Τα τελευταία χρόνια η σειρά Fifa της EA Sports έχει πάρει τα πάνω της στο θέμα πωλήσεων έναντι του Pro Evolution Soccer της Konami. Η ιαπωνική εταιρεία εξακολουθεί να μας παρουσιάζει ένα arcade ποδοσφαιράκι που απευθύνεται στους πιο απλούς gamers, εντάσσοντας στις τελευταίες εκδόσεις simulation στοιχεία. Τόσο όμως κάποια προβλήματα στο gameplay, όσο και τα αποκλειστικά δικαιώματα που έχει η EA Sports σε πολλά πρωταθλήματα (κυρίως των προηγμένων ποδοσφαιρικά χωρών) δεν κατάφεραν να κάνουν την Konami να εξελίξει το προϊόν της.
Στο Pro Evolution Soccer 2013 είχαμε προς στιγμήν διόρθωση στο lag του online mode όπου ίσως για πρώτη φορά στην ιστορία της σειράς καταφέραμε και παίξαμε -τουλάχιστον στο 1vs1- με αξιοπρεπείς ταχύτητες. Το lag όμως επέστρεψε στην περυσινή έκδοση, η οποία αξίζει να σημειωθεί ότι δεν κυκλοφόρησε στις κονσόλες νέας γενιάς PS4 και Xbox One. Ο λόγος ήταν ότι οι προγραμματιστές της Konami σπατάλησαν πολύ χρόνο στο να αναπτύξουν την νέα μηχανή αγώνα Fox Engine και έδωσαν βάση στο να αναπτύξουν το παιχνίδι σε PC, PS3, Xbox 360, PS2 και PSP, δηλαδή πλατφόρμες που τους έχουν αποφέρει τα περισσότερα έσοδα μέχρι σήμερα.
Πριν από λίγες ημέρες, η Konami ανακοίνωσε στο twitter profile της το Pro Evolution Soccer 2015 με μια λιτή σημείωση ότι θα κυκλοφορήσει στο PlayStation 4. Δεν έγινε καμία αναφορά για άλλα format. Αυτό μας δίνει την εντύπωση ότι οι developers της ιαπωνικής εταιρείας θα έχουν ως κύρια βάση το PS4 κι από εκεί και πέρα ανάλογα με τα χρονικά περιθώρια θα εξετάσουν και τα υπόλοιπα format. Για μένα το PS3 είναι σίγουρο καθώς το port της έκδοσης του PS4 σε αυτή του PS3 είναι πολύ πιο εύκολο σε σύγκριση με άλλα. Δεν μάθαμε τι θα συμβεί ακριβώς με τα Xbox One και Xbox 360.
Για την ιστορία, από την εποχή του Pro Evolution Soccer 3 στο PS2 δεν έχουμε ξαναδεί ποτέ την ιαπωνική εταιρεία να κυκλοφορεί τίτλο αποκλειστικά για κονσόλα της Sony. Τότε άλλωστε το Xbox δεν είχε πάρει ακόμα τα πάνω του. Συνεπώς λογικά θα ανακοινωθεί και για το Xbox One. Η αλήθεια είναι πάντως ότι στις κονσόλες της Microsoft η Konami δεν έχει επιτύχει μεγάλες πωλήσεις, αλλά κατά την άποψή μου το PES θα έπρεπε να κυκλοφορήσει και εκεί. Τέλος, είναι αυτονόητο ότι η PC έκδοση επιβάλλεται, έστω και με port της τελευταίας στιγμής. Η EA Sports έχει παραμελήσει την αντίστοιχη έκδοση του Fifa οπότε οι κάτοχοι υπολογιστών προτιμούν Konami, κυρίως λόγω γραφικών (είναι και η εφαρμογή Origin ένας πονοκέφαλος εδώ που τα λέμε).
Με το Fifa 14 σε PS4 και Xbox One τα στάνταρ έχουν πλέον ανέβει και η ΕΑ Sports έχει ξεπεράσει την Konami ακόμα και στον τομέα των γραφικών για τα οποία υπερηφανευόταν εδώ και δεκαετίες η ιαπωνική εταιρεία. Για μένα το πρόβλημα του Pro Evolution Soccer τα τελευταία χρόνια είναι ιεραρχικό. Ο Shingo "Seabass" Takatsuka έπρεπε να αντικατασταθεί και ο νέος lead developer του παιχνιδιού Masuda Kei προσπάθησε να αλλάξει σημαντικούς τομείς στο gameplay. Οι πάσες και το σύστημα άμυνας ήταν ήδη προβληματικά όταν ανέλαβε τα ηνία, ενώ οι τερματοφύλακες είχαν "μανταλάκια" στα χέρια. Στο PES 2014 διορθώθηκαν ορισμένα βασικά προβλήματα, αλλά απ' την άλλη η φιλοσοφία παρέμεινε η ίδια. Ο ρυθμός ανάπτυξης είναι αργός, τόσο στην ταχύτητα των παικτών όσο και στις πάσες, με την Konami να υποστηρίζει ότι αυτός είναι ο πραγματικός ρυθμός του ποδοσφαίρου και την EA να θεωρεί ότι δημιουργεί το απόλυτο simulation ποδοσφαιράκι. Όπως και να 'χει, για το PES αυτού του είδους το gameplay κουράζει κι ο παίκτης θέλει κάτι πιο γρήγορο, ενώ στα σουτ απαιτεί simulation νοοτροπία όπως του Fifa και όχι arcade. Όταν είσαι με το τέρμα απέναντι θα πρέπει το γκολ που θα μπει να μην είναι αυτοματοποιημένο (ανεξάρτητα από το πόσο καλά σουτάρεις ή στρίβεις). Δεν λέμε να μας βγάλει το λάδι όπως στο Fifa που οι τερματοφύλακες είναι υπεράνθρωποι, αλλά αντιλαμβάνεστε τι εννοώ.
Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι αν η Konami θέλει να πιάσει σοβαρές πωλήσεις, καλά θα κάνει εκτός από το gameplay, πρώτον να πληρώσει και να προσθέσει όσο περισσότερα πρωταθλήματα μπορεί (για τα περισσότερα η EA Sports δεν έχει αποκλειστικά δικαιώματα), δεύτερο να πληρώσει (πάλι) για να φτιάξει αξιοπρεπείς online servers χωρίς lag που να μην απαιτούν ρυθμίσεις στο router και τρίτον στην περιγραφή αγώνα να γίνεται επαγγελματική δουλειά, με κατευθυντήριες γραμμές από βετεράνους sportscasters που θα γράψουν οι ίδιοι τα κείμενα για καθετί που θα συμβαίνει στον αγωνιστικό χώρο και όχι ένα γκρουπ ιαπώνων που νομίζει ότι ξέρει από μπάλα. Τέταρτον, θα πρέπει τα modes να έχουν περισσότερες επιλογές και το loading να είναι μειωμένο. Αν γίνει σοβαρή δουλειά σε όλα τα παραπάνω, τα υπόλοιπα θα βρουν το δρόμο τους. Αν όμως δούμε την ίδια εικόνα και ειδικά σε κονσόλα νέας γενιάς όπως το PS4, τότε η Konami θα έχει παίξει το τελευταίο της χαρτί.
Καθίστε στον Πάγκο
[Με e-mail στο [email protected]]
Στείλτε θέματα προς συζήτηση, screenshots ή απορίες στο παραπάνω e-mail.