Βασισμένο στη νέα πλατφόρμα Compact Modular Architecture (CMA) της σουηδικής φίρμας, το XC40 είναι το τρίτο μοντέλο στην γκάμα των SUV της, παίρνοντας θέση κάτω από το XC90 και το XC60.
Τοποθετείται σε μια κατηγορία της αγοράς που γνωρίζει εκρηκτική ανάπτυξη παγκοσμίως. Η Volvo εκτιμά ότι οι ετήσιες πωλήσεις premium compact SUV θα ξεπεράσουν το ένα εκατομμύριο παγκοσμίως έως το 2020 – θα είναι δηλαδή δεκαπλάσιες από ό,τι το 2010.
Η έλευση του XC40 όμως σηματοδοτεί επίσης μια θεαματική αύξηση των μοντέλων της σουηδικής φίρμας καθώς και το οριστικό διαζύγιο από την πλατφόρμα της Ford, πάνω στην οποία βασίζονταν τα μικρά της μοντέλα από το ξεκίνημα του 21ου αιώνα.
Ο CEO της Volvo, Hakan Samuelsson, τόνισε τη σημασία που έχει το νέο μοντέλο για την ανάπτυξη της εταιρείας, λέγοντας: «Προορίζεται για ένα πολύ σημαντικό τομέα της αγοράς, αυτόν με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη παγκοσμίως. Πιστεύω πως έχουμε ακριβώς το σωστό προϊόν για το μέλλον».
Αν και οι μηχανολογικές δυνατότητες της Volvo ποτέ δεν χάθηκαν την εποχή που η φίρμα ανήκε στη Ford, εντούτοις είχαν συρρικνωθεί δραματικά. Η εξέλιξη της νέας πλατφόρμας CMA –στην οποία θα βασιστούν τουλάχιστον άλλα δύο Volvo, αλλά και μελλοντικά μοντέλα της Lynk & Co, που ανήκει στη μητρική της Volvo, την Geely– ξεκίνησε το 2013 και απαίτησε την πρόσληψη εκατοντάδων μηχανολόγων.
Η περισσότερη δουλειά έγινε κάτω από την επίβλεψη του τότε τεχνικού επικεφαλής, Peter Mertens, που έκτοτε αποχώρησε για να γίνει επικεφαλής Έρευνας & Εξέλιξης στην Audi.
Το XC40 έχει έντονη οπτική συγγένεια με τα μεγαλύτερα XC60 και XC90, αλλά η Volvo λέει ότι η εντολή προς το σχεδιαστικό τμήμα ήταν να δημιουργήσει ένα αυτοκίνητο που να μη δείχνει απλά σαν μικρότερο αδελφάκι των δύο άλλων.
Η εξωτερική σχεδίαση είναι έργο του 31χρονου Βρετανού ντιζάινερ Ian Kettle και περιλαμβάνει ένα καπό σε σχήμα κελύφους κι ένα ξεχωριστό πίσω παράθυρο που ανασηκώνεται έντονα. Αποφεύγει το στιλ crossover-κουπέ με τη χαμηλή οροφή, καθώς η Volvo στοχεύει ένα νεανικό κοινό που, όπως λέει, θέλει και πρακτικότητα εκτός από στιλ.
Με μήκος 4.425 mm, το XC40 είναι σαφώς, 263 mm, μικρότερο από το XC60, αλλά είναι μόλις 3 mm χαμηλότερο κι έχει ένα μεταξόνιο 2.702 mm. O Kettle λέει ότι ήθελε να σχεδιάσει ένα αυτοκίνητο που να δείχνει σαν ένα «σκληρό ρομποτάκι». Οι στάνταρ τροχοί είναι μεγάλοι, με το βασικό μοντέλο να έχει 17 ιντσών, αλλά τα περισσότερα να κυλούν σε 18άρηδες ή 19ρηδες, ενώ προσφέρονται ως έξτρα μέχρι και 21 ιντσών.
Μέσα, το XC40 είναι πιο ριζοσπαστικό. Η Volvo παρέχει ως στάνταρ έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων TFT 12,3” και μια οθόνη 9” στο κέντρο του ταμπλό, σε διάταξη portrait – την ίδια που έχει και το XC60. Η συνδεσιμότητα θα είναι εκτεταμένη, με τα Apple CarPlay και Android Auto στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις.
Παρότι η Volvo πλασάρει το XC40 ως premium προϊόν, δεν χρησιμοποιεί τα συμβατικά υλικά «πολυτελείας», αλλά υλικά όπως η τσόχα στις θήκες των θυρών και το ειδικής υφής πλαστικό στη θέση του ξύλου και του μετάλλου. Στα αυτοκίνητα προπαραγωγής που είδαμε, το ταμπλό είχε σταμπωτό το χάρτη της πόλης του Göteborg.
Οι θέσεις για μικροπράγματα στην καμπίνα είναι πολλές και περιλαμβάνουν έναν αναδυόμενο κάλαθο αχρήστων ανάμεσα στα καθίσματα, καθώς και εξαιρετικά ευρύχωρες θήκες στις πόρτες, όπου τα ηχεία έχουν μετατοπιστεί ειδικά για να ελευθερωθεί χώρος. Γι’ αυτό, το ηχοσύστημα χρησιμοποιεί ένα woofer μέσα στο ταμπλό για την αναπαραγωγή των χαμηλών συχνοτήτων, που συνδυάζεται με tweeters τοποθετημένα ψηλά.
