Είδος: Sports
Format: PS4, Xbox One
Εκδότης: Electronic Arts
Ανάπτυξη: EA Tiburon
Διάθεση: CD Media (210-6854220)
Παίκτες: 1-2
Επίσημο Site: http://www.easports.com/nba-live
Κυκλοφορία: PS4: 29/11/2013, Xbox One: 19/11/2013
H σειρά NBA Live της Electronic Arts είναι γεγονός ότι μας έχει αφήσει ευχάριστες αναμνήσεις στο παρελθόν και κατ' επέκταση μία μεγάλη μερίδα κόσμου περίμενε με ανυπομονησία το νέο κεφάλαιό της. Να θυμίσουμε ότι το τελευταίο NBA Live κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του 2009 και έκτοτε το NBA 2K της Visual Concepts κατέκτησε την πρωτοκαθεδρία, αφού στην κατηγορία της έπαιζε χωρίς αντίπαλο.
Για εγκυκλοπαιδικούς λόγους αξίζει να αναφέρουμε ότι η EA Canada μετά το NBA Live 10 ανέπτυξε το NBA Elite 11, με το οποίο η Electronic Arts σκόπευε να πραγματοποιήσει ένα ολοκληρωτικό reboot της σειράς. Εντούτοις, η τελική έκδοση παρουσιάστηκε κατώτερη των προσδοκιών, καθώς οι developers δεν είχαν αρκετό χρόνο στην διάθεσή τους για να ολοκληρώσουν ένα τόσο μεγαλεπήβολο project. Το NBA Elite 11 κυκλοφόρησε για PS3 και Xbox 360 σε έναν πολύ περιορισμένο αριθμό αντιτύπων, αλλά αποσύρθηκε άμεσα από τα καταστήματα. Μάλιστα σήμερα αποτελεί ένα από τα πιο συλλεκτικά games του PS3, καθώς η τιμή του αγγίζει το αστρονομικό ποσό των 800 ευρώ.
Το NBA Live 14 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον περασμένο Μάιο στα πλαίσια της αποκάλυψης του Xbox One, όπου και ανακοινώθηκε ότι θα χρησιμοποιεί την Ignite Engine της Electronic Arts. Κατόπιν αυτού, περιμέναμε ένα πολύ δυναμικό comeback ή έστω μία αξιόλογη πρόταση που θα κατάφερνε να ανταγωνιστεί με αξιώσεις το NBA 2K14. Δυστυχώς όμως το τελικό αποτέλεσμα δεν ανταποκρίνεται ούτε στο ελάχιστο των προσδοκιών μας, όπως θα δείτε παρακάτω.
Επιστροφή από τραυματισμό
Με δεδομένη την τετραετή απουσία της σειράς από τα...μπασκετικά δρώμενα το πρώτο μέλημά μας είναι να δούμε πως συμπεριφέρεται το NBA Live 14 στα παρκέ. Σε γενικές γραμμές το μοντέλο χειρισμού είναι παρόμοιο με το αντίστοιχο του NBA 2K14, με την διαφορά ότι ο δεξιός αναλογικός μοχλός χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τις "περίτεχνες" ενέργειες όπως ντρίμπλες, behind-the-back περιστροφές κ.ο.κ. Για να εκτελέσετε τις κινήσεις αυτές απαιτείται να μετακινήσετε ελαφρά τον μοχλό ή να τον περιστρέψετε. Στο κομμάτι αυτό η δημιουργία της EA Tiburon τα καταφέρνει περίφημα, καθώς η εκτέλεση των περίτεχνων ενεργειών είναι εύκολη στην εκμάθηση και κατ' επέκταση ακόμη και ένας αρχάριος παίκτης δεν θα αντιμετωπίσει προβλήματα.
To πρώτο πρόβλημα που εντοπίσαμε έχει να κάνει με τo jump shot, το οποίο σημειωτέον είναι το ίδιο για όλους τους παίχτες. Κοινώς κάθε αστέρας του NBA σουτάρει με τον ίδιο τρόπο, ανεξαρτήτως από τις ικανότητές του ή το προσωπικό στυλ του. Πέρα όμως από αυτό το γεγονός, τα σουτ από την περιφέρεια για κάποιον λόγο είναι μη αποτελεσματικά, καθώς στο 80% των περιπτώσεων το πιο πιθανό είναι ότι θα φάτε τάπα από τον αμυντικό που σας μαρκάρει. Ένα ακόμη μη ενθαρρυντικό στοιχείο είναι ότι πολλές φορές οι παίκτες σας αντί να κάνουν lay-up ή κάποιο hook shot μέσα στην ρακέτα επιχειρούν jump shot με αποτέλεσμα να δίνετε εύκολα blocks στους αντιπάλους σας.
