οποίες μας αποστέλλουν διαφημιστικά μηνύματα που ταιριάζουν σε κάποιες από τις αναφορές που κάναμε κατά τη διάρκεια των συνομιλιών μας.
Μια διαρροή που είδε το φως της δημοσιότητας προερχόμενη από την εταιρεία CMG, εμπορικό συνεργάτη της Metα (Facebook, Instagram), της Amazon και της Google όχι μόνο επιβεβαιώνει όλες αυτές τις υποψίες αλλά αποκαλύπτει και ορισμένα από τα μέσα που χρησιμοποιούνται για την κατασκοπία των κατόχων κινητών τηλεφώνων.
Η διαρροή κάνει λόγο για ένα λογισμικό που χρησιμοποιεί η CMG το οποίο ονομάζεται Active-Listening (ενεργή ακρόαση) η οποία σύμφωνα με ειδικούς μπορεί να ενσωματωθεί τόσο σε εφαρμογές κινητών τηλεφώνων (και στα Android και στα iPhones) αλλά και σε άλλες ηλεκτρονικές συσκευές όπως οι οικιακοί ψηφιακοί βοηθοί (Alexa κ.α.) ή οι έξυπνες τηλεοράσεις και γενικότερα όσες συσκευές διαθέτουν μικρόφωνα και είναι συνδεδεμένες στο Διαδίκτυο.
Οι ειδικοί αναφέρουν επίσης ότι το λογισμικό αυτό διατηρεί μόνιμα ενεργή τη λειτουργία ακρόασης και καταγραφής όσων λέμε σε μια συσκευή, δηλαδή δεν ενεργοποιείται μόνο όταν χρησιμοποιούμε τη συσκευή στην οποία είναι εγκατεστημένο το λογισμικό αλλά καταγράφει και μεταδίδει ότι λέμε συνέχεια.
Το πρόβλημα είναι ότι σε αυτή την παραβίαση των προσωπικών μας δεδομένων συνήθως έχουμε συμβάλει εμείς επιτρέποντας την καταγραφή και παράδοση των συνομιλιών μας σε διαφημιστικές εταιρείες ή άλλες εταιρείες. Η χρήση των smartphones συνοδεύεται από πάρα πολλές εφαρμογές η κάθε μια εκ των οποίων όταν κάποιος αποφασίζει να την τοποθετήσει στη συσκευή του ζητά την αποδοχή του χρήστη στις επιμέρους λειτουργίες της.
Ο χρήστης μιας εφαρμογής καλείται να καταναλώσει αρκετό χρόνο για να εξετάσει προσεκτικά κάθε ένα από τα πολλά αιτήματα αποδοχής που του εμφανίζονται σε κάθε εφαρμογή. Κατά βάση οι κάτοχοι κινητών τηλεφώνων συμφωνούν γρήγορα με όλα τα αιτήματα αποδοχής μιας εφαρμογής μέσα στις οποίες είναι σε ορισμένες περιπτώσεις και η ενεργοποίηση του μικροφώνου της συσκευής και η καταγραφή των συνομιλιών. Η αποδοχή αυτή αποτελεί μία νομική ασπίδα των εταιρειών για την όλη διαδικασία καταγραφής και χρήσης των προσωπικών μας δεδομένων και θα πρέπει κάποιος να αποφασίσει να ξοδέψει αρκετό χρόνο και χρήμα για να κινηθεί δικαστικά εναντίον μιας εταιρείας για αυτό το ζήτημα.
Η προστασία
Αυτό που λένε οι ειδικοί ότι μπορούμε να κάνουμε για να προστατευθούμε είναι πρώτον να διαγράψουμε όσες εφαρμογές έχουν τοποθετήσει στα κινητά μας τηλέφωνα αλλά δεν χρησιμοποιούμε και στη συνέχεια να ανοίξουμε εκείνες που θα αποφασίσουμε να διατηρήσουμε στη συσκευή μας και να απενεργοποιήσουμε σε αυτές τη χρήση του μικροφώνου.
Είναι δεδομένο ότι το κυνήγι των προσωπικών δεδομένων από τις εταιρείες είναι συνεχές και ανηλεές και με τη βοήθεια της καλπάζουσας τεχνολογικής προόδου θα εφευρίσκονται ολοένα και νέοι πιο εξελιγμένοι αλλά και απρόσμενοι τρόποι καταγραφής των δεδομένων μας και θα πρέπει να είμαστε σε συνεχή εγρήγορση για να μην υπάρχει διαρροή τους.
ΠΗΓΗ: Naftemporiki.gr