Δεκάδες είναι τα δημοσιεύματα του ευρωπαϊκού τύπου, σε καθημερινή βάση, τα οποία στρέφονται κατά των ντίζελ αυτοκινήτων. Απαγορεύσεις στα αστικά κέντρα για παλιά diesel, έξτρα φορολογία και μεταστροφή σε άλλες τεχνολογίες από τις εταιρείες αυτοκινήτου συνθέτουν ένα εχθρικό παζλ στον μέχρι χθες δημοφιλέστερο τύπο καυσίμου στην Ευρώπη. Τι άλλαξε, όμως, στη Γηραία Ήπειρο και τι πρόκειται να γίνει από δω και στο εξής;
Το dieselgate, που έσκασε πριν τρία χρόνια περίπου στην Αμερική, επέφερε μια σειρά από αρνητικές εξελίξεις. Ο μέχρι πρότινος τρόπος μέτρησης ρύπων & κατανάλωσης ήταν διάτρητος και έτσι τα νούμερα που ανακοίνωναν όλοι κατασκευαστές ήταν -κατά γενική ομολογία- πλασματικά. Σήμερα η εφαρμογή του WLTP, που έχει μπει σε ισχύ, δημιουργεί πονοκέφαλο στους κατασκευαστές. Μάλιστα πολλά εργοστάσια τροποποιούν τις γραμμές παραγωγής τους, ώστε τα μοντέλα τους να εναρμονιστούν με τα νέα δεδομένα που θα είναι υποχρεωτικά από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο (δεν αποκλείεται να έχουμε αυξήσεις σε τιμές & σε τέλη κυκλοφορίας – όπου δηλαδή υπάρχει εξάρτηση με ρύπους).
Στο πλαίσιο αυτό η εξέλιξη των μικρών ντίζελ κινητήρων μοιάζει ασύμφορη και χωρίς νόημα, καθώς τα μοτέρ βενζίνης είναι πιο αποδοτικά και μπορούν να «πιάσουν» νούμερα με μικρότερο κόστος (για παράδειγμα το νέο Hyundai i20 έχει μόνο βενζινοκίνητα μηχανικά σύνολα, η Toyota από το 2019 προσφέρει ντίζελ μόνο στα Land Cruiser & Hilux και πολλά ακόμη παραδείγματα). Άρα είναι ρίσκο η αγορά πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου; Αν εξαιρέσουμε πως αύριο μπορεί να ξυπνήσει ένα υπουργός και χαρατσώσει τα ντίζελ, ο υποψήφιος αγοραστής ενός καινούργιου ντίζελ δεν έχει να φοβηθεί τίποτα αυτή τη στιγμή. Βέβαια, το ερώτημα που μπαίνει είναι αν χρειάζεται πραγματικά ένα πετρελαιοκίνητο. Και μιλάμε για τις περιπτώσεις που διανύεις από 20.000 χλμ. και πάνω κάθε χρόνο. Αν τα ετήσια χιλιόμετρά σου είναι λιγότερα, τότε η απόσβεση του έξτρα κόστους έναντι της βενζίνης, γίνεται σε διάστημα μεγαλύτερο των 5 ετών και έτσι δεν συμφέρει.
Ας πάρουμε για παράδειγμα ένα best-seller της ελληνικής αγοράς, το VW Polo. H διαφορά τιμής μεταξύ του 1,0 TSI και του 1,6 TDI ανέρχεται στα 2.410 ευρώ. Αν κάποιος διανύει 15.000 χλμ. το χρόνο, το όφελος λόγω χαμηλότερης κατανάλωσης και τελών κυκλοφορίας ανέρχεται στα 337 ευρώ* το χρόνο υπέρ του ντίζελ. Άρα η απόσβεση στη διαφορά τιμής (το diesel Polo είναι ακριβότερο κατά 2.500 ευρώ) μπορεί να ξεπεράσει τα 7 χρόνια. Σας συμφέρει;
Από την άλλη, θα πρέπει να αποφύγετε τα μεταχειρισμένα ντίζελ εισαγωγής Εuro4 και παλαιότερα. Εκτός της απαγόρευσης που ισχύει για αυτά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, φαίνεται πως έρχεται επιπλέον ένα έξτρα χαράτσι για όσους τα απέκτησαν με ψευδή δήλωση κατοικίας και τα κυκλοφορούν παράνομα στις δύο μεγαλουπόλεις. Άρα είναι θέμα αναγκών. Αν κάνετε πολλά χιλιόμετρα το χρόνο, 20.000 και πάνω, το diesel συμφέρει. Αν όχι, η βενζίνη δείχνει πιο θελκτική. Σε κάθε περίπτωση επιλέξτε ένα καινούργιο αυτοκίνητο και όχι μεταχειρισμένο εισαγωγής.
*VW Polo 1,0 TSI 95PS Comfortline: 14.990 ευρώ, μέση κατανάλωση 4,6 lt./100 χλμ. & τέλη κυκλοφορίας 102 ευρώ. Μέση τιμή βενζίνης 1,563 ευρώ/λίτρο
*VW Polo 1,6 TDI 95PS Comfortline: 17.400 ευρώ, μέση κατανάλωση 3,7 lt/100 χλμ. & τέλη κυκλοφορίας 87,3 ευρώ. Μέση τιμή πετρελαίου 1,362 ευρώ/λίτρο
Πηγή: newsauto.gr