Με τα δεδομένα αυτά το NBA Live 14 είναι γεγονός ότι σας στερεί την ελευθερία του να παίξετε όπως επιθυμείτε έναν αγώνα κάτι που είναι το λιγότερο τραγικό. Κοινώς για να σκοράρετε θα πρέπει να σουτάρετε από την γραμμή του τριπόντου ή να πάτε σε drive στο αντίπαλο καλάθι. Η τελευταία διαδικασία μπορεί να γίνει με διάφορους τρόπους όπως pick and roll ή με Euro step. Βέβαια όπως είναι γνωστό στο NBA ελάχιστοι παίκτες όπως ο James Harden, o Dwayne Wayde και o Manu Ginóbili μπορούν να εκτελέσουν με επιτυχία ένα Euro step, εντούτοις στο NBA Live 14 για κάποιον αδιευκρίνιστο λόγο όλοι οι παίκτες -ακόμη και ένας center- έχουν αυτή την δυνατότητα.
Περνώντας στην άμυνα συναντάμε επίσης προβλήματα όπως για παράδειγμα ότι χρεώνεστε συνεχώς με reach in foul όποτε προσπαθείτε να κλέψετε την μπάλα. Κάτι που συμβαίνει πάντως και στο NBA 2K14 για να είμαστε ειλικρινείς. Κατόπιν αυτού, η μόνη λύση για παίξετε καλή άμυνα είναι να κάνετε intense defense πατώντας το κουμπί L2. Αντίστοιχο μηχανισμό συναντάμε και στο μπασκετάκι της Visual Concepts με την μόνη διαφορά είναι ότι εδώ θα πρέπει να κατευθύνετε τις κινήσεις του παίκτη σας με τον δεξιό αναλογικό μοχλό. Η ιδέα είναι εύστοχη ως σύλληψη, αλλά εκτελείται κάκιστα, καθώς ως επί τω πλείστον το μόνο που θα καταφέρετε είναι να σηκώσετε τα χέρια σας ψηλά, ενώ ο αντίπαλος παίκτης εκτελεί χωρίς πίεση ένα fade away jumper ευστοχώντας με χαρακτηριστική ευκολία.
Η Α.Ι. κρίνεται απολύτως ανεπαρκής, καθώς οι συμπαίκτες σας δεν μαρκάρουν σχεδόν ποτέ και στην επίθεση μοιάζουν στην κυριολεξία σαν...χαμένοι. Επίσης, αδυνατούν να βγουν με ταχύτητα στον αιφνιδιασμό και δεν κάνουν ποτέ σωστή κίνηση στον χώρο για να εκτελέσετε ένα alley-oop, ακόμη κι αν ελέγχετε τους Los Angeles Clippers, οι οποίοι φημίζονται για τον συγκεκριμένο τρόπο παιχνιδιού. Από την άλλη πλευρά superstars όπως ο LeBron James και ο Carmelo Anthony παίζουν όπως στο αλησμόνητο 101-95 υπέρ της Εθνικής Ελλάδος το 2006, παίρνοντας την μπάλα και βγαίνοντας στο ένας εναντίον πέντε με την πρώτη ευκαιρία. Η μόνη διαφορά εδώ είναι ότι δεν αστοχούν ποτέ και σε κάθε ματς σημειώνουν ρεκόρ καριέρας πόντων.
Ποικιλία από modes
Με βάση τα παραπάνω γίνεται εύκολα αντιληπτό, ότι το NBA Live 14 αποτυγχάνει στο να προσφέρει μια ικανοποιητική gameplay εμπειρία. Παρόλα αυτά, προσφέρονται αρκετά modes, όπως τα Live Season, Live Ultimate Team, Rising Star και Dynasty Mode, τα οποία σε γενικές γραμμές υλοποιούνται εύστοχα. Μοναδική εξαίρεση είναι το Rising Star, όπου και σας δίνεται η δυνατότητα να δημιουργήσετε τον παίκτη που επιθυμείτε και να αγωνιστείτε με αυτόν. Εδώ συναντάμε διάφορα προβλήματα, καθώς το σύστημα αξιολόγησης των προσπαθειών σας είναι εξαιρετικά αυστηρό. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι χάνετε rating κάθε φορά που αστοχείτε, ακόμη κι αν το σουτ έγινε με καλές προϋποθέσεις και επιπλέον δεν αυξάνεται το rating σας αν κερδίσετε ένα φάουλ ή εκτελέσετε εύστοχα από την γραμμή των βολών.
