Η άνοδος της δημοτικότητας των SUV μοντέλων, που πλέον ανα-παράγονται κατά δεκάδες χιλιάδες ανά τον κόσμο, έχουν (σχεδόν) εξαφανίσει από το χάρτη των παγκόσμιων πωλήσεων τα MPV’s «στριμώχνοντας» συγχρόνως αρκετά τόσο τις παραδοσιακές 4θυρες, όσο και τις ευρέως διαδομένες στη γηραιά ήπειρο χάτσμπακ προτάσεις, όπως γράφει ο Χρήστος Αποστολόπουλος στο 4troxoi.gr
Και με τα στέισον βάγκον, τι γίνεται; Αν μη τι άλλο, πρόκειται για αυτοκίνητα που προορίζονται «εξ ορισμού» αποκλειστικά για οικογενειακή χρήση λόγω της χωροταξικής ευελιξίας τους αλλά και των μεγάλων, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, χώρου φόρτωσης. Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο κέρδισαν την εμπιστοσύνη μιας σημαντικής μερίδας του κοινού πριν αρκετές δεκαετίες όταν μεγάλες οικογένειες αναζητούσαν ένα πιο άνετο αυτοκίνητο για τις καθημερινές και όχι μόνο μετακινήσεις σε σχέση με τα παραδοσιακά σεντάν ή χάτσμπακ μοντέλα. Έτσι, η λειτουργικότητα-χρηστικότητά τους ήταν αυτή που οδήγησε σε πωλήσεις που βασίζονταν περισσότερο στη λογική και λιγότερο στο συναίσθημα, σύμφωνα με το ίδιο ρεπορτάζ.
Εντούτοις, με το κοινό να στρέφεται, δικαίως ή αδίκως, στα SUV -που πλέον προσφέρουν ισάξιους ή και μεγαλύτερους χώρους, χωρίς μάλιστα να υστερούν σε στιλ- τα στέισον βάγκον άρχισαν να αποτελούν ένα όλο και πιο σπάνιο θέαμα στους ανά τον κόσμο δρόμους (στη Λ. Αμερική, για παράδειγμα, δεν διατίθενται καν, ενώ στην Κίνα οι πωλήσεις τους δεν ξεπερνούν το 1% των συνολικών). Στο σύνολο, πάντως, της παγκόσμιας αγοράς, το 2017 ταξινομήθηκαν 2,5 εκ. στέισον βάγκον, επίδοση που αντιστοιχεί στο 3,1% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων στις 53 πιο μεγάλες αγορές του πλανήτη. Και για να έχει κανείς ένα πιο απτό μέτρο σύγκρισης, το 2002, εποχή στην οποία τα SUV’s ήταν ακόμη στα σπάργανα, τα αυτοκίνητα του είδους κατείχαν μερίδιο της τάξης του 5,5%. Σε μία αγορά, όμως, που σε απόλυτα μεγέθη υπολείπονταν ποσοστιαία σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα κατά 72%.
Η Ευρώπη είναι σήμερα η μεγαλύτερη αγορά των αυτοκινήτων του είδους, καθώς 7 στα 10 στέισον βάγκον που πωλούνται σήμερα ανά τον κόσμο ταξινομούνται στη συγκεκριμένη περιφέρεια. Μολαταύτα, παρά την… ανθεκτικότητα που αποδεικνύουν αγορές, όπως η γερμανική, για παράδειγμα, όπου τα στέισον βάγκον κατέλαβαν πέρσι μερίδιο της τάξης του 37%, αυτού του είδους τα οχήματα ακολουθούν μια σταθερά καθοδική πορεία. Πέρσι, στην Ιταλία το μερίδιο τους κατέρρευσε από το 14,6% στο 7%, με την Ισπανία να περιορίζεται στο μόλις 2%, τη Γαλλία στο 5% και τον παγωμένο σκανδιναβικό βορρά (ελέω Volvo) στο 12%.
Εκτός Ευρώπης, τα στέισον βάγκον έχουν μία εντελώς διαφορετική «συμπεριφορά» και απήχηση. Οι καταναλωτές στις ΗΠΑ, φερειπείν, δεν ήταν ποτέ φανατικοί οπαδοί του είδους, με το ιστορικό μερίδιο αγοράς του συγκεκριμένου τύπου αμαξώματος να κυμαίνεται τα τελευταία χρόνια μόλις στο 1%. Πολλώ δε μάλλον σήμερα, όπου τα SUV’s αλλά και τα pickup’s είναι αυτά που οδηγούν την κούρσα των πωλήσεων στην αχανή αυτή χώρα. Το στέισον βάγκον ήταν το ίδιο αντι-δημοφιλή τα περασμένα έτη και στην Κίνα, όπου το μερίδιο αγοράς τους ουδέποτε ξεπέρασε το 1%, με τα σεντάν και SUV να είναι οι σαφείς ηγέτες της αγοράς.
Παρά την πτωτική τάση στην κατηγορία, υπάρχουν ειδήσεις και απτές πλέον αποδείξεις που δείχνουν ότι το τέλος των στέισον βάγκον είναι ακόμα μακριά, καθώς το 2017 τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα σημείωσαν τον υψηλότερο όγκο πωλήσεων από το 2006 (+5,7% σε σύγκριση με το 2016). Ο λόγος; Για μία ακόμα φορά, η αγορά της Κίνας, που όπως όλα δείχνουν, αποτελεί τη σωτήρια λέμβο των αυτοκινήτων του είδους. Παρά το γεγονός ότι τα στέισον βάγκον αντιπροσωπεύουν στην Κίνα μόλις το 0,9% των συνολικών πωλήσεων, η αύξηση που κατεγράφη στην κατηγορία το 2017 έφτασε το 329% σε σχέση με το 2016, με τις συνολικές ταξινομήσεις τους το περασμένο 12μηνο να αγγίζουν στη χώρα τις 232.400 μονάδες. Υπό αυτό το πρίσμα, επομένως, υπάρχει ελπίδα.