Η ιστορία ενός αυτοκινήτου είναι συχνά, πρώτα και κύρια, η ιστορία των ανδρών και των γυναικών που το σχεδίασαν. Η ιστορία του PEUGEOT 205 είναι αλληλένδετη με αυτή του Jean Boillot, μέλους του διοικητικού συμβουλίου της PEUGEOT στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Ήταν ο άνθρωπος που, σε μια δύσκολη στιγμή για την εταιρεία, σκέφτηκε το φιλόδοξο project ενός νέου μικρού αυτοκινήτου, που θα ήταν πολύ περισσότερο από ένα αυτοκίνητο πόλης, θα ήταν ένα αυτοκίνητο πολλαπλών χρήσεων, τόσο άνετο στην πόλη όσο και σε επαρχιακούς δρόμους, ικανό να μεταφέρει μια μικρή οικογένεια, αλλά και προσιτό... με λίγα λόγια, ένα αυτοκίνητο που θα «κούμπωνε» παντού.

PEUGEOT design απέναντι στον Pininfarina


Το πρώτο μικρό diesel υψηλών επιδόσεων

Τεχνολογικά, το PEUGEOT 205 σηματοδότησε την είσοδο της PEUGEOT στη σύγχρονη εποχή: συμπαγές αλλά ευρύχωρο, πρακτικό με το hatchback σχήμα του, αποδοτικό και οικονομικό ταυτόχρονα, προσαρμοσμένο σε όλες τις χρήσεις... Συγκεκριμένα, είναι το πρώτο αυτοκίνητο της μάρκας που υιοθέτησε ράβδους στρέψης στο πίσω μέρος, ώστε να ελευθερωθεί περισσότερος χώρος στον χώρο επιβατών. Είναι επίσης το πρώτο αυτοκίνητο που εφοδιάζεται με τη νέα οικογένεια κινητήρων XU, δηλαδή τον XUD7, έναν τετρακύλινδρο κινητήρα 1.769κ.εκ. με 60 ίππους, που έκανε το PEUGEOT 205 το πρώτο μικρό γαλλικό αυτοκίνητο diesel, και κυρίως το πρώτο μικρό μοντέλο diesel που διαθέτει ισχύ αντίστοιχη με αυτή των βενζινοκίνητων, αλλά με πολύ χαμηλότερη κατανάλωση (3,9λ./100χλμ. κατά μέσο όρο). 

Ισχύς από 45 έως... 200 ίππους!

Το PEUGEOT 205 ήταν το πρώτο μικρό PEUGEOT που διέθετε μία τόσο μεγάλη και ευρεία γκάμα κινητήρων - από 45 έως 200 ίππους! - και ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, μια σπάνια επιλογή για την αγορά εκείνη την εποχή. Από την κυκλοφορία του το 1983, προσφερόταν με τέσσερις βενζινοκινητήρες και έναν πετρελαιοκινητήρα. Την επόμενη χρονιά, η γκάμα μεγάλωσε συμπεριλαμβάνοντας και τα θρυλικά GTI και Turbo 16, καθώς και 3θυρο αμάξωμα. Ακολούθησε μια ολόκληρη σειρά εκδόσεων, από τις πιο προσιτές, όπως η Junior του 1986 με τα τζιν καθίσματα, μέχρι τις πιο σικάτες, όπως η Lacoste ή η Gentry.

Όταν η διαφήμιση ανακάλυψε τον «ιερό αριθμό» 

Από το 1983, το PEUGEOT 205 ακολούθησε μια στρατηγική μάρκετινγκ που ταίριαζε απόλυτα με τα χαρακτηριστικά του. Μόλις λανσαρίστηκε, το προσωνύμιο ο «ιερός αριθμός» χτύπησε φλέβα. Οι τηλεοπτικές διαφημίσεις που το χρησιμοποίησαν ήταν αποτελεσματικές και ταίριαζαν πολύ με την εποχή, όπως η διάσημη ταινία στην οποία το PEUGEOT 205 καταδιώκεται σε μια παγωμένη λίμνη και βομβαρδίζεται από ένα στρατιωτικό αεροπλάνο, με μια αίσθηση πολύ "James Bond". Μια διαφήμιση σκηνοθετημένη από τον Gérard Pirès, ο οποίος λίγα χρόνια αργότερα θα έκανε τη διάσημη ταινία μεγάλου μήκους Taxi, με πρωταγωνιστή ένα PEUGEOT 406! 

