Τα φώτα της δημοσιότητας πάνω του τράβηξε ο Βαγγέλης Μαρινάκης, ως επικεφαλής του ομίλου Capital, στο πλαίσιο της 60ης έκθεσης Nor-Shipping 2023 που πραγματοποιήθηκε στο Όσλο.

Ανάμεσα στους κορυφαίους εφοπλιστές παγκοσμίως, με έναν στόλο 125 πλοίων, με 68 νεότευκτα και επενδύσεις άνω των 5.5 δισ. δολάρια μόνο την τελευταία πενταετία, ο Βαγγέλης Μαρινάκης αναφέρθηκε στην πράσινη μετάβαση και στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πλοιοκτήτες, ενώ έκανε ειδική αναφορά στον «μαύρο στόλο» των δεξαμενόπλοιων που παραβιάζουν τους κανονισμούς και προκαλούν θέματα ανταγωνισμού αλλά και θαλάσσιας ασφάλειας.

Για την επένδυση των ναυτιλιακών εταιριών στην τεχνολογία:

«Έχουμε επενδύσει σε νεότευκτα τελευταίας τεχνολογίας με προσανατολισμό φιλικό προς το περιβάλλον πάνω από 5,5 δισεκατομμύρια δολάρια τα τελευταία πέντε χρόνια. Πρέπει όμως να δίνουμε προσοχή και να αναβαθμίζουμε τον υπάρχοντα στόλο γιατί αυτός μας φέρνει τα έσοδα τα οποία στη συνέχεια επενδύουμε. Πρέπει να βελτιώνουμε την απόδοση του υπάρχοντος στόλου και αυτό κάνουμε. Το έχουμε πετύχει ως εταιρεία μειώνοντας το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα και είμαι πολύ χαρούμενος για αυτό.»

Για την πράσινη ανάπτυξη και τις δυσκολίες της μετάβασης: 

«Το θέμα είναι ποιος πληρώνει. Και προς το παρόν πληρώνουν οι πλοιοκτήτες κάνοντας επενδύσεις προκειμένου να εναρμονιστούν στα νέα δεδομένα. Βγαίνουμε μπροστά και παραγγέλνουμε ακριβότερα και αποδοτικότερα πλοία αλλά οι ναυλωτές δεν συμμετέχουν σε αυτό. Για να αντέξεις και να προχωρήσεις πρέπει να έχεις ρευστότητα και σωστή δομή ως εταιρεία.

Όλοι μιλάμε και μιλάνε για την προστασία του περιβάλλοντος όμως την ίδια ώρα το 20% του παγκόσμιου στόλου των δεξαμενόπλοιων παραβιάζει τις κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας μεταφέροντας πετρέλαιο και πετρελαϊκά προϊόντα. Ο «σκοτεινός στόλος»- the dark fleet- αντιπροσωπεύει πλέον το 20% του παγκόσμιου. Και αν συμβεί μία καταστροφή δίπλα μας, τότε όλα όσα συζητάμε δεν θα έχουν καμία σημασία. Ο σκοτεινός στόλος πρέπει να φύγει από την αγορά και να μην επιστρέψει ως κανονικός όταν λήξει ο πόλεμος στην Ουκρανία».

Για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλιακή βιομηχανία: επεσήμανε:

«Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να αποφασίσεις τι τύπο πλοίου θα ναυπηγήσεις και ποια μηχανή θα τοποθετήσεις για να καταναλώνει εναλλακτικά καύσιμα. Όμως δεν υπάρχουν ακόμα στο εμπόριο για τη ναυτιλία τα βιοκαύσιμα, αμμωνία, το μεθάνιο κα. Ως εταιρεία παίρνουμε πληροφορίες από την βιομηχανία, τις επεξεργαζόμαστε και αποφασίζουμε. Επίσης δεν υπάρχουν οι υποδομές για μεθανόλη και αμμωνία.

Το πιο σίγουρο, αν μπορείς να πεις αυτή τη λέξη όταν αναφέρεσαι στη ναυτιλία είναι το LNG και με αυτό προχωράμε σε βάθος χρόνου 10 ετών».