Όταν το 1969 το ΝΒΑ αναζητούσε το έμβλημά του, ένας αθλητής επικράτησε όλων των υπολοίπων: Ο Jerry West. Η σιλουέτα του επιλέχθηκε σε λευκό χρώμα, με κόκκινο και μπλε φόντο, να ντριμπλάρει με το αριστερό χέρι. Μέχρι και σήμερα, παραμένει το logo του ΝΒΑ - ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα εμπορικά σήματα του πλανήτη. Ο Jerry West, που γεννήθηκε μία ημέρα σαν σήμερα το 1938, παραμένει ένα από τα σύμβολα του καλύτερου πρωταθλήματος μπάσκετ του κόσμου και ένας πραγματικός μύθος για τους Los Angeles Lakers.

Η βιογραφία

Ο Jerome Alan West ήρθε στη ζωή στις 28 Μαΐου του 1938, στο Chelyan της Δυτικής Βιρτζίνια. Ήταν το πέμπτο από τα έξι παιδιά της νοικοκυράς Cecil Sue και του ηλεκτρολόγου Howard Stewart West. Ο πατέρας West συνήθιζε να κακοποιεί τα παιδιά και τη σύζυγό του, γι' αυτό και ο μικρός Jerry είχε πάντοτε ένα γεμάτο όπλο κάτω από το κρεβάτι του, σε περίπτωση που χρειαστεί να τον σκοτώσει, αν τα πράγματα ξέφευγαν. Γενικότερα, ο Jerry περιγράφεται ως ένα αρκετά εξωστρεφές και δραστήριο παιδί - κάτι που ίσχυε μέχρι και το 1951, όταν ο μεγαλύτερος αδερφός του David, σκοτώθηκε στον πόλεμο της Κορέας, με τον Jerry να μεταμορφώνεται σε έναν λιγομίλητο, ντροπαλό και φοβισμένο έφηβο.

Ήταν αρκετά μικρόσωμος και ασχολούνταν κυρίως με το κυνήγι και το ψάρεμα, μέχρι τη στιγμή που ανακάλυψε μία μπασκέτα, την οποία ένας γειτονάς του είχε βάλει έξω από το γκαράζ. Ο τελευταίος επέτρεπε στον μικρό Jerry να τη χρησιμοποιεί όπποτε ήθελε και αυτός απέκτησε μία νέα ψύχωση. Έπαιρνε την μπάλα και σούτερα για ολόκληρές ώρες, από οποιοδήποτε σημείο, ακόμη και ημέρες με σφοδρή βροχόπτωση ή χιόνι. 

 

 

Mr. Clutch και Mr. Outside

Πολύ πριν τους showtime Lakers του Pat Riley και του Magic Johnson ή την εποχή του Phil Jackson μαζί με τους Kobe Bryant και Shaquille O'Neal, υπήρχαν εκείνοι του Elgin Baylor και του Jerry West, οι οποίοι βέβαια είχαν την ατυχία να μην διαθέτουν έναν εξίσου σημαντικό σέντερ (δυστυχώς για τους Λιμνάνθρωπους, ο Wilt Chamberlain ήρθε αρκετά χρόνια μετά) και να έχουν έτσι μειονέκτημα απέναντι στους εμβληματικούς Celtics του τεράστιου Bill Russell και του John Havlicek. Παρόλα αυτά, η αξία του West ήταν τέτοια που ξεχώριζε μέσα στο γήπεδο, από την πρώτη στιγμή που έγινε draft, από τους Minneapolis -τότε- Lakers, το 1960. Ένας εξαιρετικά ικανός γκαρντ με ύψος 1,91 μ., φανταστικός αμυντικός και πολύ μεγάλος σουτέρ, κυρίως από μέση απόσταση, με μοναδικό court vision. Και κυρίως, με την ικανότητα να παίρνει τις σωστές αποφάσεις όταν το παιχνίδι βρισκόταν στην κόψη του ξυραφιού. Εξού και το παρατσούκλι Mr. Clutch.

 

Το άλλο του παρατσούκλι, Mr. Outside, προήλθε από το γεγονός πως σκόραρε κυρίως από την περίμετρο αξιοποιώντας το άψογο jump shoot του, την ίδια στιγμή που ο Elgin Baylor έκανε την ίδια δουλειά μέσα από τη ρακέτα - αυτός ήταν ο Mr. Inside. Ο West κατέκτησε μόλις ένα πρωτάθλημα (1972) σε 9 συμμετοχές σε τελικούς, ενώ ήταν ο πρώτος που κέρδισε το βραβείο του MVP των Τελικών, παρότι η ομάδα του ηττήθηκε, το 1969. Είναι, μέχρι και σήμερα, ο άνθρωπος που έχει τον υψηλότερο μέσο όρο πόντων σε σειρά παιχνιδιών στα play-offs με 46,3 π., σε ένα ρεκόρ που δεν κατόρθωσε να καταρρίψει ούτε ο GOAT Michael Jordan, που είχε 45,2 π. το 1988 απέναντι στους Cleveland Cavaliers.

H ιστορία του logo

Πίσω στα τέλη της δεκαετίας του 1960, το NBA βρισκόταν σε κόντρα με το ΑΒΑ (American Basketball Association). Στην προσπάθειά του να αναρριχηθεί εμπορικά, στράφηκε στη διαφημιστική εταιρεία Siegel+Gale και τον σχεδιαστή Alan Siegel. Ο τελευταίος ανέτρεξε στα αρχεία του περιοδικού Sport, εξέτασε χιλιάδες φωτογραφίες και κατέληξε. "Βρήκα αυτή τη φωτογραφία του West να ντριμπλάρει στο γήπεδο. Έχοντας μεγαλώσει στη Νέα Υόρκη και πηγαίνοντας με τον πατέρα μου συχνά στο Madison Square Garden για τους Νικς, τον είδα αρκετές φορές να αγωνίζεται. Πήρα αυτή την εικόνα και τη χάραξα. Ήταν τέλεια. Ήταν κατακόρυφη και είχε αίσθηση κίνησης. Ήταν από εκείνες τις στιγμές που σου κάνουν κλικ" αναφέρει ο Siegel, με τον τότε κομισάριο του ΝΒΑ, James Walter Kennedy, να συμπληρώνει πως "θέλαμε να πιάνει το νόημα του παιχνιδιού, να είναι αναγνωρίσιμο, δυναμικό, αέρινο, πατριωτικό και εμπορικό". Κρίνοντας τόσο από τον αρχικό σχεδιασμό, όσο και από το τελικό αποτέλεσμα καθώς και τη διαχρονικότητα, έκαναν διάνα. Σήμερα, η κλασική εικόνα του εμβλήματος της λίγκας "ευθύνεται" για έσοδα που ξεπερνούν τα 3 δισ. δολάρια ετησίως και είναι συνώνυμο με όσα πρεσβεύει το ΝΒΑ.

ΠΗΓΗ: esquire.com.gr