Ο πραγματικός πρωταθλητής!

Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός επρόκειτο να αποτελέσει ένα πολύ δυνατό εργαλείο για την προώθηση του PEUGEOT 205 και της μάρκας PEUGEOT. Το 1984, με την καθοδήγηση του Jean Todt, η PEUGEOT μπαίνει με το εντυπωσιακό 205 Turbo 16, στην κορυφαία κατηγορία των αγώνων του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι, το θρυλικό «Group B». 

Κατά τη διάρκεια αυτής της πρώτης σεζόν, ο Ari Vatanen κέρδισε τις εντυπώσεις, κερδίζοντας τρείς αγώνες. Το 1985 και το 1986, το PEUGEOT 205 Turbo 16 επέτρεψε στην PEUGEOT να κερδίσει τον παγκόσμιο τίτλο των κατασκευαστών και στους Timo Salonen (1985) και Juha Kankkunen (1986), να κατακτήσουν τον τίτλο των οδηγών. Καθώς δεν υπήρχε πλέον το «Group B», στα τέλη του 1986 ο Jean Todt πρότεινε στην PEUGEOT να λάβει μέρος με το 205 T16, σε ένα θρυλικό αγώνα, το Paris-Dakar. Η πρόκληση έγινε δεκτή και το ειδικά διαμορφωμένο PEUGEOT 205 T16 κέρδισε το διάσημο αγώνα το 1987 και το 1988, πρώτα με τον Ari Vatanen στα πηδάλια, και στη συνέχεια με τον Juha Kankkunen.

Το 1998, μετά από μια μακρά και πλούσια καριέρα 15 ετών, και την παραγωγή να έχει φτάσει τις 5.278.050 μονάδες, το PEUGEOT 205 σταμάτησε να παράγεται. Στο μυαλό των φανατικών του αυτοκινήτου, θα παραμείνει για πάντα ο «ιερός αριθμός» της PEUGEOT, αυτός που έβαλε τα θεμέλια μιας σειράς εξαιρετικά επιτυχημένων αυτοκινήτων πόλης, όπως είναι το PEUGEOT 206, το PEUGEOT 207, και το PEUGEOT 208 του σήμερα.

Ημερομηνίες ορόσημα για το PEUGEOT 205

⦁    24 Φεβρουαρίου 1983: Λανσάρεται η 5θυρη έκδοση του PEUGEOT 205 
⦁    1984: λανσάρισμα της 3θυρης έκδοσης του PEUGEOT 205 και της έκδοσης PEUGEOT 205 GTI 1.6 με τους 105ίππους, προωθείται η πρώτη νίκη του PEUGEOT 205 Turbo 16, στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (στον αγώνα της Φιλανδίας)
⦁    1985: το PEUGEOT 205 Turbo 16 στέφεται παγκόσμιος πρωταθλητής (με οδηγό τον Timo Salonen), από τη γραμμή παραγωγής του εργοστασίου στο Mulhouse βγαίνει το εκατομμυριοστό PEUGEOT 205 
⦁    1986: λανσάρεται το PEUGEOT 205 Cabriolet, οι εκδόσεις GTI με 115 και 130ίππους, και το PEUGEOT 205 Turbo 16 κατακτά ξανά το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, με οδηγό το Juha Kankkunen, αυτή τη φορά.
⦁    1987: το PEUGEOT 205 διαθέτει νέο ταμπλό, και το PEUGEOT 205 Turbo 16 κερδίζει τον αγώνα Paris-Dakar
⦁    1988: λανσάρεται η έκδοση PEUGEOT 205 Rallye, και το PEUGEOT 205 Turbo 16 κερδίζει για δεύτερη φορά το Paris-Dakar
⦁    1989: παρουσιάζεται η έκδοση PEUGEOT 205 Roland Garros
⦁    1990: με ελαφρό ‘restyling’ (φλας, πίσω φώτα...), παρουσιάζεται το PEUGEOT 205 Diesel Turbo (78ίπποι)
⦁    1993: τερματίζεται η παραγωγή του PEUGEOT 205 GTI 
⦁    1995: τερματίζεται η παραγωγή του PEUGEOT 205 Cabriolet
⦁    1998: το PEUGEOT 205 αντικαθίσταται από το PEUGEOT 206.

Πηγή: Star.gr