Η θεμελίωση του κτιρίου που θα στεγάσει τα δύο μουσεία της Αγιάς Σοφιάς συνδυάστηκε με μία σεμνή τελετή από την ΑΕΚ. Τελέστηκε αγιασμός στις 30 Μαΐου 2020, μία μέρα μετά την ημέρα μνήμης για την Άλωση της Πόλης.
Στο μεταίχμιο που χωρίζει τον φέροντα οργανισμό του γηπέδου από το υπό ανέγερση μουσείο ο πατήρ Τιμόθεος ψάλλει το «Σώσον Κύριε τον λαόν σου» και ραίνει με Αγιασμό τα σίδερα που «αγκαλιάζονται» με το τσιμέντο. Λίγο πιο πέρα, μέσα από το γήπεδο, στο νότιο πέταλο ακούγονται ήχοι ποντιακής λύρας. Είναι η κεμεντζέ του Γιάννη Μιχαηλίδη η φωνή του οποίου ερμήνεύει γνώριμα παραδοσιακά ποντιακά άσματα, όπως το «Πάρθεν η Ρωμανία» και το «Αητέντς επαραπέτανεν».
Ο παλιός τερματοφύλακας της ΑΕΚ, Ηλίας Ατματσίδης είναι παρών και καταγράφει το στιγμιότυπο με βίντεο στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, το οποίο γίνεται viral στον ενωσίτικο κόσμο. Το Sportdog μίλησε με τον καλλιτέχνη που έγινε ο δεύτερος λυράρης, ο οποίος έπαιξε μέσα στην Αγιά Σοφιά.
Είχε προηγηθεί ο Κώστας Κωστελίδης τον Ιούνιο του 2018 με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων . Μόνο που δύο χρόνια πριν η κεμεντζέ ακούστηκε μέσα σε ένα εργοτάξιο, ενώ σήμερα μιλάμε για ένα έτοιμο γήπεδο.
«Όλο αυτό ήταν απρόσμενο για μένα. Είμαι ΑΕΚ από μικρός, την αγαπώ, την παρακολουθώ, πάω στο γήπεδο. Ποτέ δεν περίμενα όμως, ότι θα έρθει μία στιγμή να παίξω μέσα στο νέο γήπεδο της ομάδας, το οποίο εκτός από αθλητικό έχει και μνημειακό χαρακτήρα. Θα είναι ένα σύμβολο για όλους τους πρόσφυγες», αναφέρει στο Sportdog.gr o Πόντιος λυράρης.
Η επιλογή του τραγουδιού «Πάρθεν η Ρωμανία» ήταν επίκαιρη λόγω της ημέρας μνήμης της Άλωσης, με την οποία ο μουσικός έχει δεθεί καλλιτεχνικά, αφού το Μάιο του 2009, σε ηλικία 14 ετών, είχε τραγουδήσει στα «Παλαιολόγια» στον ιστορικό αρχαιολογικό χώρο του Μυστρά στην επετειακή εκδήλωση που διοργανώθηκε για το πάρσιμο της Πόλης.
Γιατί ο Γιάννης Μιχαηλίδης επέλεξε το «Αητέντς επαραπέτανεν» (σημαίνει “αετός πετούσε ψηλά”); «Επειδή είναι ένα παραδοσιακό τραγούδι και η ΑΕΚ έχει ως έμβλημα τον δικέφαλο αετό» απαντά ο οργανοπαίκτης και συμπληρώνει: «Έπαιξα ένα παραδοσιακό ποντιακό τραγούδι που απευθύνεται σε όλους τους πρόσφυγες, όχι μόνο σε Πόντιους, αλλά και σε Μικρασιάτες και Καππαδόκες. Επίσης το τραγούδι δεν έχει οπαδικό χαρακτήρα».
Η συμπάθεια του λυράρη με τον Ηλία Ατματσίδη είναι αμοιβαία λόγω κοινής καταγωγής. Αμφότεροι κατάγονται από το Ατά Παζάρ (επαρχία της Νικομήδειας της Μικράς Ασίας που είχε χωριά που κατοικήθηκαν από Πόντιους) και όπως αναφέρει ο Γιάννης, τον θαύμαζε από μικρός. «Με το που με είδε να παίζω χάρηκε πάρα πολύ. Ο Ηλίας είναι ένας άνθρωπος με πολλά “δικά μας” βιώματα και του αρέσει πολύ η κεμεντζέ. Τρελαίνεται να ακούει ποντιακή λύρα», αποκαλύπτει ο λυράρης.
Ειδικοί και όσοι έχουν απολαύσει έστω μία μικρής διάρκειας επίσκεψη εντός του γηπέδου παραμιλούν για την ακουστική του. Ενθουσιασμένος εμφανίζεται και ο κεμεντζετζής. «Μου έκανε εντύπωση. Σε αθλητικό επίπεδο η έδρα θα είναι καμίνι. Έτσι όμως όπως θα φτιαχτεί το γήπεδο θα υπάρξει αυτή η δυνατότητα να γίνονται εκδηλώσεις, οι οποίες θα έχουν άλλο επίπεδο λόγω της ακουστικής του», σημειώνει ο μουσικός.
Ο Γιάννης Μιχαηλίδης γεννήθηκε στην Έδεσσα. Έχει σπουδάσει βυζαντινή μουσική και ποντιακή λύρα. Έχει συμμετάσχει σε πλήθος εκδηλώσεων, συναυλιών, σεμιναρίων, φεστιβάλ και δρωμένων που έχουν οργανώσει ποντιακοί και πολιτιστικοί σύλλογοι, μουσικές σχολές και άλλους φορείς. Μπορείτε να δείτε το πλήρες βιογραφικό του στη σελίδα που διατηρεί στο Facebook πατώντας εδώ.