Ο Κριστιάνο, είναι ποδοσφαιριστής με σπουδαία προσόντα, περισσότερο εγωιστής από όσο επιτρέπει το περιθώριο της ατομικής έκφρασης σε ένα ομαδικό παιχνίδι, όπως το ποδόσφαιρο και κακός χαρακτήρας. Επίσης είναι εξαιρετικά δημοφιλής και αγωνίζεται στην ακριβότερη και πλουσιότερη ομάδα του κόσμου.
Αυτοί κυρίως οι παράγοντες είναι που τον κάνουν πολύ ελκυστικό στόχο στους διαφημιστές και αυτόν και άλλους μεγάλους σταρ του παγκοσμίου ποδοσφαίρου. Ποδοσφαιριστές όπως ο Ρονάλντο, είναι σαν μεγάλες διαφημιστικές πινακίδες σε προνομιακή θέση ή σαν διαφημίσεις που πέφτουν σαν σφήνες, στο δημοφιλέστερο τηλεοπτικό πρόγραμμα. Αυτές τις σφήνες, οι πολυεθνικές εταιρείες πληρώνουν πολλά χρήματα για να προβάλλουν τα προϊόντα τους.
Οπως υποθέτει κάποιος, καμία από αυτές τις εταιρείες δεν διακινδυνεύει να καταστρέψει ένα τόσο σοβαρό διαφημιστικό πλεονέκτημα και να πετάξει στο καλάθι των αχρήστων, τα εκατομμύρια που έχει επενδύσει σε κάποιον πδοσφαιριστή, όπως ο Ρονάλντο. Ο ποδοσφαιριστής-σταρ, έχει αξία για τον διαφημιζόμενο, μόνον όσο συνεχίζει να αγωνίζεται. Να φαίνεται. Ενας ποδοσφαιριστής που μένει εκτός αγωνιστικής δράσης, είναι ζημιά. Οσο μεγαλύτερο είναι αυτό το διάστημα, τόσο μεγαλύτερη είναι η ζημιά. Γίνεται αντιληπτό, λοιπόν, ότι εκείνο που προέχει στο σύγχρονο ποδόσφαιρο και ιδιαίτερα σε αυτό το επίπεδο που αγωνίζεται ο Ρονάλντο, είναι το συμφέρον του διαφημιζόμενου και όχι το παιχνίδι. Αυτό, έχει μεταλλαχθεί, εδώ και καιρό.
Ο Ρονάλντο είχε έναν τραυματισμό, στο τέλος μίας πολύ γεμάτης χρονιάς. Ακολουθούσε το Μουντιάλ χωρίς, όμως να μεσολαβεί ικανό χρονικό διάτημα για την πλήρη αποθεραπεία του. Οι πιθανότητες υποτροπής του, αν τραυματιστεί σε κάποιο από τα παιχνίδια του Μουντιάλ, με κίνδυνο να μείνει εκτός γηπεδων για μεγάλο χρονικό διάστημα, είναι πάρα πολλές. Δεν χρειάζεται να τον πιέσουν οι χορηγοί του ή κάποιες σχετικές ρήτρες που θα μπορούσαν να υπάρχουν στα συμβόλαια που έχει υπογράψει, για να αγωνιστεί προσεκτικά μέχρι εξαφάνισης. Το καταλαβαίνει και ο ίδιος, όπως και κάθε άλλος που θα βρισκόταν στη θέση του. Σε τέτοιες περιπτώσεις, οι ποδοσφαιριστές δεν αντιμετωπίζουν το δίλημμα «τα χρήματα ή το παιχνίδι».
Εχουν ήδη κάνει την επιλογή τους. Και οι εταιρείες επίσης και μάλιστα έχουν τη δύναμη να την επιβάλλουν στη βάση του δόγματος «money makes the world go round». Εχουν γραφεί πολλά για τα οικονομικά συμφέροντα γύρω από το Μουντιάλ για να βγάλουν, όσοι σκεφτονται βλέποντας όλη την εικόνα, τα συμπεράσματά τους.
