Η αδρεναλίνη χτυπάει κόκκινο και πολλές φορές κοκκινίζουν και οι λαμαρίνες από τα αίματα σοβαρών ατυχημάτων. Ο διευθυντής της Τροχαίας Αττικής Νικόλαος Σπανουδάκης μιλάει στο Πρακτορείο και προειδοποιεί για τον κίνδυνο που κρύβουν οι αυτοσχέδιοι αυτοί αγώνες και αναφέρει τα μέτρα που λαμβάνουν οι αρμόδιες αρχές.
«Φλερτάρουν» με ...«εκατοντάδες άλογα» και το θάνατο, νυχτερινές ώρες, σε αυτοσχέδιους αγώνες που διοργανώνουν σε λεωφόρους της Αττικής. Τις περισσότερες φορές αυτοκίνητα "φτιαγμένα" που αποδίδουν πολύ περισσότερο από τις εργοστασιακές προδιαγραφές.
Οι ταχύτητες που αναπτύσσουν, είτε με αυτοκίνητα, είτε με μηχανές, είναι ιλιγγιώδεις και νεαροί - κυρίως - οδηγοί ρισκάρουν τη ζωή τους. Αυτοσχέδιοι αγώνες που γίνονται για περισσότερα από σαράντα χρόνια, ενώ αρκετές φορές έχουν συμβεί δυστυχήματα και ατυχήματα. Τα σοβαρά επεισόδια με τριάντα συλλήψεις και δύο αστυνομικούς τραυματίες, που έγιναν μεσάνυχτα του περασμένου Φεβρουαρίου, στην παραλιακή λεωφόρο, στο ύψος της Βάρκιζας, όταν θεατές, που είχαν συγκεντρωθεί για να παρακολουθήσουν αυτοσχέδιους αγώνες, επιτέθηκαν σε αστυνομικές δυνάμεις, έφεραν πάλι στην επιφάνεια το πολύκροτο θέμα των αυτοσχέδιων ράλι ταχύτητας.
«Τα άτομα που συμμετέχουν σε αυτοσχέδιους αγώνες, είτε ως οδηγοί είτε ως θεατές, συνήθως επιλέγουν τα σημεία του οδικού δικτύου της Αττικής, όπου τους δίνεται η δυνατότητα λόγω γεωγραφικών χαρακτηριστικών να αναπτύξουν υψηλή ταχύτητα και να δοκιμάσουν τις δυνατότητες των οχημάτων τους», τονίζει στο Πρακτορείο ο διευθυντής της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής, Νικόλαος Σπανουδάκης, ενώ όσον αφορά στα σημεία διεξαγωγής των αγώνων σημειώνει: «Στον τομέα αρμοδιότητας της Διεύθυνσής μας αντίστοιχα φαινόμενα παρατηρούνται στη λεωφόρο Σχιστού στον Κορυδαλλό, στη λεωφόρο Κύμης, στο ύψος του Ολυμπιακού Χωριού, στην παραλιακή, κυρίως στη Βάρκιζα, στη Μεσογείων, καθώς και στη Βουλιαγμένης. Τα αυτοσχέδια ράλι θέτουν σε άμεσο κίνδυνο τη ζωή τόσο αυτών που συμμετέχουν στους αγώνες ως οδηγοί, όσο και των λοιπών που κινούνται στους δρόμους, αφενός λόγω της επικίνδυνης και επιθετικής οδηγικής συμπεριφοράς τους, αφετέρου επειδή δεν είναι κατάλληλο το οδικό περιβάλλον».
Πώς πληροφορείται, όμως, η Τροχαία που θα γίνουν αγώνες, όπως στην περίπτωση του περιστατικού της Βάρκιζας;
«Οι Υπηρεσίες Τροχαίας της Διεύθυνσής μας συλλέγουν πληροφορίες για αυτή την παραβατική συμπεριφορά, αφού κύριο μέλημά μας είναι η αποτροπή τέλεσης των αυτοσχέδιων αγώνων με οχήματα και η εξασφάλιση ομαλών κυκλοφοριακών συνθηκών», επισημαίνει ο κ.Ν.Σπανουδάκης. «Σημειώστε, πάντως, ότι τα περισσότερα ραντεβού για κόντρες κλείνονται μέσω διαδικτύου... Στην προσπάθειά μας για αποτροπή των αυτοσχέδιων αγώνων έχουμε την αρωγή των πολιτών, οι οποίοι είναι ευαισθητοποιημένοι και κατανοούν ότι τέτοιου είδους επιλογές είναι επικίνδυνες και πρέπει να εκλείψουν. Βασικός στόχος μας είναι η μείωση του αριθμού και της σοβαρότητας των τροχαίων και η αλλαγή της οδηγικής συμπεριφοράς των οδηγών».