Στο Live Season, όπως υποδηλώνει το όνομά του, επιλέγετε την ομάδα της αρεσκείας σας και ξεκινάτε τις προσπάθειες σας για την κατάκτηση του πρωταθλήματος. Τα ρόστερ είναι πλήρως ενημερωμένα, αν και οτιδήποτε λιγότερο θα ήταν συμβιβασμός με δεδομένα τα υψηλά στάνταρ που έχει θέσει η Visual Concepts στην σειρά NBA 2K. Θετικά στοιχεία είναι τα BIG Moments και NBA Rewind, στα οποία θα πρέπει να ολοκληρώσετε μια σειρά από challenges που είναι βασισμένα σε πραγματικά αγωνιστικά δρώμενα της φετινής σεζόν του NBA. Παρόλα αυτά παρατηρήσαμε διάφορα τραγελαφικά στην απεικόνιση διαφόρων παικτών. Για παράδειγμα ο Nate Wolters, ο rookie point-guard των Milwaukee Bucks, ενώ είναι λευκός στο NBA Live 14 απεικονίζεται ως έγχρωμος!
Εν τω μεταξύ, για πρώτη φορά στην ιστορία της σειράς συναντάμε το Ultimate Team mode, το οποίο λειτουργεί όπως ακριβώς και στην ποδοσφαιρική σειρά Fifa της Electronic Arts. Κοινώς εδώ αγοράζετε boosters είτε με in-game, είτε με πραγματικά χρήματα που περιέχουν διάφορους παίκτες, προπονητές, εμφανίσεις ή στάδια για να εμπλουτίσετε την ομάδα της αρεσκείας σας και να αγωνιστείτε με αυτήν σε offline και online περιβάλλον. Τώρα όσοι από εσάς θέλουν να ακολουθήσουν την πορεία του General Manager υπάρχει το Dynasty mode. Σε αυτό επιλέγετε μια από τις 30 ομάδες του NBA με στόχο να την οδηγήσετε στην κατάκτηση του βαρύτιμου τροπαίου άμεσα ή σε βάθος χρόνου, υπογράφοντας free-agents, κάνοντας trades ή εξελίσσοντας τους παίκτες που έχετε στην διάθεσή σας.
Σε αναζήτηση αντιπάλου
Δυστυχώς ούτε στο online περιβάλλον το NBA Live 14 καταφέρνει να σταθεί στο ύψος του, καθώς μαστίζεται από μία σειρά τεχνικών προβλημάτων. Φαινόμενα όπως lags και disconnections παρουσιάζονται σε...ημερήσια διάταξη. Επιπροσθέτως, αρκετές φορές συναντήσαμε το περιβόητο CE-34878-0 error που μαστίζει επίσης και τους servers του Battlefield 4. Τουλάχιστον πάντως τα saves μας έμειναν ανέπαφα και δεν έγιναν corrupt.
Βέβαια όλα αυτά συμβαίνουν στην περίπτωση που θα καταφέρετε να βρείτε κάποιον αντίπαλο παίκτη, κάτι που στην πράξη είναι ιδιαίτερα δύσκολο. Η διαδικασία του matchmaking ενδέχεται να διαρκέσει περισσότερο από 10 λεπτά, δοκιμάζοντας με αυτό τον τρόπο την υπομονή σας.
Η πλήρης απογοήτευση
Με δεδομένη την χρήση της πολυδιαφημισμένης Ignite Engine, η οποία σημειωτέον μας έδωσε εξαιρετικά δείγματα γραφής στις next-gen εκδόσεις του Fifa 14, οι προσδοκίες μας στο καθαρά τεχνικό κομμάτι ήταν υψηλές. Ουσιαστικά όμως και σε αυτό τον τομέα το NBA Live 14 απογοητεύει. Τα animations των παικτών είναι στριφνά και σε καμία περίπτωση μπορούν να χαρακτηριστούν ρεαλιστικά, εκθέτοντας ουσιαστικά τους developers.
Επιπροσθέτως, τo κοινό είναι άψυχο και τα textures του μοιάζουν φτιαγμένα από...χαρτόνι αμαυρώνοντας ανεπανόρθωτα το τελικό αποτέλεσμα, καθώς ακόμη και στο NBA Live 10 για το PS3 είχαμε δει καλύτερη εικόνα. Συν τις άλλοις, τα physics δεν πείθουν, ενώ η δουλειά στον κομμάτι των lighting effects χαρακτηρίζεται επιεικώς ανεπαρκής. Από το γενικότερο ναυάγιο διασώζεται μονάχα το σταθερό frame rate και το bump mapping στα πρόσωπα και τις εμφανίσεις των αθλητών.