Η παγκόσμια «πίτα» και η ΦΙΦΑ
Σύμφωνα με μία έρευνα της Zenith Optimedia μίας μεγάλης εταιρείας που αγοράζει διαφημιστικό χρόνο, η παγκόσμια διαφημιστική αγορά θα αυξηθεί φέτος κατά 5,4% και θα φτάσει στο ύψος των 524 δισ. δολαρίων, χάρη στο Παγκόσμιο Κύπελλο. Η ίδια εταιρεία, πάντως, είχε εκτιμήσει τρεις μήνες νωρίτερα πως η αγορά θα παρουσίαζε κάμψη, εξαιτίας της κρίσης στην Ουκρανία. Στις προβλέψεις της η εταιρεία προβλέπει ότι η ανάπτυξη της αγοράς θα συνεχιστεί και την επόμενη διετία για να φθάσει το 7,1% το 2016.
Εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι καμία από τις πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται σε παγκόσμιο επίπεδο δεν θέλει να συνδέονται με το λογότυπό της άσχημα γεγονότα ή πρωταγωνιστές. Μάλιστα, θεωρούν ιδιαίτερα επικίνδυνο -εμπορικά- να κυκλοφορούν φήμες που δεν διαψεύδονται, γι' αυτό άλλωστε έχουν πολύ καλά οργανωμένα τμήματα νομικών διεκδικήσεων που φροντίζουν να συμπεριληφθούν ειδικές ρήτρες στις εμπορικές συμφωνίες.
Πριν από μία εβδομάδα περίπου, διαβάσαμε την είδηση ότι η SONY, μία από τις έξι πολυεθνικές που αποτελούν την ομάδα των 6 αποκλειστικών χορηγών της ΦΙΦΑ και πληρώνουν γι' αυτό το προνόμιο 180 εκατ. δολάρια τον χρόνο, την «έπεσε» στην παγκόσμια ομοσπονδία ποδοσφαίρου. Με μία ανακοίνωσή της, μάλλον αυστηρή, ζήτησε από τη ΦΙΦΑ να ξεκαθαρίσει το συντομότερο δυνατό, όλες τις κατηγορίες που αφορούν χρηματισμό μελών της εκτελεστικής της επιτροπής, για την ανάθεση του Παγκοσμίου Κυπέλλου στο Κατάρ το 2022.
Ενας φοβερός δείκτης
Oι φήμες για τη διαφθορά της ΦΙΦΑ, δεν είναι καινούργιο γεγονός. Τι είναι εκείνο, όμως, που αναγκάζει τη SONY, τώρα, να αντιδράσει με αυτό τον τρόπο; Μία έρευνα από το παγκόσμιο γλωσσικό παρατηρητήριο, που μετρά την εμφάνιση συγκεκριμένων λέξεων στον παγκόσμιο ιστό. Σύμφωνα με αυτή την έρευνα, λοιπόν, το 9,26% των θεατών της πρώτης ημέρας του Μουντιάλ, έχουν συνδυάσει τη ΦΙΦΑ με τις λέξεις «διαφθορά» και «παρατυπίες». Χρησιμοποιώντας έναν ειδικό δείκτη, το παρατηρητήριο εξετάζει τον βαθμό σύνδεσης με αυτές τις λέξεις -και έννοιες φυσικά- καθενός από τους αποκλειστικούς χορηγούς της ΦΙΦΑ. Τον υψηλότερο δείκτη 279, συγκέντρωσε η SONY ακολουθούμενη από τις Visa, Adidas, Hyndai-Kia, Coca Cola και στην τελευταία θέση βρίσκεται η αεροπορική εταιρεία του Ντουμπάι, Emirates. Η Αdidas επίσης, που ανανέωσε πρόσφατα τη συμφωνία της με τη ΦΙΦΑ μέχρι το 2030, έβγαλε μία ανακοίνωση που κινείται στο ίδιο ύφος με εκείνο της SONY και επειδή ενοχλημένοι είναι και οι άλλοι χορηγοί, φαίνεται πως αυτοί, μπoρούν να πιέσουν τη ΦΙΦΑ να αλλάξει.
Πηγή: SportDay