Η 365 GT4 Berlinetta Boxer θεωρείται ως ένα από τα πιο όμορφα και σέξι αυτοκίνητα που έφτιαξε ποτέ η Ferrari. Έκανε πάταγο όταν παρουσιάστηκε στο Σαλόνι του Torino, το 1971, όπως γράφει ο Κλεάνθης Τρινταφυλλίδης στο drive.gr.
Ήταν η πρώτη «γνήσια» 12κύλινδρη Ferrari που είχε τον κινητήρα στο κέντρο και αποτέλεσε το πρότυπο για μια σειρά από supercars και hypercars που συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Είναι και σπάνια, αφού μόνο 387 κατασκευάστηκαν.
Υπάρχει κι ένα μυστήριο σχετικά με την ονομασία αυτής της Ferrari. Στη γλώσσα του Maranello, εκείνη την εποχή, το “Berlinetta” (μικρή berlina, δηλαδή μικρό σεντάν) σήμαινε ένα μοντέλο με τον κινητήρα μπροστά, όπως στα συνηθισμένα οικογενειακά. Και το “boxer” σημαίνει επίπεδο σε διάταξη κινητήρα, με οριζόντιους κυλίνδρους και αντικριστά έμβολα που έχουν το καθένα το δικό του κομβίο ώστε να κινούνται αντίθετα, σαν να παίζουν μποξ.
Όμως, η Berlinetta Boxer δεν έχει τον κινητήρα μπροστά, αλλά στο κέντρο, ενώ τα απέναντι έμβολα του κινητήρα της έχουν κοινό κομβίο, όπως σε έναν κινητήρα V. Πρόκειται δηλαδή για έναν “flat-12”, δηλαδή έναν V12 με περιεχόμενη γωνία 180 μοιρών. Γιατί αυτή η διάταξη; Διότι έτσι ήταν ο κινητήρας του μονοθεσίου Formula 1 της Ferrari, της επιτυχημένης 312Β του 1970-’73.
Η Berlinetta Boxer, λοιπόν, δεν ήταν ούτε berlinetta ούτε boxer. H ονομασία της βρέθηκε εκ των ενόντων για να δικαιολογηθεί το “BB”, που ήταν το αρχικό όνομα του μοντέλου. Και από πού προήλθε αυτό; Το μαντέψατε: από την «ΜπεΜπέ», την Brigitte Bardot, τη Γαλλίδα ηθοποιό και σύμβολο του σεξ, από τη δεκαετία του 1950 έως αυτήν του 1970.
Η 84χρονη σήμερα ακτιβίστρια υπέρ των δικαιωμάτων των ζώων ήταν τότε η πρώτη «γατούλα του σεξ», που έπαιξε σε συνολικά 47 ταινίες, πολλές από τις οποίες τολμηρές για την εποχή. Για πολλούς κινηματογραφόφιλους, ήταν η πρώτη γυναίκα που είδαν ποτέ με μπικίνι. Με μοντέλο την BB φιλοτεχνήθηκε ακόμη και το μπούστο της Marianne, της θεάς της ελευθερίας, που ήταν στο Λούβρο. Εκατομμύρια άντρες την είχαν ποθήσει ή ερωτευτεί, ανάμεσά τους πιθανότατα κι ο πατέρας ή ο παππούς σας.
Φυσικό ήταν η ΒΒ να αποτελεί ίνδαλμα και για τον σχεδιαστή της κεντρομήχανης 365 GT4, τον θρυλικό Leonardo Fioravanti. Ο 80χρονος σήμερα Ιταλός ήταν η ψυχή του στούντιο Pininfarina, έχοντας σχεδιάσει τα πιο σημαντικά αυτοκίνητα, από τη 250 LM δρόμου και την Dino 206 GT μέχρι την Daytona και την BB.
O Enzo Ferrari είναι γνωστό ότι δεν ήθελε να φτιάξει ένα κεντρομήχανο μοντέλο δρόμου, φοβούμενος ότι οι πελάτες του δεν θα μπορούσαν να το ελέγξουν. Όμως, μετά την επιτυχία του Ferruccio Lamborghini, πρώτα με τη Miura και στη συνέχεια με την Countach, ο Γέρος αναγκάστηκε να αναθεωρήσει και ανέθεσε τη σχεδίαση της 365 GT4.
Ας αφήσουμε όμως τον Fioravanti να μας διηγηθεί την ιστορία, όπως την είπε στον Michael Harvey του νέου, «υψηλών οκτανίων» περιοδικού The Road Rat:
«Όλοι μας κάναμε την ίδια σκέψη όταν είδαμε την 365 GT4 σε κλίμακα 1:1, το πρώτο πρωτότυπο. “Ουάου! Είναι πολύ όμορφη. Πολύ… σέξι”. Φυσικά, όλοι σκεπτόμασταν την Brigitte Bardot.
«Δεν θυμάμαι σε ποια ταινία –παλιά, ασπρόμαυρη– την είχαμε δει και ήταν πολύ νέα και όχι πολύ ντυμένη. Όλοι την είχαμε δει πρόσφατα. Κι από την πρώτη στιγμή είπαμε το αυτοκίνητο ΒΒ.
«Οι άνθρωποι στο μάρκετινγκ της Ferrari όμως αγριεύτηκαν: “BB; Είναι αδύνατο να δώσουμε επίσημα σε αυτοκίνητο το όνομα της Bardot. Αδύνατο!” Όμως μια ιδιοφυία στη Ferrari εφεύρε το “Berlinetta Boxer”. Καλό, αλλά λάθος, αφού το Berlinetta σημαίνει κινητήρας μπροστά. Και το Boxer; Δεν είναι boxer, είναι ένας flat-12».
Τελικά, ήταν ένας εύσχημος τρόπος για να τιμήσουν μια θεά της ομορφιάς. Και δεν ήταν η μόνη, αφού ο Fioravanti εκμυστηρεύεται: «Για κάθε αυτοκίνητο που σχεδίαζα, είχα και μια διαφορετική γυναίκα στο μυαλό μου. Ποια αυτοκίνητα; Ποιες γυναίκες; Αυτό θα πρέπει να μείνει το μυστικό μου».