Αυτό, εκτός από την καλύτερη συμφωνία πώλησης τηλεοπτικών δικαιωμάτων, συμβαίνει διότι το αγγλικό ποδόσφαιρο της Πρέμιερ Λιγκ είναι το προϊόν που δείχνουν οι περισσότερες χώρες στον κόσμο. Οι αγγλικές ομάδες, συνεπώς, σε οποιαδήποτε εμπορική συμφωνία συνάψουν «φέρνουν» μαζί τους και το τεράστιο τηλεοπτικό τους κοινό, γεγονός που τους επιτρέπει να ζητούν και να πετυχαίνουν καλύτερους οικονομικούς όρους. Σε μία εποχή οικονομικής κρίσης, πράγμα που σημαίνει περιορισμό εσόδων αφού μειώνεται το εισόδημα που πηγαίνει στην κατανάλωση, οι ομάδες προσπαθούν να εκμεταλλευτούν κάθε πιθανή πηγή χρημάτων.

Η κατάκτηση του Τσάμπιονς Λιγκ από την Τσέλσι ανέτρεψε την τετράδα που προκρίνεται στους ομίλους της διοργάνωσης την περίοδο 2012/13 και όχι μόνο. Ανέτρεψε και τα έσοδα που οι ομάδες θα έπαιρναν από το τηλεοπτικό πουλ της ΟΥΕΦΑ. Το συνηθισμένο μοίρασμα προβλέπει 12 εκατομμύρια στερλίνες στον πρωταθλητή, δηλαδή τη Σίτι, στη δεύτερη ομάδα 9 εκατ. στην τρίτη 6 εκατ. και στην τέταρτη 3 εκατ. Τώρα Σίτι και Τσέλσι θα πάρουν από 9 εκατομμύρια, η Γιουνάιτεντ 7,5 εκατ. και η Αρσεναλ 4,5 εκατ. Η Σίτι, για να ισοσταθμίσει ένα μέρος της απώλειας των 3 εκατομμυρίων παραπάνω που θα έπαιρνε αν δεν κέρδιζε τον τίτλο η Τσέλσι, ανακοίνωσε ήδη μία αύξηση 9% στα εισιτήρια διαρκείας της νέας χρονιάς. Η τιμή του εισιτηρίου είναι ένας τρόπος για να τονώσεις τα έσοδά σου, αλλά λόγω της οικονομικής κρίσης οι πιο πολλές ομάδες παγώνουν τις τιμές για τα εισιτήρια διαρκείας της νέας περιόδου. Οι φανέλες είναι ένα άλλο μέσο τόνωσης των εσόδων που οι Αγγλοι εκμεταλλεύονται αποτελεσματικά.

Σύμφωνα με μία έρευνα που έκανε το γερμανικό ινστιτούτο μάρκετινγκ Sport & Markt, οι αγγλικές ομάδες προβλέπεται να πουλήσουν 4 εκατ. φανέλες φέτος, διπλάσιο νούμερο από αυτό που πουλάει η δεύτερη Μπουντεσλίγκα. Και μεγαλύτερες πωλήσεις σημαίνουν και μεγαλύτερα έσοδα, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία της έρευνας, σύμφωνα με τα οποία οι μεγάλες αγγλικές ομάδες κερδίζουν κατά μέσο όρο 5,5 εκατομμύρια τον χρόνο. Ο μέσος όρος για τα πρωταθλήματα των άλλων 4 μεγάλων αγορών στην Ευρώπη βρίσκεται στα 3,3 εκατομμύρια. Δύο πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία που προκύπτουν από την έρευνα, δείχνουν πως από το 2005 η αγορά της φανέλας των ομάδων έχει αυξηθεί κατά 48% στην Ευρώπη. Το δεύτερο στοιχείο αποκαλύπτει πως η Adidas και η Νike ελέγχουν το 44% της αγοράς προμήθειας αθλητικής ένδυσης στην Ευρώπη.

