Σε αυτό το άλλο Παγκόσμιο Κύπελλο το βραβείο δεν είναι η δόξα, αλλά οι μεγάλες πωλήσεις και το μερίδιο αγοράς. Μιλώ, όπως καταλάβατε, για τον ανταγωνισμό των εταιρειών παραγωγής αθλητικού υλικού, που κυνηγούν την απόκτηση του μεγαλύτερου δυνατού μεριδίου της παγκόσμιας ποδοσφαιρικής αγοράς, που υπολογίζεται ότι διαμορφώνεται στο ύψος των 17 δισ. δολαρίων.
Ο αυριανός τελικός διαλύει τα σενάρια συνωμοσίας που υποστηρίζουν ότι τους τελικούς τούς κανονίζουν και τους μοιράζουν οι δυο μεγάλες εταιρείες του χώρου: η ΝΙΚΕ και η adidas. Η γερμανική πολυεθνική, ο παλιός του χώρου αφού εμφανίστηκε πρώτη φορά σε Μουντιάλ, στα πόδια των παικτών της «νατσιονάλμανσαφτ» στο Παγκόσμιο Κύπελλο του '54, έντυνε ομάδες που κατέκτησαν το Παγκόσμιο Κύπελλο το '98 και το 2010 και προφανώς θα είναι δικός της ο νικητής και αυτού του Μουντιάλ. Ντύνει και τις δύο ομάδες του τελικού. Ο αντίπαλός της, η ΝΙΚΕ, ντύνει τη Βραζιλία από το 1994, πήρε μαζί της το Κύπελλο το 2002 και υπολόγιζε ότι αυτό το Μουντιάλ θα ήταν δικό της. Στους ημιτελικούς, όμως, έχασε και τις δυο της ομάδες.
Έχει μια σημασία πάντως πως τρεις μέρες πριν τον ημιτελικό, η εταιρεία που διαθέτει τη φανέλα της ΝΙΚΕ στη Βραζιλία έκανε μία μείωση στην τιμή της που έφθανε στο 35%. Μέχρι τότε, η τιμή της φανέλας έφθανε το 1/3 του κατώτατου μισθού. Η ΝΙΚΕ μπήκε αργά στον χώρο του ποδοσφαίρου, που ήταν κυρίως φέουδο της adidas και της αδελφής της Puma, που κέρδισε το Παγκόσμιο του 2006 με την Ιταλία. Κι ας έγινε το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2006 στο γήπεδο της adidas, στη χώρα όπου έχει την έδρα της (όπως και η Puma). Πάντως, μετά το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2006 η NIKE προσπάθησε να κάνει το μεγάλο κόλπο και να κλέψει την εθνική Γεμανίας από την adidas, προσφέροντας μάλιστα και περισσότερα από την ανταγωνίστριά της, αλλά ήταν ζήτημα «εθνικής υπερηφάνειας» για τη χώρα που έχει κάνει άγαλμα -κυριολεκτικά- το παπούτσι της adidas τιμώντας το «θαύμα της Βέρνης». Η Puma, ο τρίτος σε μέγεθος παίκτης της ποδοσφαιρικής αγοράς, είναι η μόνη εταιρεία από τις 3 μεγάλες που τα τελευταία δώδεκα χρόνια επένδυσε στην Αφρική και μάλιστα σε τέτοια έκταση, ποντάροντας στο Μουντιάλ του 2010.
Ολοκληρωτική επικράτηση
H Puma, λόγω μεγέθους, δεν έχει τον ίδιο προϋπολογισμό μάρκετινγκ που έχουν οι βασικοί της ανταγωνιστές, αλλά «ντύνει» 11 εθνικές ομάδες αφρικανικών χωρών, ενώ είναι και εμπνευστής και βασικός χρηματοδότης μιας πρωτοβουλίας που έχει στόχο να βελτιώσει τη θέση των μικρών βαμβακοκαλλιεργητών στην Αφρική. Το Μουντιάλ του 2010 τόνωσε τις πωλήσεις της παράλληλα με τη δημοσιότητα που κερδίζει από την εθνική ομάδα στίβου της Τζαμάικα -και τον Γιουσέιν Μπολτ- αλλά και την παγκόσμια πρωταθλήτρια του 2006 ομάδα της Ιταλίας. Ομως, ούτε κατά διάνοια δεν έφτασε να απειλήσει τους 2 μεγάλους και ιδιαίτερα την αδελφή της, adidas.
Η μεγάλη γερμανική πολυεθνική προμηθεύει την μπάλα του αγώνα για το Παγκόσμιο Κύπελλο από το 1970, είναι επίσημος χορηγός της ΦΙΦΑ, ενώ φέτος η NIKE στη Βραζιλία, για πρώτη φορά, έχει 10 από τις 32 ομάδες, σε σύγκριση με τις εννέα της adidas που θα βρεθεί για πρώτη φορά με δύο ομάδες στον τελικό από το '90.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς τους, οι άνθρωποι της adidas περιμένουν ρεκόρ πωλήσεων ύψους 2,7 δισ. δολαρίων το 2014, ξεπερνώντας τα 2,3 δισ. της Nike, που αναφέρθηκαν ως πρόβλεψη για το οικονομικό έτος που θα ολοκληρωθεί τον Δεκέμβρη. Μόνον οι ΗΠΑ είναι προνομιακό πεδίο ποδοσφαιρικής υπεροχής της ΝΙΚΕ, η οποία συνολικά -σε όλα τα σπορ- πραγματοποιεί μεγαλύτερες πωλήσεις απ' όσες η βασική της ανταγωνίστρια. Πολύ πιθανόν, η adidas να επιδιώξει μία πολυδάπανη και εντυπωσιακή κίνηση για να διεκδικήσει την πρωτιά. Τώρα είναι η καλύτερη στιγμή και η κίνηση μπορεί να λέγεται Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ.
Ύστατη έκκληση
Aπό το κείμενο-μανιφέστο «Υστατη έκκληση» που έρχεται από την Ισπανία και το υπογράφουν όλοι οι ηγέτες της Αριστεράς και οι ηγέτες πολλών κοινωνικών κινημάτων, σε μετάφραση του Γ. Μητραλιά: «Ο εικοστός πρώτος αιώνας είναι ο πιο αποφασιστικός αιώνας της ιστορίας της ανθρωπότητας. Θα αποτελέσει μια μεγάλη δοκιμασία για όλους τους πολιτισμούς και τις κοινωνίες, καθώς και για το ανθρώπινο είδος στο σύνολό του. Μια δοκιμασία στην οποία θα κριθεί η συνέχιση της παρουσίας μας πάνω στη Γη και η δυνατότητα να αποκαλούμε "ανθρώπινη" τη ζωή που θα είμαστε ικανοί να οργανώσουμε στη συνέχεια. Είμαστε αντιμέτωποι με την πρόκληση ενός μετασχηματισμού διαστάσεων ανάλογων με εκείνους των μεγάλων ιστορικών γεγονότων όπως η νεολιθική επανάσταση ή η βιομηχανική επανάσταση
Ομως, τουλάχιστον έχουμε χρόνο για να οργανώσουμε μια πλατιά και σφαιρική συζήτηση για τα όρια της ανάπτυξης, και για να δημιουργήσουμε δημοκρατικά οικολογικές και ενεργειακές εναλλακτικές, ικανές να είναι σοβαρές και βιώσιμες».
ΠΗΓΗ: SportDay