Ποια είναι, όμως, τα μέτρα που λαμβάνει η Τροχαία για την αποτροπή των αυτοσχέδιων ράλι, αλλά και τη δραστική μείωση των δυστυχημάτων και ατυχημάτων που αποτελούν μάστιγα;
«Αρχικά, οι εποχούμενες φανερές περιπολίες. Έχουμε επανδρωμένα περιπολικά, δίκυκλα και γερανοφόρα, για άμεση και αποτελεσματική αντιμετώπιση κάθε είδους κυκλοφοριακού προβλήματος. Επειτα είναι η συγκρότηση συνεργείων για βεβαίωση συγκεκριμένων επικίνδυνων παραβάσεων, που οδηγούν ευθέως στο τροχαίο ατύχημα, Οι παραβάσεις αυτές είναι υπερβολική ταχύτητα, παραβίαση σηματοδοτών, οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος, επικίνδυνοι ελιγμοί, αυτοσχέδιοι αγώνες, υπέρβαρα οχήματα, επισφαλής φόρτωση και ΚΤΕΟ. Παράλληλα επιτείνουν τα δυσάρεστα αποτελέσματα ενός τροχαίου η μη χρήση ζώνης ασφαλείας και κράνους.
Ειδικές δράσεις της Τροχαίας
Η Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής, όπως υπογραμμίζει ο κ.Σπανουδάκης, πραγματοποιεί και μια σειρά ειδικών δράσεων για την πρόληψη και αποτροπή τροχαίων δυστυχημάτων. Πρόκειται για τις εξής:
- Τα αλκοτέστ που γίνονται πλέον σε καθημερινή βάση, ημέρα και νύχτα και όχι μόνο τα Σαββατοκύριακα.
- Οι εντατικοί έλεγχοι για τη διαπίστωση της χρήσης ζωνών ασφαλείας που επιβάλλεται να τις φορούν οι οδηγοί και οι συνεπιβάτες σε όλες τις οδικές μετακινήσεις.
- Ο έλεγχος της ταχύτητας με φορητά ή σταθερά ραντάρ, σε μόνιμη βάση και όχι σπασμωδικά κατά τις ημέρες των μεγάλων εξόδων - εισόδων.
- Οι έλεγχοι για χρήση προστατευτικού κράνους από τους οδηγούς και επιβάτες των κάθε είδους δικύκλων και κυρίως το διοικητικό μέτρο της ακινητοποίησης και μεταφοράς των δικύκλων με γερανούς.
- Οι έλεγχοι για επιθετική οδήγηση. Είναι μια προσπάθεια για μεταβολή αντίληψης και νοοτροπίας πάνω στο ζήτημα της οδήγησης, με ανατροπή των μέχρι σήμερα κοινωνικοοικονομικών και ψυχολογικών καταβολών και θέσπιση μιας νέας αντίληψης για το σεβασμό των συνανθρώπων μας, τον πολιτισμό και την ιεράρχηση των αξιών.
- Ο μη διαχωρισμός των παραβάσεων σε επικίνδυνες και λιγότερο επικίνδυνες. Όλες οι παραβάσεις ενέχουν την επικινδυνότητά τους και δεν διαχωρίζονται. Η κυκλοφορία είναι μια σύνθετη κατάσταση για να την αντιμετωπίσουμε με υπεραπλουστεύσεις και επιφανειακή νοοτροπία και δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι δεν θέλει και πολύ να γίνουν μόδα κάποιες παραβάσεις που ενδεχομένως κριθούν με επιπολαιότητα ως δευτερεύουσες και μη επικίνδυνες.
- Σχολεία κυκλοφοριακής αγωγής. Αποδίδουμε ιδιαίτερη σημασία στον παράγοντα αυτόν, γι' αυτό και αξιωματικοί των Υπηρεσιών μας πηγαίνουν σε όλα σχεδόν τα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παραδίδοντας μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής. Πέρα από αυτά, όμως, δεν παραλείπουμε να φροντίζουμε και για τους συνανθρώπους μας της τρίτης ηλικίας.
- Προτάσεις βελτίωσης του οδικού δικτύου και της υποδομής. Αποδίδουμε μεγάλη σημασία στη βελτίωση της υπάρχουσας υποδομής και για το λόγο αυτό δεν παραλείπουμε να επισημαίνουμε κάθε φθορά, έλλειψη ή ατέλεια προς τις αρμόδιες υπηρεσίες, ώστε να προβαίνουν στην αποκατάστασή τους.
Πηγή: Praktoreio-Sport