Η ισπανική λίγκα και η Εφορία

Το σύνολο της αγοράς της αθλητικής ένδυσης στις πέντε μεγαλύτερες ποδοσφαιρικές αγορές φτάνει τα 330 εκατομμύρια και φυσικά κατανέμεται ανισομερώς. Για παράδειγμα, μπορεί οι δύο καλύτερες ισπανικές ομάδες να έχουν δύο από τις «ακριβότερες» φανέλες στην Ευρώπη, αλλά επειδή η συνολική τηλεοπτική προβολή του ισπανικού πρωταθλήματος δεν είναι ανάλογη με εκείνη του αγγλικού, οι υπόλοιπες ομάδες έχουν πολύ περιορισμένα έσοδα. Αν συνυπολογίσει κάποιος και την ανισότητα στα τηλεοπτικά συμβόλαια, αντιλαμβάνεται γιατί οι ισπανικές ομάδες έχουν τόσα πολλά χρέη. Ο καθηγητής λογιστικής στο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης, Χοσέ Μαρία Γκάι, παρουσίασε μία μελέτη, με βάση την οποία οι 20 ομάδες της Liga έχουν 3,53 δισ. ευρώ χρέη, ενώ άλλα 550 εκατομμύρια χρωστούν οι ομάδες της δεύτερης κατηγορίας. Πάνω από 4 δισ., δηλαδή, για ένα από τα καλύτερα πρωταθλήματα στην Ευρώπη.

Εδώ ζούμε την περιπέτεια του ΠΑΟ που αναζητεί 9 εκατομμύρια για να επιβιώσει και οι δύο Ισπανοί γίγαντες, Ρεάλ και Μπάρτσα, χρωστούν και οι δύο σχεδόν 600 εκατομμύρια. Βέβαια, έχουν και τεράστια έσοδα που φτάνουν τα 470 και τα 425 εκατομμύρια αντίστοιχα. Εσοδα που δεν έχουν η Ατλέτικο Μαδρίτης, που χρωστά κάτι περισσότερο από 500 εκατομμύρια, και η Βαλένθια, που χρωστά σχεδόν 400 εκατομμύρια. Πριν από 15 ημέρες το Ισπανικό Δημόσιο έφτασε σε μία συμφωνία με την ισπανική λίγκα, με στόχο να ρυθμιστούν ή και να σβηστεί ένα μεγάλο μέρος χρεών προς την Εφορία που φτάνουν τα 750 εκατομμύρια μέχρι το 2020.

Εποχές για πρίγκιπες

Η κατάσταση δεν είναι καλή, γενικότερα. Σε πολλούς έχει δοθεί η λάθος εντύπωση πως οι ομάδες, ή τουλάχιστον κάποιες από αυτές, έχουν πολλά χρήματα και μπορούν να ξεφύγουν από την πίεση της οικονομικής κρίσης. Υπάρχει μία αλήθεια που κανείς δεν λέει φωναχτά. Είδηση είναι μια ομάδα που έχει κέρδη. Το επαγγελματικό ποδόσφαιρο όσο κινείται σε ένα τέτοιο οικονομικό και φορολογικό πλαίσιο δεν μπορεί να παράγει κέρδη.

Πριν από τρεις ημέρες πληροφορηθήκαμε ότι η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ παραμένει το ελκυστικότερο και εμπορικότερο αθλητικό brand name στον κόσμο. Προτεινόμενη τιμή αγοράς, περίπου 1,85 δισ. δολάρια. Για μία ομάδα που έχει χρέος το οποίο ξεπερνά τα 850 εκατομμύρια δολάρια, η αποτίμηση έχει ενδιαφέρον, διότι ακόμη και η Γιουνάιτεντ έχει χρέη. Επιστρέφοντας στην Ισπανία, να θυμίσω ότι έχει ήδη γίνει μία απεργία ποδοσφαιριστών για τις οφειλές 54 περίπου εκατομμυρίων, δεδουλευμένων προς τους ποδοσφαιριστές. Ετσι και εκεί όλοι περιμένουν έναν πρίγκιπα για να σωθούν, έστω και ξυπόλυτο.

ΠΗΓΗ: Sportday