Το πορτμπαγκάζ χωράει 460 λίτρα με τα πίσω καθίσματα στη θέση τους, όντας μεγαλύτερο από του Evoque, ενώ το αφαιρούμενο δάπεδο προσφέρει ένα κρυφό διαμέρισμα από κάτω και μια ειδική θέση για την εταζέρα όταν τη βγάζεις. Ο χώρος για τους επιβάτες είναι άφθονος μπροστά και λογικός πίσω, αλλά η ανασηκωμένη γραμμή των πίσω παραθύρων θα περιορίζει την ορατότητα των ατόμων με χαμηλό ανάστημα.
Μηχανολογικά, το XC40 είναι εν πολλοίς συμβατικό. Η εξυπνάδα της CMA έγκειται στην προσαρμοστικότητά της για αυτοκίνητα διαφόρων μεγεθών και συστημάτων κίνησης. Στο αμάξωμα χρησιμοποιείται ατσάλι αντί για ακριβά κράματα, ενώ η ανάρτηση είναι με γόνατα τύπου McPherson μπροστά και σύστημα πολλαπλών συνδέσμων πίσω.
Δύο κινητήρες θα είναι διαθέσιμοι στο λανσάρισμα, και οι δύο δίλιτροι 4κύλινδροι τούρμπο: Ο κορυφαίος βενζίνης Τ5 με 250 ίππους και 35,7 kgm ροπής, και ο ντίζελ D5 με 190 ίππους. Και οι δύο θα συνδυάζονται με αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων και σύστημα αυτόματης τετρακίνησης με κεντρικό συμπλέκτη Haldex.
Θα πρέπει να περιμένουμε λίγο ακόμα για το καινοτόμο υβριδικό σύστημα με τον 3κύλινδρο κινητήρα, ενώ η Volvo λέει ότι έπεται και αμιγώς ηλεκτρική έκδοση μπαταρίας (BEV).
Αναμενόμενα για Volvo, ο εξοπλισμός ασφαλείας είναι κορυφαίος, δίνοντας στο μικρομεσαίο SUV το επίπεδο προστασίας που προσφέρει το μεγάλο XC90. Όλα τα XC40 έχουν ένα ενεργό σύστημα αποφυγής σύγκρουσης που λειτουργεί έως τα 64 km/h και περιλαμβάνει μια λειτουργία μετριασμού επιπτώσεων, που επεμβαίνει για να στρίψει το αυτοκίνητο και να το επαναφέρει στο σωστό ρεύμα κυκλοφορίας αν ανιχνεύσει την πιθανότητα μετωπικής σύγκρουσης με αντίθετα ερχόμενο όχημα. Ένα αναβαθμισμένο έξτρα σύστημα IntelliSafe θα περιλαμβάνει ένα ημιαυτόνομο cruise control που θα λειτουργεί μέχρι τα 130 km/h, καθώς και ένα σύστημα cross-traffic alert που θα φρενάρει αυτόματα αν έρχεται αυτοκίνητο την ώρα που ξεπαρκάρετε με όπισθεν.
Αν και το XC40 θα πωλείται σε διάφορες παραλλαγές, η Volvo δεν θέλει αυτές να θεωρούνται ως συμβατικές εκδόσεις εξοπλισμού, αφού η καθεμία θα προσφέρει τις δικές της χρωματικές επιλογές. Η βασική Momentum θα έχει πλούσιο στάνταρ εξοπλισμό και τη δυνατότητα επιλογής λευκής οροφής, ενώ η πιο σπορ R-Design έχει γυαλιστερή μαύρη σκεπή ως στάνταρ και άλλα κοσμητικά στοιχεία όπως οι χρωμιωμένες απολήξεις των εξατμίσεων (στη Momentum είναι κρυφές). Η κορυφαία έκδοση Inscription, που απευθύνεται σε όσους ζητούν πιο παραδοσιακό premium διάκοσμο, θα λανσαριστεί αργότερα.
Η Volvo αναγνωρίζει ότι οι νεαροί επαγγελματίες δεν ενδιαφέρονται τόσο να αγοράσουν αυτοκίνητο οπότε, όπως και στην περίπτωση της Lynk & Co, το πλάνο είναι να διατίθεται το XC40 μέσω ενός αναβαθμισμένου σχεδίου χρονομίσθωσης, που η φίρμα περιγράφει ως «υπηρεσία συνδρομών», θα την ονομάζει “Care by Volvo” και θα σημαίνει μία ενιαία πληρωμή για τη μίσθωση, τη συντήρηση, την ασφάλιση και την υπηρεσία concierge, συν τη δυνατότητα της αλλαγής του αυτοκινήτου με ένα άλλο μοντέλο της Volvo για μέχρι και 12 μέρες το χρόνο.
Τα βιβλία παραγγελιών για το XC40 στην Ευρώπη έχουν ήδη ανοίξει, οι τιμές είναι παραπλήσιες με αυτές των Audi Q3 και BMW X1, και οι παραδόσεις θα ξεκινήσουν στις αρχές του νέου χρόνου.
drive.gr