Δύο είναι οι εξομοιωτές προπονητικής που ξεχωρίζουν στις μέρες μας. Το Football Manager και το FIFA Manager. Το πρώτο αποτελεί συνέχεια του Championship Manager που πρωτοκυκλοφόρησε το 1992 και που απ’ το 2005 κι έπειτα άλλαξε όνομα λόγω της γνωστής διακοπής συνεργασίας με την Eidos και την “μεταγραφή” της Sega. Το δεύτερο ξεκίνησε ως Total Club Manager το 2003 και στα τέλη του 2005 μετονομάστηκε σε FIFA Manager. Με το FIFA Manager 06 η EA Sports έριξε χρήμα, καθώς αξιοποίησε όχι μόνο τα δικαιώματα του ονόματος που κατείχε ήδη για το ποδοσφαιράκι της, αλλά επιπρόσθετα πλήρωσε για τα δικαιώματα 9 συγκροτημάτων, κάτι που δεν συνέχισε στις επόμενες εκδόσεις της συγκεκριμένης σειράς προπονητικής.
Μετά από 10 χρόνια, η Electronic Arts αποφασίζει να σταματήσει την κυκλοφορία του FIFA Manager, με την φετινή έκδοση να είναι και η τελευταία. Οι πωλήσεις δεν πήγαιναν καθόλου καλά και ο αιώνιος αντίπαλος Football Manager είχε πάντοτε τον πρώτο λόγο. Το τελευταίο ήταν κάτι που παραδέχθηκε ακόμα κι ο Gerald Köhler, επικεφαλής προγραμματισμού της γερμανικής Bright Future (εταιρεία που αναπτύσσει κάθε χρόνο το FIFA Manager). “Τα manager games υψηλού επιπέδου δημιουργούνται σε δύο χώρες (σ.σ. Αγγλία και Γερμανία) εκ των οποίων η μία κυριαρχεί στην αγορά τα τελευταία χρόνια” ομολόγησε χαρακτηριστικά.
Πέρα από τις κακές πωλήσεις, ο Köhler επικαλέστηκε ως ανταγωνιστή ακόμη την “Τάση στα online και mobile games που επικτρατεί τελευταία”. Αν το FIFA Manager συνέχιζε τότε θα έπρεπε να δημιουργήσει μια νέα game engine (μηχανή παιχνιδιού) από την αρχή και να μπορέσει να είναι συμβατό με όλα τα σύγχρονα πρότυπα για online multiplayer, τομέα στον οποίο παρουσίαζε μονίμως πρόβλημα. Για μένα ήταν καθαρά θέμα ικανότητας των προγραμματιστών. Μέχρι εκεί μπορούσαν και αυτό απέδωσαν.
Το Total Club Manager δεν ήταν το πρώτο ποδοσφαιράκι που καθιέρωσε 3D απεικόνιση. Το UEFA Manager 2000 της Infogrames ήταν το πρώτο και μάλιστα το θεωρώ πολύ μπροστά για την εποχή του, καθώς προσέφερε εις βάθος κατασκευή γηπέδου, απλό gameplay και πολύ φιλικό user interface. Το Total Club Manager είχε ως όπλο την τεχνογνωσία της EA Sports, την οποία όμως οι Γερμανοί δεν κατάφεραν να αξιοποιήσουν σωστά.
Τα προβλήματα
Όσοι από εσάς έχετε παίξει FIFA Manager έστω μία φορά, είμαι βέβαιος ότι θα θυμάστε ακόμη τα τραγικά προβλήματα που είχε στο gameplay. Το κυριότερο απ’ όλα, εκεί όπου το Football Manager είναι βασιλιάς, αφορά στην βάση δεδομένων. Δεν νοείται manager game που να μην έχει ακαδημίες στις ομάδες, στατιστικά που να ευσταθούν ή έστω ελεύθερους παίκτες! Σκεφτείτε το. Ξεκινάς με μια ελληνική ομάδα και θέλεις να πάρεις παίκτες που έχουν μείνει ελεύθεροι. Ε λοιπόν δεν υπάρχουν πουθενά. Δεν είναι απλά ότι οι ερευνητές της Bright Future ήταν άσχετοι ή ότι δεν είχαν fanbase στις περισσότερες χώρες (όπως έχει το Football Manager). Το να μην ξέρεις έστω να χρησιμοποιήσεις το transfermarkt.de για να μάθεις τους ελεύθερους παίκτες ή τους ελεύθερους γυμναστές και να χρησιμοποιείς ψεύτικα ονόματα είναι καθαρά δική σου ευθύνη και αποτέλεσμα κακής έρευνας.
Το gameplay δεν παρουσίαζε κενά μόνο στον τομέα αυτό, αλλά και στις τακτικές, την προπόνηση ή ακόμα και in-game στον αγώνα. Πρώτα απ’ όλα οι οδηγίες που δίνατε στους παίκτες σας δεν εκτελούνταν πάντοτε. Απ’ την άλλη στις τελευταίες εκδόσεις ελέγχατε οι ίδιοι έναν παίκτη και καθαρίζατε τα ματς πιο εύκολα, οπότε ακόμα κι αν δεν άκουγε κανείς τις εντολές σας, παίρνατε την μπάλα και το “παστελώνατε”. Από εκεί κι έπειτα όμως, η καθημερινότητά σας στο παιχνίδι ήταν δύσμοιρη. Το σύστημα προπόνησης ήταν δυσνόητο κι ενίοτε γεμάτο bugs και το μεταγραφικό σύστημα “έμπαζε” από παντού με κύριο παράγοντα την αφαίρεση της δυνατότητας πώλησης παικτών που είχαν υπογράψει συμβόλαιο το ίδιο έτος. Λες και δεν έχουμε δει παίκτη να πωλείται στο μήνα πάνω όταν σέρνεται ή θα πρέπει να φάμε στη μάπα τα παλτά που μας φόρτωσε ο προηγούμενος προπονητής.
Η συνέχεια
Φεύγοντας από τον αγωνιστικό χώρο, οι προγραμματιστές της Sports Interactive ευχαρίστησαν τους fans για την υποστήριξή τους και ευχύθηκαν τα fan sites να συνεχίσουν να κρατούν το παιχνίδι ζωντανό μέσω μελλοντικών updates. Το αν θα αναβιώσει η σειρά με κάποιο τρόπο από indie developers αυτό είναι νωρίς για να το γνωρίζουμε. Αυτό παράλληλα σημαίνει ότι η Sports Interactive με το Football Manager δεν θα έχει στο εξής το κίνητρο του ανταγωνισμού, παρά μόνο τον κακό της εαυτό να αντιμετωπίσει.
Τώρα αν θέλετε την ταπεινή μου άποψη, ο Köhler δεν έκανε για game designer. Δεν θέλεις πτυχίο για να καταλάβεις χρόνια τώρα πως κάθε διαθέσιμος προς πώληση παίκτης θα πρέπει να έχει την ένδειξη “listed” δίπλα του για να ξέρει ο χρήστης ποιους έχει βάλει για πούλημα και ποιους όχι. Όσο για τις εικόνες του παιχνιδιού, δεν έχει κυκλοφορήσει κάποιο screenshot στο internet για το FIFA Manager 14, δεν το λάβαμε φέτος στα χέρια μας από την EA, ενώ δεν υπάρχει ούτε για δείγμα στην…ακτή των πειρατών. Ελπίζω να μην το παίξουν μόνο συγγενείς και φίλοι φέτος.
Καθίστε στον Πάγκο
[Με e-mail στο [email protected]]
Στείλτε θέματα προς συζήτηση, screenshots ή απορίες στο παραπάνω e-mail.