Το soundtrack αποτελείται από hip-hop και rap συνθέσεις, οι οποίες ταιριάζουν με το κλίμα, αλλά σε γενικές γραμμές χαρακτηρίζονται αδιάφορες. Βέβαια με δεδομένη την φύση του τίτλου, το βάρος πέφτει στον σχολιασμό των αγώνων. Εδώ συναντάμε λοιπόν τους Mike Breen και Jeff Van Gundy από το EPSN, οι οποίοι επιδίδονται σε γενικότητες με αναφορές στο ιστορία μίας ομάδας. Οι αναφορές σε παίκτες είναι εξαιρετικά σπάνιες, εκτός κι αν πρόκειται για superstars του αθλήματος. Τουλάχιστον πάντως εκφωνούν σωστά το όνομα του "Greek Freak" Γιάννη Αντετοκούνμπο.
Δεν κάνει ούτε για 2nd round pick
Το NBA Live 2014 είναι μία ντροπιαστική στιγμή από την Electronic Arts, καθώς έχουμε να κάνουμε με μία δημιουργία που είναι κατώτερη σε όλους τους τομείς από τον προκάτοχό του, ο οποίος κυκλοφόρησε το 2009. Για να είμαστε ειλικρινείς το πρόβλημα δεν είναι ο απογοητευτικός τεχνικός τομέας, παρά τις όποιες απαιτήσεις είχαμε από την Ignite Engine, αλλά το απαράδεκτο gameplay. Όταν μάλιστα κυκλοφορούν στην αγορά προτάσεις όπως το NBA 2K14, η επιστροφή της ΕΑ στο...ΝΒΑ Development League είναι επιβεβλημένη. Το πιο λυπηρό στοιχείο είναι ότι η παρούσα δημιουργία δεν καταφέρνει να βάλει ούτε καν τις στοιχειώδεις βάσεις για να πατήσει ο ενδεχόμενος διάδοχός του.
Θετικά:
- Ποικιλία από modes
- Άμεση ανανέωση των ρόστερ
Αρνητικά:
- Κάκιστο gameplay
- Lags, disconnections και errors στο online
- Απαράδεκτος τεχνικός τομέας
- Άστοχος σχολιασμός
- Τραγική Α.Ι.
Βαθμολογία
Γραφικά: 6
Ήχος: 5
Gameplay: 4
Αντοχή: 5
Γενικά: 5
Μακράν ο πιο απογοητευτικός τίτλος της Electronic Arts.
Καθίστε στον Πάγκο [Με e-mail στο [email protected]] Στείλτε θέματα προς συζήτηση, screenshots ή απορίες στο παραπάνω e-mail
[Γιάννης από Πάτρα]
- Μάνο θα ήθελα να μου προτείνεις μερικούς παίκτες για να κάνω μια αρχή με Verona.
Κράτα Luca Toni (δεν θα βγάλεις και πολλά αν τον πουλήσεις), Ragatzu, Mihaylov, Sala, Rabusic και από ταλέντα Maksimovic, Zaccagni, Zampano και Bianchetti (φέρτον πίσω να παίξει και βασικός αν δεν κανεις καλη μεταγραφη DR). Από παίκτες πάρε Domenico Beraldi οπωσδήποτε, Bruno Fernandes (Udinese), Julian Brandt, Agustin Allione, Sergi Samper, Jonathan Silva, Youri Tielemans και για το μέλλον Alessio Romagnoli και Elio Capradossi.
- Επίσης θα ήθελα γνώμη για την τακτική που παίζω. Προτιμώ 5-3-2 με μπακ χαφ σκυλιά κάτι κοντά στο στυλ της Γιούβε αλλά πιο αμυντικό. Αν μπορείς να δώσεις καμιά ιδέα και για staff καλοδεχούμενη. Ευχαριστώ.
Παραείναι αμυντικό το 5-3-2 και μπάζει από τα πλάγια. Εγώ θα πρότεινα 4-1-3-2, 4-2-3-1 ή το 4-5-1 που μοιάζει με 4-3-3, δηλαδή AM L, AM R και Striker. Προσωπικά παίζω το τελευταίο και με έχει βγάλει ασπροπρόσωπο. Από Staff: Coaches: Vincenco Pincolini, Massimo Neri, Alessandro Nista, Renzo Casellato, Gian Nicola Bisciotti, Marco Landucci, Franco Tancredi, Marcelo Iaia, Giulio Nuciari, Riccardo Capanna, για Physio Also Esposito και Fabio Liverani για Scout.