Kαι παράλληλα το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο παραγωγής της γερμανικής μάρκας. Από τότε το έχετε δει, πιθανώς να το έχετε οδηγήσει, ίσως ακόμα και να το έχετε κάνει δικό σας.
Όμως αυτό το άρθρο δεν έχει να κάνει με τη συμπεριφορά του στο δρόμο, την αυτονομία ή τις επιδόσεις του. Ούτε καν με τους (μηδενικούς) ρύπους του. Θα σας δείξει γιατί είναι πιο φιλικό προς το περιβάλλον απ’ ότι φαντάζεστε.
ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΛΥΣΙΔΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
– Για την παραγωγή των μοντέλων BMW i, χρησιμοποιείται 100% «πράσινη» ενέργεια.
– Το εργοστάσιο κατασκευής ανθρακονημάτων στο Μόουζες Λέικ της Ουάσινγκτον στις ΗΠΑ, λειτουργεί εξ ολοκλήρου με Υδροηλεκτρική Ενέργειας
– To εργοστάσιο κατασκευής των μοντέλων της σειράς «i» στη Λειψία της Γερμανίας, με Αιολική Ενέργεια. Το συγκεκριμένο εργοστάσιο λόγω των ειδικών μεθόδων παραγωγής, έχει κατά 50% μειωμένες ανάγκες σε ενέργεια και κατά 70% σε νερό (σε σχέση με τα υπόλοιπα και ήδη φιλικά προς το περιβάλλον εργοστάσια της μάρκας). Η ενέργεια παράγεται από 4 ανεμογεννήτριες, με την ισχύ της κάθε μίας να είναι 2,5 MW (ετήσια παραγωγή 26 GWh). Μάλιστα έχει βραβευτεί από το US Green Building Council με τη χρυσή πιστοποίηση LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) για την αειφόρο σχεδίασή του.
ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ (LIFE DRIVE)
– Life Module (καμπίνα επιβατών + οροφή) από ανθρακονήματα (10% ανακυκλωμένα)
– Drive Module (συγκρότημα κίνησης και περίβλημα μπαταριών) από αλουμίνιο (80% ανακυκλωμένο ή κατασκευασμένο με ΑΠΕ)
– Εξωτερικά μέρη αμαξώματος από ειδικό θερμοπλαστικό υλικό (25% ανακυκλωμένο)
ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΚΑΙ ΒΙΩΣΙΜΑ ΥΛΙΚΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ
Ανθρακονήματα
Το BMW i3 είναι το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής, που χρησιμοποιεί σε τόσο ευρεία κλίμακα ανθρακόνημα.
– Είναι το πιο ελαφρύ και ταυτόχρονα το πιο ανθεκτικό υλικό για την κατασκευή αυτοκίνητων: 60% ελαφρύτερο από το ατσάλι και 40% ελαφρύτερο από το αλουμίνιο και 100% ανακυκλώσιμο
– Τα μονοθέσια της Formula 1 και άλλες αγωνιστικές κατασκευές, χρησιμοποιούν τα ανθρακονήματα για τους ίδιους λόγους: μικρό βάρος/ ανθεκτικότητα – ασφάλεια
– Δεν διαβρώνεται, προσφέρει πολύ μεγάλη ακαμψία και έχει μέγιστη αντοχή στις συγκρούσεις, καθώς δεν παραμορφώνεται. Συνεπώς προσφέρει μέγιστη ασφάλεια
– Η ίνα άνθρακα έχει πάχος 7 μικρόμετρα (7 χιλιοστά του χιλιοστού), έχει δηλαδή 7 φορές μικρότερο πάχος από την τρίχα των μαλλιών μας (50 μικρόμετρα)
– Η πλέξη ανθρακονημάτων για να κατασκευαστεί κάποιο μέρος του αμαξώματος του BMW i3, απαιτεί τη χρήση τουλάχιστον 50.000 ινών
– Τα ανθρακονήματα που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή ενός i3, έχουν μήκος περίπου ίσο με τη διπλάσια απόσταση της γης από τη σελήνη (πάνω από 750000 km)
– Το βάρος της καμπίνας των επιβατών είναι τόσο μικρό, λόγω της κατασκευής της από ανθρακονήματα, που δύο ενήλικες μπορούν να τη μεταφέρουν με μεγάλη άνεση.
