Κόμπι Μπράιαντ: Συγκλονισμένη παραμένει όλη η ανθρωπότητα με την είδηση του τραγικού θανάτου του Κόμπι Μπράιαντ, ο οποίος έχασε τη ζωή του μαζί με τη 13χρονη κόρη ύστερα από συντριβή ελικοπτέρου.
Ένας από τους πολύ καλούς γνώστες των εναέριων μέσων είναι ο ερμηνευτής Κώστας Μακεδόνας! Ο αγαπημένος τραγουδιστής ασχολείται επαγγελματικά με τις πτήσεις, σε αεροπορική εταιρεία, καθώς είναι κυβερνήτης, ελεγκτής, εξεταστής airbus. Πετά επίσης επικουρικά και ελικόπτερα. Με απλά λόγια ο Μακεδόνας εδώ και χρόνια κάνει μία δεύτερη εργασία, πολύ διαφορετική από το πεντάγραμμο, η οποία είναι άγνωστη στον πολύ κόσμο. Οπότε έχει άποψη σε τέτοιου είδους θέματα.
Όπως τονίζει ο ίδιος στο sportdog, «είναι πολύ νωρίς για εκτιμήσεις». Ο Μακεδόνας υποστηρίζει ότι τέτοιου είδους δυστυχήματα αποτελούν μαθήματα για κάθε είδους πλήρωμα και διδάσκονται σε σχολεία.
Ποια αίσθηση σας δημιούργησε η είδηση του χαμού του Κόμπι Μπράιαντ;
«Ήταν συνταρακτική η είδηση. Μας συγκλόνισε και μας στενοχώρησε όλους το γεγονός, ιδιαίτερα επειδή έγινε λόγω αεροπορικού ατυχήματος. Επίσης στενοχωρεί το ότι έφυγαν και άλλοι άνθρωποι ανάμεσά τους και η κόρη του. Ήταν πάρα πολύ άσχημο».
Ποια πληροφόρηση έχετε για το δυστύχημα;
«Αυτό που διαρρέεται είναι ότι έπεσε λόγω καιρικών συνθηκών. Αυτό όμως δεν λέει από μόνο του τίποτα. Τουλάχιστον προς το παρόν. Τα αίτια της συντριβής θα τα εντοπίσουν άνθρωποι που θα ερευνήσουν το δυστύχημα. Από την ησυχία του καναπέ κανείς δεν μπορεί να κάνει εκτιμήσεις».
Έχει μαύρο κουτί το ελικόπτερο, όπως τα αεροπλάνα;
«Όχι. Σε περίπτωση συντριβής υπάρχουν πολλά στοιχεία που οδηγούν τους ερευνητές σε συμπεράσματα».
Τι ξέρετε για το Sikorsky, το μοντέλο του ελικοπτέρου το οποίο κατέπεσε;
«Είναι από τα καλύτερα! Αλλά πολλά μπορούν να συμβούν».
Ποιοι είναι οι κώδικες ασφαλείες που ακολουθεί ένας κυβερνήτης;
«Υπάρχουν κάποιοι κανόνες, οι οποίοι είναι ολόκληρα βιβλία, τα οποία εννοείται πως δεν μπορούμε να αναλύσουμε σε μία συνεντευξη. Ούτε μπορεί να επιδιώξει κανείς ευθύνες. Είναι πολύ νωρίς για να μιλήσουμε. Οπότε η κουβέντα που γίνεται είναι φιλολογική. Δεν υπάρχουν πλήρη στοιχεία που οδηγούν σε ασφαλή συμπεράσματα. Επειδή γίνεται κουβέντα για τις κακές καιρικές συνθήκες, μπορεί να είναι συνδυασμός παραγόντων. Ποτέ ένα πτητικό μέσο δεν πέφτει από ένα απλό πράγμα. Πρέπει αν συμβούν πολλά για να γίνει κάποιο ατύχημα. Όταν υπάρχουν καιρικές συνθήκες αν συμβεί κάποια βλάβη τότε γίνονται χειρότερα τα πράγματα. Αλλά επειδή υπάρχει ο νόμος του Μέρφι, πάντοτε κάτι κακό θα γίνει αν τα πράγματα δυσκολέψουν».
Για γίνει κάποιος κυβερνήτης αεροσκάφους μελετά τέτοιου είδους ατυχήματα;
«Εννοείται, τα πάντα. Η εκπαίδευση που γίνεται είναι πολύ σχολαστική. Δεν γίνεται μόνο για να πάρεις το δίπλωμα. Υπάρχει εξέταση κάθε έξι μήνες. Τα τεστ δεν έχουν να κάνουν για το πώς πετάς απλά. Υπάρχουν ερωτήσεις για το πώς ειρίζεσαι ένα σκάφος σε βλάβες και προβλήματα που προκύπτουν. πιλότος πρέπει πάντοτε να είναι προετοιμασμένος για όλα».
Αυτές οι συντριβές κάνουν τους πιλότους σοφότερους;
«Από αυτά μαθαίνουμε. Γι' αυτά τα ατυχήματα γίνονται και σχολεία αργότερα, όταν βρεθούν οι αιτίες. Διδάσκονται στα παλιά και καινούργια πληρώματα. Οτιδήποτε συμβαίνει περνά από μελέτη από οποιαδήποτε αεροπορική εταιρεία».
Εσάς ποια αεροπορική τραγωδία σας έχει συγκλονίσει μελετώντας την σε τέτοιο σχολείο;
«Είναι πολλές και διαφορετικές οι περιπτώσεις. Χαρακτηριστική ήταν η συντριβή του Helios το 2005. Έγιναν πολλά λάθη για να γίνει αυτό το δυστύχημα. Αυτές οι τραγωδίες αποτελούν αντικείμενο προς μελέτη και αναλύονται. Αν υπάρχουν λάθη διδάσκονται στα πληρώματα προκειμένου να τα αποφεύγουν. Το ανθρώπινο λάθος είναι συνήθως το να καταλογίζουν κάτι στον χειριστή. Πολλές φορές είναι πολλά άλλα λάθη που μπορεί να έχουν συμβεί».
Σε αυτές τις τραγωδίες αποκρύπτονται στοιχεία;
«Όχι! Αυτά τα συμπεράσματα είναι υποχρεωμένα να βγούνε, γιατί η έρευνα δεν γίνεται για να αποδώσει ευθύνες, αλλά για να αποφευχθούν άλλα ατυχήματα στο μέλλον».