– Η κατασκευή μερών από ανθρακονήματα, είναι μια πολύπλοκη και εξειδικευμένη διαδικασία. Η BMW εξελίσσει την κατασκευή ανθρακονημάτων για περισσότερα από 10 χρόνια, μειώνοντας το απαγορευτικό κόστος, ώστε να χρησιμοποιούνται ευρέως σε μαζική παραγωγή αυτοκινήτων
Κενάφ (Hibiscus cannabinus)
– Οι ίνες του φυτού κενάφ χρησιμοποιούνται για την κατασκευή επενδύσεων, στις πόρτες και το ταμπλό αντί συνθετικών υλικών
– Συγκαταλέγεται στα ενεργειακά φυτά και χρησιμοποιείται και για την παραγωγή βιομάζας. Είναι αυτογονιποιούμενο, μεγαλώνει πολύ γρήγορα και φτάνει σε ύψος τα 4,2 m
– Για πρώτη φορά καλλιεργήθηκε στην Αίγυπτο πριν από 3.000 χρόνια. Στην Ευρώπη καλλιεργείται από τις αρχές του 1900. Σήμερα καλλιεργείται κυρίως σε Ασία, Αφρική, Ν. Αμερική (υποτροπικά και τροπικά κλίματα). Μικρές καλλιέργειες υπάρχουν και στη Νότια Ευρώπη (και στην Ελλάδα).
– Οι πολτοποιημένες ίνες του παράγουν ένα υλικό σαν ξύλο, που είναι άριστο μονωτικό και απορροφά αποτελεσματικά την υγρασία
– Οι μονωτικές και αφυγραντικές του ιδιότητες, μειώνουν τις ανάγκες σε ψύξη ή θέρμανση στο εσωτερικό του BMW i3 και συνεπώς περιορίζουν την ανάγκη χρήσης του κλιματισμού. Έτσι μειώνονται οι ανάγκες σε ενέργεια, ώστε να μην περιορίζεται η αυτονομία κίνησης!
Μαλλί, ευκάλυπτος, δέρμα
Και τα τρία φυσικά υλικά χρησιμοποιούνται στο εσωτερικό (ανάλογα με την επιλεγμένη διαμόρφωση)
Μαλλί: Φυσικό μαλλί χρησιμοποιείται στις επενδύσεις των καθισμάτων και των θυρών. Η χρήση του βοηθά στη διατήρηση της θερμοκρασίας του σώματος των επιβατών σε υψηλότερα (χειμώνας) ή χαμηλότερα επίπεδα (καλοκαίρι) ώστε να μειώνονται οι ανάγκες για θέρμανση ή ψύξη στο εσωτερικό της καμπίνας των επιβατών. Έτσι, μειώνεται η χρήση του κλιματισμού και οι ανάγκες σε ενέργεια, προς όφελος της αυτονομίας κίνησης.
Ευκάλυπτος: Φύλλα ευκαλύπτου, χωρίς χημική επεξεργασία, χρησιμοποιούνται σε επενδύσεις στο ταμπλό του αυτοκινήτου, αντί συνθετικών υλικών. Ο ευκάλυπτος που χρησιμοποιείται προέρχεται κατά 100% από πιστοποιημένη δασοκομία FSC®.
Δέρμα: Χρησιμοποιείται στις επενδύσεις καθισμάτων και θυρών. Η βυρσοδεψία του γίνεται με λάδι (αντί χημικών υλών) που προέρχεται από φύλλα ελιάς (που πετιούνται κανονικά) και όχι από τον καρπό
Ανακυκλωμένα υλικά
– Μέρη του αμαξώματος και του αμαξώματος του BMW i3, κατασκευάζονται από ανακυκλωμένα υλικά (πλαστικό, αλουμίνιο, ανθρακόνημα)
Ανακυκλωμένο πλαστικό: Οι υφασμάτινες επενδύσεις (καθίσματα – πόρτες) κατασκευάζονται από ανακυκλωμένο πολυεστέρα. Το 25% των θερμοπλαστικών που χρησιμοποιούνται εξωτερικά και το 25% των πλαστικών που χρησιμοποιούνται στο εσωτερικό, προέρχονται από ανακυκλωμένα πλαστικά (κυρίως μπουκάλια νερού)
Αλουμίνιο: Το 80% του αλουμινίου που χρησιμοποιείται είναι ανακυκλωμένο ή παράγεται με χρήση ΑΠΕ. Για παράδειγμα, στα δύο μέρη που αποτελούν τις εμπρόσθιες ζώνες ελεγχόμενες παραμόρφωσης του αυτοκινήτου και στα οποία εδράζεται η ανάρτηση και το σύστημα διεύθυνσης, χρησιμοποιείται ανακυκλωμένο αλουμίνιο σε ποσοστό 50% (479 ανακυκλωμένα κουτάκια αναψυκτικών για το καθένα)
Ανθρακόνημα: Το 10% των ανθρακονημάτων που χρησιμοποιούνται στο αμάξωμα αποτελούνται από ανακυκλωμένες ίνες άνθρακα.
Ποιο είναι το αποτέλεσμα όλων των παραπάνω; Ένα BMW i3 ανακυκλώνεται σε ποσοστό 95% μετά το τέλος της ζωής του!
Newsauto.gr